مدت زمان شیردهی به نوزاد
تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک
۱۴۰۰-۰۷-۰۸
برنامه تغذیه کودک: راهنمای سال اول,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
برنامه تغذیه کودک: راهنمای سال اول
۱۴۰۰-۰۷-۰۸

مدت زمان شیردهی به نوزاد

توصیه های شیردهی چیست؟

تغذیه با شیر مادر برای نوزادان و مادران فواید بی شماری دارد، اما برای تجربه این فواید چقدر به شیر مادر نیاز دارید؟ و آیا زمانی وجود دارد که تغذیه با شیر مادر مضر باشد؟

هر دو سازمان بهداشت جهانیمنبع معتبر (WHO) و آکادمی اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد می کنند که مادران در سراسر جهان به طور انحصاری به نوزادان در شش ماه اول زندگی خود شیر می دهند. این بدان معناست که هیچ غذا یا نوشیدنی دیگری به جز شیر مادر در نیم سال اول زندگی نوزاد وجود ندارد. آنها همچنین توصیه می کنند که تغذیه با شیر مادر حداقل در سال اول ادامه یابد و غذاهای اضافی از شش ماهگی اضافه شوند.

شیردهی به مدت یک سال ممکن است برای همه زنان امکان پذیر نباشد. در ادامه بخوانید تا بدانید که چگونه شیردهی به مدت کوتاهتر یا ترکیب شیر مادر با شیر خشک هنوز هم می تواند برای کودک مفید باشد.

 

شیردهی چه فوایدی دارد؟

تغذیه با شیر مادر فواید بیشماری دارد، حتی اگر تصمیم بگیرید که فقط به مدت چند روز شیر دهید. در ادامه برخی از نکات برجسته با توجه به سن فرزند شما آورده شده است.

روزهای اول

متخصصان توصیه می کنند که نوزادان نزدیک مادر خود نگهداری شوند و به محض اولین ساعت پس از تولد ، شیر مادر را شروع کنند. از مزایای آن در این زمان می توان به تماس نزدیک پوست با نوزاد برای نوزاد و تحریک شیر برای مادر اشاره کرد.

در ابتدا ، کودک ماده ای غلیظ و زرد رنگ به نام آغوز دریافت می کند. آغوز اولین مرحله از شیر مادر است و حاوی مواد مغذی مهم و آنتی بادی های تازه متولد شده است. در روزهای بعد، شیر مادر به طور کامل وارد تغذیه اولیه می شود و حتی ممکن است به محافظت از نوزاد در برابر عفونت کمک کند.

ماه اول

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) شیر مادر را اولین واکسیناسیون نوزاد توصیف می کند. شیر مادر آنتی بادی های محافظ را حداقل در اولین سال زندگی نوزاد فراهم می کند. این آنتی بادی ها در برابر موارد زیر محافظت می کنند:

  • اسهال عفونی
  • عفونت گوش
  • عفونت های قفسه سینه
  • سایر مشکلات بهداشتی ، مانند مشکلات گوارشی

مادرها از هورمونهای خوب احساس می کنند ، اکسی توسین و پرولاکتین. با هم، این هورمون ها ممکن است احساس شادی یا رضایت را ایجاد کنند.

زنانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز ممکن است از بدو تولد سریعتر برگردند زیرا پرستاری به رحم کمک می کند تا سریعتر به اندازه طبیعی خود برگردد.

3 تا 4 ماه

با ورود نوزادان به ماه سوم زندگی ، شیر مادر همچنان از دستگاه گوارش حمایت می کند. همچنین برخی از نوزادان را در برابر مواد حساسیت زا موجود در سایر غذاها و مکمل ها محافظت می کند.

ادامه تغذیه با شیر مادر ممکن است به مادر کمک کند 400 تا 500 کالری اضافی در روز بسوزاند، که می تواند به شما در حفظ وزن سالم بعد از زایمان کمک کند.

شیردهی ممکن است به سلامت داخلی مادر نیز کمک کند. مقداری پژوهشمنبع معتبر نشان می دهد که پرستاری ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2، آرتریت روماتوئید و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. برای درک کامل ارتباط نیاز به تحقیقات بیشتری است.

6 ماه

مزایای تغذیه با شیر مادر حتی با افزودن غذاهای رومیزی ، که پزشکان در 6 ماهگی توصیه می کنند، ادامه می یابد. شیر مادر می تواند به تامین انرژی و پروتئین و همچنین ویتامین A ، آهن و سایر مواد مغذی کلیدی ادامه دهد. نه تنها این، بلکه شیر مادر تا زمانی که کودک آن را مصرف می کند از آن در برابر بیماری ها و بیماری ها محافظت می کند.

برای مادر، رسیدن به این نقطه عطف ممکن است خطر را کاهش دهدمنبع معتبر سرطان سینه و سرطان های دیگر مانند سرطان تخمدان، آندومتر و رحم. در واقع ، طبق گزارشی که صندوق جهانی تحقیقات سرطان و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا در سال 2017 منتشر کردند، به ازای هر پنج ماه شیردهی، یک زن ممکن است خطر سرطان سینه را تا 2 درصد کاهش دهد.

اگر دوره قاعدگی هنوز برنگشته باشد و مادر به تغذیه شبانه ادامه دهد ، شیردهی انحصاری ممکن است تا 98 درصد پیشگیری موثر از بارداری را در شش ماه اول ارائه دهد. البته، اگر کودک دیگری در برنامه نیست ، استفاده از روش پشتیبان ، مانند کاندوم، عاقلانه است.

 

9 ماه

توصیه های تغذیه بین 6 تا 12 ماهگی شامل تغذیه با شیر مادر در صورت نیاز و ارائه غذاهای دیگر بین 3 تا 5 بار در روز است. در این مدت، شیر مادر هنوز باید قبل از غذا داده شود، در حالی که غذاهای رومیزی مکمل هستند.

به استثنای کاهش احتمالی خطر ابتلا به سرطان پستان، منابع به کاهش مداوم خطر بیماری های دیگر در مادرانی که بیش از شش ماه به نوزاد خود شیر می دهند اشاره نمی کنند.

 

1 سال

یکی دیگر از مزایای تغذیه طولانی مدت با شیر مادر، صرفه جویی در هزینه است. شما به احتمال زیاد مقدار زیادی پول در فرمول صرفه جویی خواهید کرد ، که می تواند به طور متوسط ​​بیش از 800 دلار در پایان کم تا 3000 دلار در سال اول باشد.

نوزادانی که به مدت یک سال از شیر مادر تغذیه می کنند نیز ممکن است سیستم ایمنی قوی تری داشته باشند و به احتمال زیاد به گفتار درمانی یا ارتودنسی نیاز ندارند . چرا؟ نظریه این است که تمام مکیدن سینه به رشد عضلات داخل و اطراف دهان کمک می کند.

 

فراتر از یک سال

توصیه های تغذیه در یک سال و بعد از آن شامل تغذیه با شیر مادر در صورت تقاضا و ارائه غذاهای دیگر پنج بار در روز است. اگر می خواهید شیر مادر را متوقف کنید، یا به دنبال جایگزین شیر مادر هستید ، در این زمان می توانید شیر گاو را معرفی کنید.

برخی تحقیقات قدیمی نشان می دهد که شیردهی طولانی مدت ممکن است در مورد نمرات بهره هوشی و توسعه اجتماعی به بچه ها برتری دهد. با این حال، بیشتر تحقیقات اخیرمنبع معتبر دریافت که مزایای بهره هوشی ممکن است موقتی باشد.

تغذیه انحصاری یا ترکیبی

دلایل زیادی وجود دارد که زنان تصمیم می گیرند تغذیه را با بطری های شیر مادر یا شیرهای تجاری تکمیل کنند. تغذیه با شیر مادر نیازی به همه چیز یا هیچ نیست. کودک شما هنوز می تواند از دریافت مقداری شیر مادر بهره مند شود.

وقتی برخی از غذاها را با شیر مادر و برخی دیگر را با شیر خشک ترکیب می کنید، به آن تغذیه ترکیبی می گویند. برخی از مزایای تغذیه ترکیبی عبارتند از:

  • تماس پوستی با مادر برای پیوند
  • مکیدن سینه برای رشد دهان و دندان
  • قرار گرفتن در معرض آنتی بادی هایی که به آلرژی و پیشگیری از بیماری کمک می کند
  • ادامه مزایای سلامتی برای مادر

تغذیه ترکیبی می تواند به ویژه برای مادران شاغل که مایل به پمپاژ در محل کار نیستند یا در غیر این صورت قادر به پمپاژ نیستند مفید باشد. به خاطر داشته باشید که برخی از نوزادان وقتی با مادر خود هستند ، ممکن است “چرخه معکوس” کنند و بیشتر پرستاری کنند.

آیا شیردهی طولانی مدت خطراتی دارد؟

در نقاط مختلف جهان ، متوسط ​​سن از شیر گرفتن بین 2 تا 4 سالگی است. برخی از کودکان تا سن 6 یا 7 سالگی در فرهنگ های دیگر تغذیه می شوند.

هیچ خطر شناخته شده ای برای ادامه شیردهی بیشتر از یک یا دو سال اول وجود ندارد. همچنین شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد طولانی شدن رابطه تغذیه ، از شیر گرفتن را دشوارتر می کند.

تصمیم برای از شیر گرفتن

این WHO پیشنهاد می کندمنبع معتبر ادامه شیردهی با غذاهای کمکی تا دومین تولد کودک یا بیشتر از آن. AAP نشان می دهد ادامه تغذیه با شیر مادر همراه با غذاهای تا اولین سالگرد تولد کودک، و یا تا زمانی فراتر از آن به عنوان دو طرف توسط مادر و نوزاد مورد نظر.

برخی از نشانه هایی که ممکن است کودک شما برای شیر گرفتن آماده باشد عبارتند از:

  • سن بیش از یک سال
  • دریافت غذای بیشتر از غذاهای جامد
  • نوشیدن خوب از یک فنجان
  • به تدریج جلسات پرستاری را بدون سرعت قطع می کند
  • مقاومت در برابر جلسات پرستاری

با این اوصاف ، تصمیم گیری در مورد زمان از شیر گرفتن شخصی است. اگر قبل از رسیدن فرزندتان به این مراحل مهم آماده شیر خوردن هستید ، نگران نباشید. شما کار شگفت انگیزی را انجام می دهید بدون توجه به نحوه تغذیه نوزاد خود.

 

نحوه از شیر گرفتن

از شیر گرفتن با آشنایی کودک با غذاهای سر سفره آغاز می شود ، بنابراین ممکن است شما در حال حاضر بدون این که بدانید در راه باشید. حذف فعال تغذیه با شیر مادر مرحله بعدی این فرآیند است که وعده های غذایی بهتر تأمین می شود.

تعدادی نکته:

  • برای کاهش عرضه خود بدون مشکل احتقان ، مخلوط را در مقابل ترک بوقلمون سرد کنید. به عنوان مثال سعی کنید هر یک یا دو هفته یکبار یک وعده غذایی را حذف کنید.
  • با حذف فیدهای ظهر شروع کنید. توقف اولین و آخرین تغذیه روز به طور کلی برای نوزاد و به دلیل گرفتگی بدن دشوارتر است.
  • برنامه غذایی خود را در حدود زمان های معمول تغذیه تغییر دهید. برای مثال ، از نشستن در نقاط پرستاری آشنا خودداری کنید.
  • شیر مادر را در یک فنجان یا بطری پیشنهاد دهید. فرزند شما همچنان از فواید شیر مادر ، فقط از منبع دیگری برخوردار است.
  • با قرار دادن کمپرس سرد یا حتی برگ کلم بر روی سینه ها ناراحتی را از بین ببرید.

اگر احساس مقاومت می کنید یا اگر فرزند شما می خواهد پرستار شود ، به او شیر دهید. ممکن است این فرآیند خطی نباشد و فردا همیشه می توانید دوباره امتحان کنید. در این میان ، روشهای حواس پرتی با غذا ، اسباب بازی ، یا حیوانات شکم پر و سایر فعالیتها را انجام دهید. و مطمئن شوید که در طول انتقال ، تماس نزدیک و نوازش های زیادی را به کودک خود ارائه می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *