هرآنچه در مورد سکته ایسکمیک یا انسدادی باید بدانید!
سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
آیا سیگار کشیدن میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
درمان های خانگی مثانه پر کار
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
سکته ایسکمیک یا انسدادی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

سکته ایسکمیک یا انسدادی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

هرآنچه در مورد سکته ایسکمیک یا انسدادی باید بدانید!

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی سکته ایسکمیک یا انسدادی میپردازیم.

سکته مغزی ایسکمیک چیست؟

سکته ایسکمیک یکی از سه نوع سکته مغزی است. همچنین به عنوان ایسکمی مغزی و ایسکمی مغزی نیز شناخته می شود.

این نوع سکته در اثر انسداد شریانی است که خون را به مغز می رساند. انسداد جریان خون و اکسیژن به مغز را کاهش می دهد و منجر به آسیب یا مرگ سلول های مغزی می شود. اگر گردش خون به سرعت بازیابی نشود، آسیب مغزی می تواند دائمی باشد.

تقریباً 87 درصد از سکته های مغزی سکته مغزی ایسکمیک است.

نوع دیگر سکته مغزی سکته مغزی خونریزی دهنده است که در آن رگ خونی در مغز پاره شده و باعث خونریزی می شود. خونریزی باعث فشرده شدن بافت مغز و آسیب رساندن به آن می شود.

سومین نوع سکته، حمله ایسکمیک گذرا (TIA) است که به آن سکته مغزی نیز می گویند. این نوع سکته در اثر انسداد موقتی یا کاهش جریان خون در مغز ایجاد می شود. علائم معمولاً خود به خود از بین می روند.

 

علائم چیست؟

علائم خاص سکته مغزی ایسکمیک بستگی به ناحیه مغز دارد. علائم خاصی در بیشتر سکته های ایسکمیک شایع است، از جمله:

  • مشکلات بینایی، مانند نابینایی در یک چشم یا بینایی دو برابر
  • ضعف یا فلج در اندام های شما، که ممکن است در یک یا هر دو طرف باشد، بسته به شریان آسیب دیده
  • سرگیجه و سرگیجه
  • گیجی
  • از دست دادن هماهنگی
  • افتادگی صورت از یک طرف

پس از شروع علائم، بسیار مهم است که درمان را در اسرع وقت انجام دهید. این امر احتمال دائمی شدن آسیب را کمتر می کند. اگر فکر می کنید شخصی سکته می کند، او را با استفاده از FAST ارزیابی کنید:

صورت. آیا یک طرف صورت آنها آویزان است و به سختی حرکت می کند؟
بازوها اگر بازوها را بالا ببرند ، آیا یک بازو به سمت پایین رانده می شود، یا آیا در بالا بردن بازو مشکل جدی دارند؟
سخن، گفتار. آیا صحبت هایشان شل است یا غیر از این عجیب است؟
زمان. اگر پاسخ هر یک از این سوالها مثبت است، وقت آن است که با خدمات اضطراری محلی خود تماس بگیرید.

حتی اگر TIA برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد و معمولاً خود به خود برطرف می شود، همچنین به پزشک نیاز دارد. این می تواند نشانه هشدار دهنده سکته مغزی ایسکمیک کامل باشد.

 

علت سکته مغزی ایسکمیک چیست؟

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که شریانی که خون را به مغز می رساند توسط لخته خون یا تجمع چربی، به نام پلاک، مسدود شود. این انسداد می تواند در گردن یا جمجمه ظاهر شود.

لخته ها معمولاً از قلب شروع می شوند و از طریق سیستم گردش خون حرکت می کنند. لخته می تواند خود به خود از بین برود یا در رگ قرار گیرد. وقتی انسداد شریان مغزی باشد، مغز خون یا اکسیژن کافی دریافت نمی کند و سلول ها شروع به مرگ می کنند.

سکته ایسکمیک ناشی از تجمع چربی زمانی اتفاق می افتد که پلاک از شریان جدا شده و به مغز می رود. همچنین پلاک ها می توانند در رگ های خونرسانی به مغز جمع شده و آن رگ ها را به اندازه کافی باریک کرده و باعث سکته مغزی ایسکمیک شوند.

ایسکمی جهانی که نوع شدیدتری از سکته ایسکمیک است، هنگامی اتفاق می افتد که جریان اکسیژن به مغز تا حد زیادی کاهش یابد یا کاملاً متوقف شود. این معمولاً در اثر حمله قلبی ایجاد می شود، اما همچنین می تواند در اثر شرایط یا حوادث دیگری مانند مسمومیت با مونوکسیدکربن ایجاد شود.

 

عوامل خطر چیست؟

شرایط گردش خون عامل اصلی خطر سکته مغزی ایسکمیک است. این به این دلیل است که خطر ابتلا به لخته یا رسوبات چربی را افزایش می دهد. این شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • تصلب شرایین
  • کلسترول بالا
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • حمله قلبی قبلی
  • کم خونی سلول داسی شکل
  • اختلالات لخته شدن
  • نقص مادرزادی قلب

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن، به خصوص اگر چربی شکمی زیادی دارید
  • استفاده از الکل
  • استفاده از داروهای خاص، مانند کوکائین یا مت آمفتامین

سکته مغزی ایسکمیک همچنین در افرادی که سابقه خانوادگی سکته مغزی دارند یا سکته مغزی گذشته داشته اند، بیشتر دیده می شود. مردان بیشتر از زنان دچار سکته مغزی ایسکمیک می شوند، در حالی که خطر سیاه پوستان بیشتر از نژادها یا گروه های قومی دیگر است. همچنین خطر با افزایش سن افزایش می یابد.

 

چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک معمولاً می تواند از معاینه بدنی و سابقه خانوادگی برای تشخیص سکته مغزی ایسکمیک استفاده کند. بر اساس علائم شما، آنها همچنین می توانند در مورد محل انسداد ایده بگیرند. داگر علائمی مانند گیجی و اختلال گفتار دارید، ممکن است پزشک آزمایش قند خون را انجام دهد. این به این دلیل است که گیجی و ترد گفتاری نیز از علائم کاهش شدید قند خون است. درباره تأثیرات قند خون پایین بر روی بدن بیشتر بدانید.

سی تی اسکن جمجمه همچنین می تواند سکته مغزی ایسکمیک را از سایر مواردی که باعث مرگ بافت مغز می شوند، مانند خونریزی یا تومور مغزی، کمک کند.

به محض تشخیص سکته مغزی ایسکمیک توسط پزشک، آنها سعی می کنند بفهمند که این سکته از چه زمانی شروع شده و علت اصلی آن چیست. MRI بهترین راه برای تعیین زمان شروع سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی است. آزمایشاتی که برای تعیین علت اصلی استفاده می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوار قلب (ECG یا EKG) برای آزمایش ریتم غیر طبیعی قلب
  • اکوکارد
  • ررسی قلب شما برای وجود لخته یا ناهنجاری
  • آنژیوگرافی برای دیدن اینکه کدام عروق مسدود شده اند و شدت انسداد چقدر است
  • آزمایش خون برای کلسترول و مشکلات لخته شدن

 

چه عوارضی با سکته مغزی ایسکمیک همراه است؟

اگر سکته مغزی ایسکمیک به موقع درمان نشود، می تواند منجر به آسیب مغزی یا مرگ شود.

سکته مغزی ایسکمیک چگونه درمان می شود؟

اولین هدف درمان، بازگرداندن تنفس، ضربان قلب و فشار خون به حالت طبیعی است. در صورت لزوم، پزشک شما سعی می کند با استفاده از دارو فشار مغز را کاهش دهد.

درمان اصلی سکته ایسکمیک یا انسدادی فعال کننده پلاسمینوژن بافت وریدی (tPA) است که لخته ها را از بین می برد. در دستورالعمل های سال 2018 انجمن قلب آمریکا (AHA) و انجمن سکته مغزی آمریکا (ASA) آمده است که tPA زمانی موثرتر است که در طی چهار ساعت و نیم از شروع سکته مغزی داده شود. نمی توان بیش از پنج ساعت پس از شروع سکته مغزی آن را تجویز کرد. از آنجا که tPA می تواند منجر به خونریزی شود، در صورت داشتن سابقه:

  • سکته هموراژیک
  • خونریزی در مغز
  • جراحی بزرگ اخیر یا آسیب دیدگی سر

همچنین کسی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کند نمی تواند از آن استفاده کند.

اگر tPA موثر نباشد، لخته ها از طریق جراحی برطرف می شوند. حذف مکانیکی لخته را می توان تا 24 ساعت پس از شروع علائم سکته مغزی انجام داد.

درمان های طولانی مدت شامل آسپرین (Bayer) یا ضد انعقاد خون برای جلوگیری از لخته شدن بیشتر است.

اگر سکته مغزی ایسکمیک ناشی از بیماری مانند فشار خون بالا یا تصلب شرایین باشد، باید تحت درمان این شرایط قرار بگیرید. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است یک استنت را برای باز کردن شریان تنگ شده توسط پلاک یا استاتین برای کاهش فشار خون توصیه کند.

پس از سکته مغزی ایسکمیک، باید حداقل چند روز برای مشاهده در بیمارستان بمانید. اگر سکته مغزی باعث فلج یا ضعف شدید شد، پس از آن برای بازیابی عملکرد نیز ممکن است نیاز به توان بخشی داشته باشید.

 

بهبودی از سکته ایسکمیک یا انسدادی چه نتیجه ای دارد؟

توانبخشی غالباً برای بازیابی مهارتهای حرکتی و هماهنگی لازم است. کار درمانی، جسمی و گفتار درمانی نیز ممکن است برای کمک به بازیابی سایر عملکردهای از دست رفته مفید باشد. افراد جوانتر و افرادی که به سرعت شروع به بهبود می کنند، احتمالاً عملکرد بیشتری دارند.

اگر بعد از یک سال مشکلی وجود داشته باشد، احتمالاً دائمی خواهد بود. داشتن یک سکته مغزی ایسکمیک در معرض خطر بیشتری برای داشتن سکته مغزی ایسکمیک است. اقداماتی برای کاهش خطر، مانند ترک سیگار، بخش مهمی از بهبودی طولانی مدت است. درباره بهبود سکته مغزی بیشتر بیاموزید.

 

جمع بندی

سکته ایسکمیک یک بیماری جدی است و نیاز به درمان سریع دارد. با این حال، با درمان صحیح، بیشتر افراد مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک می توانند بهبودی یا عملکرد کافی را برای تأمین نیازهای اساسی خود حفظ کنند. دانستن علائم سکته ایسکمیک می تواند به نجات جان شما یا شخص دیگری کمک کند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *