نوشیدن آب گرم چه فوایدی دارد؟
7 دلیل اثبات شده چای ماتچا برای بهبود سلامتی
۱۴۰۰-۰۴-۲۴
بهترین دمنوشها برای درمان گلودرد
۱۴۰۰-۰۴-۲۴

نوشیدن آب گرم چه فوایدی دارد؟

نوشیدن آب، گرم یا سرد، بدن شما را سالم و مرطوب نگه می دارد. برخی از افراد ادعا می کنند که آب گرم به طور خاص می تواند به بهبود هضم غذا، رفع احتقان و حتی ایجاد آرامش در مقایسه با نوشیدن آب سرد کمک کند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی فواید نوشیدن آب گرم میپردازیم.

بیشتر مزایای آب گرم برای سلامتی بر اساس گزارش های حکایتی است، زیرا تحقیقات علمی کمی در این زمینه انجام شده است. همانطور که گفته شد، بسیاری از مردم از مزایای این درمان احساس می کنند، به ویژه اولین چیزی که صبح یا درست قبل از خواب است.

هنگام نوشیدن نوشیدنی های گرم، دمای مطلوب بین 130 تا 160 درجه فارنهایت (54 و 71 درجه سانتیگراد) را توصیه می شود. دمای بالاتر از این می تواند باعث سوختگی یا سوختگی شود. برای تقویت سلامتی بیشتر و مقداری ویتامین C، سعی کنید یک لیمو به آب گرم اضافه کنید تا آب لیمو درست شود.

در این مقاله 10 روش مورد بررسی قرار گرفته است که نوشیدن آب گرم ممکن است برای شما مفید باشد.

 

1. به رفع گرفتگی بینی کمک میکند!

یک فنجان آب گرم بخار ایجاد می کند. نگه داشتن یک فنجان آب داغ و استنشاق عمیق این بخار ملایم ممکن است به شل شدن سینوس های مسدود شده و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک کند.

از آنجایی که شما غشای مخاطی در سراسر سینوس ها و گلو دارید، نوشیدن آب گرم ممکن است به گرم شدن آن ناحیه کمک کرده و گلودرد ناشی از تجمع مخاط را تسکین دهد.

یک نوشیدنی گرم مانند چای باعث تسکین سریع و مداوم آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و خستگی می شود. نوشیدنی گرم موثرتر از همان نوشیدنی در دمای اتاق بود.

 

2. به هضم غذا کمک کند!

نوشیدن آب به حرکت سیستم هضم کمک می کند. همانطور که آب از طریق معده و روده شما حرکت می کند، بدن بهتر قادر به از بین بردن مواد زائد است.

برخی بر این باورند که نوشیدن آب گرم به ویژه برای فعال سازی دستگاه گوارش بسیار مثر است. این تئوری می گوید آب گرم همچنین می تواند غذایی را که خورده اید در بدن حل کرده و هضم کند.

یک مطالعه معتبر در سال 2016 نشان داد که آب گرم ممکن است اثرات مطلوبی بر حرکات روده و دفع گاز های دستگاه گوارش داشته باشد.

 

3. عملکرد سیستم عصبی مرکزی را بهبود میبخشد!

کمبود آب، گرم یا سرد می تواند بر عملکرد سیستم عصبی شما تأثیر منفی بگذارد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

تحقیقات 2019 منبع معتبر نشان داده است که نوشیدن آب می تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خوی را بهبود بخشد.

این تحقیق نشان داد که نوشیدن آب باعث افزایش فعالیت مغزی شرکت کنندگان در هنگام فعالیت های طاقت فرسا می شود و همچنین اضطراب گزارش شده از خود را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 10 چای گیاهی سالم که باید امتحان کنید!

 

4- به رفع یبوست کمک کند!

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده یبوست است. در بسیاری از موارد، نوشیدن آب یک روش موثر برای رفع و جلوگیری از یبوست است. هیدراته ماندن به نرم شدن مدفوع کمک کرده و دفع آن را آسان می کند.

نوشیدن منظم آب گرم ممکن است به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک کند.

 

5. شما را هیدراته نگه میدارد!

اگرچه برخی از شواهد منبع معتبر نشان می دهد که آب خنک برای تامین آب بدن بهترین است ، نوشیدن آب در هر درجه حرارت به شما کمک می کند تا هیدراته شوید

موسسه پزشکی منبع معتبر را توصیه می کند که زنان هر روز 78 اونس (2.3 لیتر) آب و مردان روزانه 112 اونس (3.3 لیتر) آب دریافت کنند. این ارقام شامل آب از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، و هر چیزی که ذوب می شود.

اگر باردار یا شیرده هستید، فعالیت سختی انجام می دهید یا در محیط گرم کار می کنید، به آب بیشتری نیز نیاز دارید. سعی کنید روز را با یک وعده آب گرم شروع کنید و آن را با آب دیگر به پایان برسانید. بدن شما برای انجام اساساً هر عملکرد اساسی به آب نیاز دارد، بنابراین ارزش آن قابل اغراق نیست.

 

6. لرز در سرما را کاهش می دهد!

یک مطالعه معتبر 2017 نشان داد که گرچه واکنش طبیعی بدن در شرایط سرما لرزیدن است، اما نوشیدن مایعات گرم می تواند به کاهش لرز کمک کند. افراد کت و شلوارهایی با آب که کمی بالاتر از یخ زدگی بود، می چرخیدند و سپس در دماهای مختلف، از جمله تا 126 درجه فارنهایت (52 درجه سانتیگراد)، آب می نوشیدند.

محققان دریافتند که نوشیدن آب گرم به سرعت به افراد کمک می کند تا کار کمتری در حفظ دمای بدن خود انجام دهند.

 

7. گردش خون را بهبود میبخشد!

جریان خون سالم از فشار خون گرفته تا خطر بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارد. استحمام گرم به اندام های گردش خون – عروق و رگها – کمک می کند تا خون گسترش یافته و به طور موثرتری در بدن شما حمل شود.

نوشیدن آب گرم ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد. با این حال، تحقیقات کمی در مورد موثر بودن آن وجود دارد. به عنوان یک امتیاز، گرما از نوشیدن آب گرم یا استحمام در شب ممکن است به آرامش شما کمک کند و شما را برای خواب آرام آماده کند.

بیشتر بخوانید: 13 فایده قهوه برای سلامتی که نمیدانستید!

 

8- ممکن است سطح استرس را کاهش دهد!

از آنجا که نوشیدن آب گرم به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می کند، در صورت نوشیدن ممکن است اضطراب کمتری داشته باشید.

طبق مطالعه 2014 منبع معتبر، نوشیدن آب کمتر منجر به کاهش احساس آرامش، رضایت و احساسات مثبت می شود. هیدراته ماندن ممکن است باعث بهبود خلق و خو و آرامش شما شود.

 

9. ممکن است به سیستم های سم زدایی بدن کمک کند!

در حالی که هیچ دلیل قطعی در مورد آب گرم در این زمینه وجود ندارد، اما یک مطالعه معتبر در سال 2020 نشان داد که نوشیدن آب بیشتر می تواند در هنگام رقیق کردن مواد زائد در خون از کلیه ها محافظت کند.

و طبق بنیاد آرتروز، نوشیدن آب برای دفع بدن شما مهم است. همچنین می تواند به مبارزه با التهاب، روان نگه داشتن مفاصل و جلوگیری از نقرس کمک کند.

 

10. به تسکین علائم آشالازی کمک میکند!

آشالازی وضعیتی است که طی آن مری برای انتقال غذا به داخل معده شما مشکل دارد. افراد مبتلا به آشالازی در بلعیدن مشکل دارند. ممکن است احساس کنند که غذا به جای حرکت به معده، در مری گیر کرده است. به این حالت دیسفاژی گفته می شود.

نوشیدن آب گرم ممکن است به افراد مبتلا به آشالازی کمک کند تا راحت تر هضم شوند.

 

خطرات نوشیدن آب گرم چیست؟

نوشیدن آب خیلی گرم می تواند به بافت مری آسیب برساند، جوانه های چشایی شما را بسوزاند و زبان شما را سوزانده کند. هنگام نوشیدن آب گرم بسیار مراقب باشید. نوشیدن آب خنک، گرم و گرم برای تامین آب بدن بهترین منبع است.

به طور کلی، اگرچه، نوشیدن آب گرم هیچ اثر مضر ندارد و استفاده از آن به عنوان یک درمان بی خطر است.

 

جمع بندی

اگرچه تحقیقات مستقیم کمی در مورد فواید آب گرم در مقابل آب سرد انجام شده است، اما نوشیدن آب گرم بی خطر تلقی می شود و می تواند یک روش خوب برای اطمینان از هیدراته ماندن در طول روز باشد.

عادت به نوشیدن آب گرم آسان است. سعی کنید روز خود را با یک فنجان آب جوشانده، برای مدتی خنک کنید، شروع کنید. اگر شما یک نوشیدنی چای یا قهوه نیستید، آب گرم با لیمو را امتحان کنید.

اگر طعم آب گرم مورد را دوست ندارید، قبل از نوشیدن یک نوع از مرکبات – مانند لیمو یا پرتقال– به نوشیدنی اضافه کنید. نوشیدن آب گرم قبل از خواب یک روش عالی برای باد دادن بعد از یک روز شلوغ است. دانستن مزایای سلامتی باعث خواب راحت شما می شود.

منبع

 

1 Comment

  1. حمیده گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *