آشنایی با عفونت قارچی واژن
7 علامت آزاردهنده بارداری,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون,webgardoon
7 علامت آزاردهنده بارداری
۱۴۰۰-۰۵-۳۰
علائم و نشانه های عفونت قارچی
علائم و نشانه های عفونت قارچی
۱۴۰۰-۰۵-۳۰

آشنایی با عفونت قارچی واژن

در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی و آشنایی با عفونت قارچی واژن میپردازیم.

 

عفونت قارچی واژن چیست؟

آنها خارش دار و ناراحت کننده هستند و هیچ کس واقعاً دوست ندارد در مورد آنها صحبت کند. اما عفونت قارچی واژن در زنان بسیار شایع است. تخمین زده می شود که 75 درصد از زنان حداقل یک عفونت قارچی در طول زندگی خود داشته باشند.

اگرچه در هر زمان ممکن است عفونت قارچی برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما موارد خاصی وجود دارد که احتمال ابتلا به آنها را افزایش می دهد. بسیاری از عفونت ها را می توان به سرعت و به راحتی از بین برد.

واژن به طور طبیعی حاوی یک تعادل سالم باکتری و مخمر است. هورمون استروژن کمک می کند تا باکتری به نام لاکتوباسیل به رشد است. این باکتری ها موجودات مضر موجود در واژن را از بین می برند و شما را سالم نگه می دارند. اما وقتی اتفاقی می افتد که تعادل را از بین می برد، قارچی به نام کاندیدا می تواند خارج از کنترل رشد کرده و باعث عفونت قارچی شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن

 

علائم عفونت قارچی واژن

خارش و ناراحتی علائم اصلی عفونت قارچی هستند، اما علائم دیگری نیز وجود دارد. همچنین ممکن است هر یک یا همه موارد زیر را تجربه کنید:

  • سوزش، قرمزی و تورم واژن و فرج (قسمت خارجی دستگاه تناسلی زن)
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشح غلیظ، سفید و بدون بو، شبیه به پنیر

اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید، قبل از درمان خود به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت های قارچی شبیه سایر بیماری های جدی تر، از جمله عفونت های مقاربتی و واژینوز باکتریایی (رشد بیش از حد باکتری در واژن) است. تشخیص دقیق مهم است تا بتوانید بهترین درمان را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: 10 راه پیشگیری از عفونت های قارچی

 

علل عفونت قارچی واژن

دلایل زیادی وجود دارد که می توانید به عفونت قارچی مبتلا شوید، از جمله:

  • هورمون ها: تغییرات در دوران بارداری، شیردهی یا یائسگی (یا اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید) می تواند تعادل را در واژن شما تغییر دهد.
  • دیابت: اگر دیابت شمابه خوبی کنترل نشده باشد، افزایش قند درغشای مخاطی (لایههای مرطوب) واژن شما می تواند مکانی برای رشد مخمر ایجاد کند.
  • آنتی بیوتیک ها: این داروها می توانند بسیاری از باکتری های خوب موجود در واژن شما را از بین ببرند.
  • دوش و اسپری واژن: استفاده از این محصولات می تواند تعادل را در واژن شما تغییر دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: اگر HIV مثبت هستید یا اختلال سیستم ایمنی دیگری دارید، مخمر نیز ممکن است بدون کنترل رشد کند.
  • رابطه جنسی: اگرچه عفونت قارچی یک عفونت مقاربتی محسوب نمی شود، اما می تواند از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های عفونت قارچی

 

درمان عفونت قارچی واژن

کرم ها، پمادها یا شیاف های ضد قارچ بدون نسخه (همراه با کلوتریمازول  یا میکونازول ) رایج ترین روش های درمان عفونت های قارچی هستند. این موارد می تواند از 1 تا 7 روز طول بکشد. دکتر شما ممکن است به تجویز داروهای ضد قارچ خوراکی، مانند f را انتخاب نمایید luconazole ( Diflucan ) و یا ibrexafungerp (Brexafemme). Ibrexafungerp دو بار در روز به مدت یک روز مصرف می شود و سلولهای قارچی خاص پشت عفونت را مورد هدف قرار می دهد در حالی که فلوکونازول یک قرص تک دوز است که قارچ و مخمر را در سراسر بدن شما از بین می برد. اگر باردار هستید، استفاده از کرم یا شیاف بی خطر است، اما از داروهای خوراکی خودداری کنید.

برای شما مهم است که بدانید برخی از داروهای عفونت قارچی کاندوم یا دیافراگم را ضعیف می کنند. این امر بارداری یا ابتلا به بیماری های مقاربتی را برای شما آسان می کند. قبل از استفاده، دستورالعمل ها و هشدارها را حتما بخوانید.

 

اگر دیابت دارید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، ممکن است بارها و بارها به عفونت قارچی مبتلا شوید. این بیماری به نام کاندیدیازیس ولوواژینال مکرر (RVVC) نامیده می شود. اگر حداقل چهار بار در سال به عفونت های قارچی مبتلا می شوید، پزشک شما ممکن است توصیه کند که برای مبارزه با آنها یک قرص فلوکونازول هفتگی به مدت 6 ماه مصرف کنید.

 

آیا پروبیوتیک ها می توانند کمک کنند؟

برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن ماست پروبیوتیک یا مصرف مکمل های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ممکن است رشد مخمر را در واژن کند کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. اما قبل از ایجاد ارتباط واضح، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: عوامل خارش، سوزش و تحریک واژن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *