چگونه گیاه شمعدانی را پرورش دهیم؟
تمرین چرخش کمر روسی
تمرین چرخش کمر روسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۹
چگونه دیزی آفریقایی را رشد و پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

چگونه گیاه شمعدانی را پرورش دهیم؟

اگرچه اغلب آنها را شمعدانی می نامند ، اما گلهای آشنای یک ساله با شکوفه های قرمز ، صورتی ، بنفش یا سفید و برگهای ضخیم و چین دار اصلاً شمعدانی نیستند بلکه بیشتر از اعضای سرده Pelargonium هستند. اعضای واقعی جنس شمعدانی اغلب به عنوان جرثقیل یا شمعدانی مقاوم شناخته می شوند. در اصل ، هر دو نوع گیاه قبل از تعیین پالارگونیوم در سال 1789 جز part تیره شمعدانی بودند. با این وجود نام شمعدانی به عنوان برچسب رایج بسیاری از گونه های پالارگونیوم تا امروز ادامه دارد.

گونه های Pelargonium اغلب با نام عمومی شمعدانی های سالانه یا شمعدانی های منطقه ای نامگذاری می شوند. این گیاهان چند ساله گرمسیری از آفریقای جنوبی معمولاً به صورت یکساله پرورش داده می شوند ، اگرچه زمستان گذرانی آنها در مناطق بسیار گرم امکان پذیر است. شمعدانی های یک ساله مورد علاقه گیاهان کاشت کانتینر و سبدهای آویز هستند و همچنین برای گیاهان ملافه نیز به خوبی کار می کنند.

 

نام علمی
Pelargonium spp. and hybrids
نام عمومی
Annual geranium, zonal geranium, regal geranium, Martha Washington geranium, ivy-leaved geranium
گونه گیاه
Herbaceous perennial flower, usually grown as an annual
اندازه عمومی
5 to 36 inches tall, depending on variety
نیاز به نور خورشید
Full sun; tolerates light shade
نوع خاک
Rich, medium-moisture, well-drained soil
خاک pH 5.8 to 6.5; slightly acidic
زمان گل دهی
Flowers freely throughout season
رنگ گل
Red, purple, pink, magenta orange, salmon, white, bicolors
سختی 9 to 12; grown as an annual elsewhere
ناحیه بومی
Species are from Southern Africa; most are now cultivated hybrids
سمی بودن
Toxic to humans and animals

 

مراقبت سالانه از شمعدانی

شمعدانی های یک ساله به طور معمول از نهال های گلدان کاشته می شوند. به آنها یک نقطه آفتابی با خاک غنی اما دارای زهکشی مناسب دهید. اکثر گل شمعدانی های سالانه از اواسط بهار شکوفا می شوند و تا اولین سرما شکوفا می شوند. توصیه می شود بعد از کمرنگ شدن گل ، کل ساقه گل را بنه بزنید تا شکوفه ها بیشتر شود.

در مناطق آب و هوایی با زمستان های سرد ، به محض از بین بردن سرما ، گیاهان ملافه باید جمع شده و دور ریخته شوند. گیاهان کانتینر را در صورت تمایل می توانید به داخل خانه بیاورید. می توانید آنها را به عنوان گیاهان آپارتمانی در پنجره ای با نور مستقیم و روشن پرورش دهید. یا می توانید شمعدانی های خود را در حالت خاموش زمستان گذرانید – یک استراتژی مشترک برای شمعدانی هایی که در سبدهای معلق رشد می کنند. بعضی از افراد قلمه ها را در پایان فصل رشد می گیرند ، آنها را در داخل خانه ریشه می دهند ، سپس چندین هفته قبل از رسیدن دوباره زمان کاشت در فضای باز آنها را در خاک گلدان می کارند.

 

سبک

این گیاهان در آفتاب کامل یا سایه جزئی رشد می کنند ، اما در بهترین زمان در آفتاب کامل و در برخی از ساعات گرم بعد از ظهر با کمی تسکین سایه شکوفا می شوند. گیاهانی که در هوای گرم شکوفه خود را متوقف می کنند فقط ممکن است کمی گرم برای گرمترین زمان روز احتیاج داشته باشند.

 

خاک مناسب

شمعدانی های یک ساله خاک غنی اما خوب زهکشی شده را ترجیح می دهند که کمی اسیدی باشد – 5.8 تا 6.5. هنگام رشد در ظروف ، از یک خاک گلدان مخصوص استفاده کنید – نه خاک باغچه.

 

آبیاری

به نظر می رسد تنش زایی گیاهان با آبیاری فقط پس از نشستن خاک به مدت یک یا دو روز کاملاً خشک ، شکوفایی بیشتر را تشویق می کند. این گیاهان گیاهان نسبتاً مقاوم در برابر خشکسالی هستند ، به همین دلیل این گیاهان برای گلدان های قبرستانی که فقط به صورت پراکنده نگهداری می شوند بسیار محبوب هستند. با این حال ، آنها را برای مدت طولانی خشک نگذارید تا آنها شروع به ریزش برگ و کاهش آنها کنند.

 

دما و رطوبت

اینها گیاهانی در منطقه گرم هستند که از دمای هوا بیزارند. آنها در همان درجه حرارت ترجیح داده شده توسط انسان – 55 تا 80 درجه فارنهایت رشد می کنند. دمای طولانی مدت زیر 55 درجه فارنهایت باعث جلوگیری از این گیاهان می شود و درجه حرارت در نقطه انجماد معمولاً باعث از بین رفتن آنها می شود. اگر شمعدانی های سالانه را به شدت در زمستان پوشانید ، ممکن است زمستان شمالی زمستان گذرانی کنید ، اما به طور کلی بهتر است که آنها را بصورت یک ساله بکارید.

 

کود دهی

شمعدانی های زونال فیدر سنگین نیستند، اما از آنجا که آنها معمولاً در ظروف پرورش می یابند ، تغذیه سبک با کود مورد علاقه شما ، هر دو تا چهار هفته ، باعث نشاط آنها می شود.

 

آیا شمعدانی سمی است؟

بسیاری از انواع Pelargonium برای انسان و حیوانات سمی است ، از جمله سگ ، گربه و اسب. قسمتهای سمی گیاهان برگها هستند که می توانند باعث درماتیت تماسی نیز شوند. علائم مربوط به بلع شامل استفراغ ، افسردگی ، بی اشتهایی و ناراحتی دستگاه گوارش است. خوردن مقادیر زیادی برگ می تواند باعث هیپوترمی و ضعف عضلانی شود ، در درجه اول در گربه ها. با این حال ، خبر خوب این است که آنها برای سوسک های ژاپنی نیز سمی هستند ، بنابراین اگر در گل های رز خود را غرق در آنها می کنید ، سعی کنید Pelargonium را با بوته های گل رز خود بکارید.

 

انواع شمعدانی

اگرچه بیش از 200 گونه Pelargonium وجود دارد ، فقط تعداد کمی از آنها به عنوان گیاه شمعدانی سالانه معمول برای باغ های زینتی استفاده می شود:

Pelargonium x hortum: این رایج ترین شکل است ، شمعدانی ناحیه ای که اغلب در گلدان های پاسیو و کاشت قبرستان کاشته می شود و همچنین به عنوان گیاه تختخواب باغی. گلها به طور کلی تنهای قرمز ، بنفش ، صورتی ، ماهی آزاد ، سرخابی ، سفید یا دو رنگ هستند. برگها بیضی شکل بوده و روی ساقه های آبدار رشد می کنند. گلها می توانند یک نفره با پنج گلبرگ یا دو نفره باشند. نام رایج “شمعدانی های زونال” از ناحیه رنگ قرمز ، آبی یا بنفش گرفته شده که از وسط برگ ها عبور می کند. این مناطق رنگی در برخی ارقام بیشتر دیده می شوند و در برخی دیگر تقریباً دیده نمی شوند.
Pelargonium paltatum: این شمعدانی با برگ پیچک است ، که بسیار شبیه شمعدانی های منطقه ای است اما دارای عادت عقب است که در سبدهای آویز و جعبه های پنجره به خوبی کار می کند. گلها معمولاً رنگهای صورتی ، قرمز ، یاسی یا سفید دارند.
Pelargonium × domesticum: به گیاه شمعدانی Regal یا Martha Washington معروف است ، این گیاهان گیاهان بزرگتری با برگهای بزرگ و چین دار هستند. گیاهان به صورت ایستاده و دارای ساقه های چوبی هستند و به 3 فوت یا بیشتر رشد می کنند. این گیاهان از ترکیبی از P. grandiflorum و P. cucullatum مشتق شده اند و گلها اغلب ظاهری خالدار دارند که با رنگهای جامد دیگر شمعدانی های

سالانه متفاوت است. نسخه مینیاتوری این نوع به عنوان گل شمعدانی فرشته شناخته می شود.
Pelargonium domesticum: شمعدانی های دارای برگ بو ، رایحه خود را از روغن موجود در برگ هایشان می گیرند. آنها می توانند انواع رایحه ها از جمله لیمو ، گلاب ، نعناع ، کاج ، میوه ها و حتی شکلات را تقلید کنند. گلها کوچک و غالباً ناچیز هستند و شکل برگها متفاوت خواهد بود. علاوه بر جذابیت زینتی و معطر ، از بسیاری می توان در آشپزی نیز استفاده کرد.

ارقام سالانه شمعدانی

به نظر می رسد هر ساله هیبریدهای Pelargonium بیشتری برای انتخاب دارند. شمعدانی های یک ساله وجود دارند که گل لاله ، کاکتوس و بعضی از آنها دارای گل های ستاره ای شکل تند هستند. انواع برگ های فانتزی نیز وجود دارد که بیشتر به دلیل شاخ و برگ های متنوع و طرحدار رشد می کنند.

‘Appleblossom Rosebud’: گلهای پوم پوم در دو رنگ صورتی و سفید
‘گل رز مخملی سیاه’: برگهای تیره ، قهوه ای شکلاتی و فقط یک باند باریک از گلهای صورتی و صورتی روشن و سبز
‘Calliope Red Dark’: تلاقی بین ناحیه ای و برگ پیچک ، با گلهای دوتایی و قرمز تیره
‘Divas Orange Ice’: ترکیبی F1 با گلهای نارنجی سفید و نرم دو رنگ و شبیه کرم های مرطوب

 

گلدان مناسب برای رشد

شمعدانی بسیار محبوب برای پاسیو ، سبدهای آویز و جعبه های پنجره هستند. اطمینان حاصل کنید که ظرف دارای سوراخ های تخلیه زیادی است. شمعدانی های یک ساله در صورت کمی ریشه زدن کمی بهتر شکوفا می شوند ، بنابراین یک گلدان کوچک برای این گیاهان مناسب است. وقتی گیاهان در ظروف رشد می کنند ، بیشتر از زمانی که به عنوان گیاهان ملافه پرورش می یابند ، باید به آنها غذا داده شود.

شمعدانی را می توانید از بذر ، قلمه یا پیوند شروع کنید. قلمه زدن یک روش سنتی در تکثیر شمعدانی ها و حفظ انواع مورد علاقه است.

 

تکثیر با قلمه

اگر قلمه زدن را انتخاب کردید ، مطمئن شوید که فقط از گیاهان سالم و پرانرژی استفاده می کنید.

یک برش کوتاه با چندین برگ برداشته و انتهای قلمه را در گلدان خاک گلدان گرم و مرطوب و استریل بچسبانید. هورمون ریشه زایی اغلب به سرعت انتشار کمک می کند.

گلدان را مرطوب نگه دارید و آن را در مکانی روشن و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید زیرا ریشه ها کاملاً جا افتاده اند.
گیاه را به خوبی سیراب نگه دارید اما نمناک نباشد و هفتگی آن را با محلول کود ضعیف گیاه خانگی تغذیه کنید.
با فرا رسیدن بهار ، گیاهان جوان را بیش از هفت روز قبل از کاشت در فضای باز ، مرتباً بازدید کنید. آنها باید حدود یک ماه پس از مشخص شدن شکوفا شوند.

 

در حال رشد از بذر

اکثر شمعدانی ها هیبریدی F1 هستند که از دانه های گرفته شده از گیاهان درست نمی شوند. اگر کشت بذر تجاری را انتخاب کردید ، توجه داشته باشید که این گیاهان با رشد کم از کاشت تا گلدهی می توانند 16 هفته طول بکشد. به عنوان مثال ، برای اوایل تاریخ کاشت ماه مه ، باید دانه ها را در ژانویه شروع کنید.

یک سینی کاشت را با مخلوط مرطوب شروع بذر پر کنید و بذرها را روی سطح بکارید. یک گرد و غبار نازک از مخلوط اضافی شروع بذر را روی قسمت بالای دانه ها اضافه کنید.

سینی را با بسته بندی پلاستیکی یا یک گنبد پلاستیکی شفاف بپوشانید ، سپس سینی را در منطقه ای روشن تنظیم کنید که دما به طور مداوم بین 72 تا 76 درجه فارنهایت باشد.

وقتی جوانه ها جوانه زدند ، هر روز مدت کوتاهی برداشتن گنبد را شروع کنید تا رطوبت از آن خارج شود و از قارچ تخلیه نشود.
وقتی نهال ها حداقل دو دسته برگ واقعی دارند ، آنها را در گلدان های کوچک خود بکارید و برگ های لپه را در زیر خاک دفن کنید.

گیاه را در مکانی بسیار روشن یا زیر چراغ های رشد قرار دهید و روزانه آنها را آبیاری کنید. نهال ها را هفتگی با رقت غذایی بسیار ضعیف در گیاهان خانگی تغذیه کنید.

با فرا رسیدن فصل بهار ، گیاهان را به مدت 7 روز سفت کنید و آنها را قبل از پیوند در فضای باز ، پیوند دهید.

 

آفات و بیماری های شایع

شمعدانی ها می توانند برای رشد در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب ، جایی که می توانند بسیار حساس به لکه های برگ و کپک خاکستری باشند ، مشکل ساز شوند. با هرس گیاه برای بهبود گردش هوا یا استفاده از قارچ کش های صابونی مس می توان با این مشکلات قارچی مقابله کرد. اطمینان حاصل کنید که به آرامی در سطح خاک آبیاری کنید و از پاشیدن خاک بر روی برگ ها خودداری کنید.

شمعدانی همچنین می توانند به مگس سفید و شته حساس باشند. صابون حشره کش و سپس آبکشی بعد از خشک شدن صابون ، یک درمان موثر برای این آفات است. تارها یا برگهای خشک شده از نشانه های عنکبوت هستند. در اسرع وقت برای این موارد درمان کنید. گیاهان آسیب دیده را از گیاهان سالم دیگر جدا کرده و یک محلول یک درصد از اسپری روغن چریش استفاده کنید و گیاه و خاک را خیس کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *