راهنمای کامل پرورش گل میمون
راهنمای نگهداری و پرورش مینای ژاپنی
۱۴۰۰-۰۱-۲۱
راهنمای نگهداری و مراقبت از گل تاج خروس
۱۴۰۰-۰۱-۲۲

راهنمای کامل پرورش گل میمون

گل میمون جز گیاهان دائمی و ماندگار در باغ های کوتاه مدت هستند که معمولاً به صورت یک ساله رشد می کنند. آنها با استفاده بی نهایت از باغ های مرزی مخلوط گرفته تا جعبه های گل گرفته تا ظروف پاسیو، تکیه گاه اصلی باغ های کلاسیک هستند. نام متداول از شکل سر شاخه های گل جدا می شود، که شبیه پوزه اژدها است و حتی با یک حرکت چسبنده باز و بسته می شود، همانطور که اغلب اتفاق می افتد وقتی گرده افشان ها فک ها را برای رسیدن به گرده باز می کنند.

برگهای متناوب و نیزه ای بصورت مارپیچی در اطراف ساقه قرار گرفته اند. نام گیاه شناسی ، Antirrhinum majus به معنی “مانند پوزه” است و به شباهت گل به بینی گوساله اشاره دارد. گل میمون برای گرده افشانی بیشتر به زنبورهای بزرگ متکی است، زیرا زنبورهای عسل کوچکتر قادر به باز کردن “فک” های گل نیستند.

گلهای روشن گل میموندر تمام هوای خنک و به شدت اشباع شده (تقریباً در هر رنگ) شکوفا می شوند و در باغ های بهاری یا پاییزی واقعی هستند. گل ها از پایین ساقه شروع به شکوفه دادن می کنند و در مسیر بالا قرار می گیرند و باعث شکوفایی طولانی می شوند. گرچه اسنپدراگون ها در اوج اواسط تابستان به سرعت کند می شوند و شکوفه را متوقف می کنند، اما اگر آنها را آبیاری نگه دارید، پراکنده می شوند و باغ شما را تا پاییز حمل می کنند.

از جوانه زنی بذر تا گل دو تا سه ماه به طول می انجامد، بنابراین اسنپدراگون ها اغلب در داخل خانه هفته ها قبل از آخرین یخبندان زمستانی شروع می شوند.

 

نام علمی
Antirrhinum majus
نام عمومی
Snapdragon, dog’s mouth, lion’s mouth, toad’s mouth
گونه گیاه
Herbaceous perennial (usually grown as an annual)
اندازه عمومی
6–48 inches (depends on variety), 6–12 inches across
نیاز به نور خورشید
Full sun to part shade
نوع خاک
Rich, moist, well-draining
 خاک pH 6.2–7.0 (slightly acidic to neutral)
زمان گلدهی
Spring to fall; may slow down in mid-summer
رنگ گل
White, yellow, pink, red, orange, peach, purple, violet
سختی 7–11 (USDA); grown as annuals everywhere
ناحیه بومی
Mediterranean Europe, Syria, Turkey
سمی بودن
Non-toxic

مراقبت از گل میمون

گل میمون هنگامی که از طریق بذر کاشته می شود رشد نسبتاً کندی دارد ، بنابراین به طور معمول از نهال های نهالستان خریداری شده که به طور گسترده در شش بسته اقتصادی به فروش می رسد کاشته می شود. آنها همچنین می توانند به راحتی از بذرهایی که هفته ها قبل از آخرین سرما زمستان در داخل خانه شروع شده اند، رشد کنند.

در یک مکان آفتابی در خاک غنی و خوب زهکشی بهتر عمل می کند، اگرچه سایه بخشی را تحمل می کند. نیشگون گرفتن شاخه های ساقه روی گیاهان جوان باعث ضخیم تر و بوته تر شدن آنها می شود و از بین بردن گل های خراب باعث شکوفا شدن شکوفه ها می شود، که اغلب در اولین سرما ی اواخر پاییز یا اوایل زمستان قرار دارد.  می تواند شکوفائی را در طول فصل تکرار کند اما بهترین عملکرد آنها در خنکای بهار و پاییز است. در آب و هوای خنک ، آنها در تمام تابستان شکوفا می شوند و در آب و هوای معتدل ، گاهی اوقات در طول زمستان شکوفا می شوند.

این گیاهان چند ساله با عمر کوتاه معمولاً به صورت یک ساله رشد می کنند. حتی در هنگام زمستان گذرانی، هرگز به نظر نمی رسد که اسنپدراگون ها مانند سال اول شکوفا شوند. با این حال، آنها باید در سال اول غلاف بذر تشکیل دهند. اگر خوش شانس باشید ، آنها حتی ممکن است در باغ خودشان را بکارند.

 

سبک

اسنپدراگون های شما در آفتاب کامل تا سایه جزئی شکوفا تر می شوند. به محض گرم شدن دما ، آنها ممکن است به طور کلی شکوفا شوند. کاشت آنها در سایه نیمه و آبیاری مناسب به آنها کمک می کند تابستان را پشت سر بگذارند و احتمالاً در پاییز دوباره شکوفا می شوند.

 

خاک مناسب

اسنپدراگون ها pH خنثی خاک بین 6.2 تا 7.0 را دوست دارند، غنی از مواد مغذی و تخلیه خوب. به عنوان گیاهانی با عمر کوتاه، فیدرهای سنگینی نیستند، اما افزودن مواد آلی به سلامت و شکوفایی آنها کمک می کند.

آبیاری

اسنپدراگون ها به آبیاری کافی احتیاج دارند. نهال ها را در چند هفته اول مرطوب نگه دارید. گل میمون در صورت عدم تأسیس ، تقریباً به 1 اینچ آب در هفته نیاز دارد. نزدیک تاج گیاه آب دهید و از آب دادن زیاد برای سالم نگه داشتن اسنپدراگون خودداری کنید. پس از تأسیس ، بگذارید اینچ بالای خاک قبل از آبیاری کاملا خشک شود.

 

دما و رطوبت

گل میمون چند ساله مناقصه ای است که در مناطق 7 تا 11 USDA مقاوم است. اما گل میمون درجه حرارت خنک تری را ترجیح می دهد و هنگامی که دمای شب در 40 سالگی پایین است و در 70 درجه فارنهایت دمای روز در بهترین حالت است. به همین دلیل، آنها معمولاً به صورت یکساله کاشته می شوند تا رنگ باغ را در ماه های سردتر بهار و پاییز فراهم کنند.

گل میمون پس از استقرار در بستر و سفت شدن، می تواند در برابر دمای زیر انجماد مقاومت کند. اگر اطمینان حاصل کنید که آنها در زمان سرماخوردگی به خوبی سیراب می شوند و یک لایه مالچ کاه کاج به آن اضافه می کنند، می توانند برای مدتی دوام بیاورند و تا زمان برودت در دمای بسیار پایین زنده می مانند.

نهال هایی که در محیط داخلی رشد می کنند باید حدود 10 روز تا دو هفته قبل از کاشت در باغ سفت شوند.

 

کود

کود را هنگامی که گیاهان برای اولین بار گل تولید می کنند ، بگذارید. از کودهای استاندارد و کاملاً متعادل همه منظوره مانند کالای 10-10-10 با نرخ سه پوند برای هر 100 فوت مربع گل استفاده کنید. چاه آب دهید تا خطر سوختگی نیتروژن به حداقل برسد و به رسیدن کود به ریشه کمک کند.

 

انواع گل میمون

گل میمون انواع و اندازه های مختلفی دارد، از چند اینچ قد تا گلدسته هایی که به 4 فوت نزدیک می شوند. انواع بلند و کوتوله و تقریباً همه چیز در این بین وجود دارد. پرورش دهندگان سالها با اسنپدراگون بازی کرده اند و اکنون حتی انواع عقب و خزنده نیز موجود است. اینها گیاهان پرکننده عالی برای ظروف، سبدها یا کاشت در شکاف دیوارهای باغ هستند.

گل میمون معمولاً به صورت مخلوط چند رنگ به فروش می رسد، اما گاهی اوقات می توانید رنگ های منفرد را هم در بذر و هم در گیاهچه پیدا کنید. انواع نامگذاری شده هر چند سال یکبار می آیند و می روند، اما برخی از سری های کلاسیک تر عبارتند از:

  • سری Rocket: این یک سری چند رنگ بسیار قابل اعتماد است که حدود 2 تا 3 فوت قد رشد می کند. این تکیه گاه اصلی مرکز خرید باغ است.
  • مخلوط مادام باترفلای: این گیاهان 24 تا 30 اینچی دارای گلهایی به شدت پ ruر شده و از هر رنگی هستند و گزینه ای عالی برای آرایش گلهای بریده شده است.
    Tutti Fruiti: این سری کوتاه 10 تا 12 اینچی گلهای منحصر به فرد خالدار و راه راه را ارائه می دهد.
  • مخلوط Candy Tops: این گیاهان کوتاه ، 6 تا 8 اینچی در تن های زرد ، نارنجی ، سفید ، قرمز و گل رز هستند. آنها گیاهان لبه دار و ملافه عالی ایجاد می کنند.
  • مخلوط لوستر: این یکی از بهترین اسنپدراپ های دنباله دار است ، با گلهایی که یاسی ، صورتی یا زرد هستند.

به یاد داشته باشید که دهها نوع مختلف اسنپدراگون وجود دارد که هر ساله انواع جدیدی از آنها معرفی می شود. برای کشف جدیدترین معرفی ها با کاتالوگ های بذر مشورت کنید.

 

 

چگونه بذر گل میمون را رشد دهیم؟

در آب و هوای معتدل ، اسنپدراگون ها را می توان در زمستان کاشت ، و در اواخر پاییز به راحتی به خاک باغچه پرتاب کرد. آنها همچنین می توانند چند هفته قبل از آخرین سرمازدگی مورد انتظار در باغ بکارند. با این حال ، اسنپدراگون ها رشد نسبتاً آهسته ای دارند ، بنابراین وقتی از دانه رشد می کنند ، آنها اغلب شش تا 12 هفته قبل از آخرین سرمازدگی مورد انتظار در داخل خانه شروع می شوند.

از مخلوط شروع بذر یا خاک گلدان معمولی استفاده کنید و دانه ها را به راحتی روی سطح خاک فشار دهید. سینی را زیر چراغ های درخشان قرار دهید که فقط چند اینچ بالاتر از سینی قرار دارند – دانه های گل میمون برای جوانه زدن به نور نیاز دارند. چراغ را به مدت 16 ساعت در روز روشن نگه دارید و با رشد گیاهچه ها آن را به تدریج بالاتر ببرید.

وقتی نهال ها حدود شش برگ واقعی (حدود 3 تا 4 اینچ قد) رشد کردند ، قسمت بالای ساقه را نیشگون بگیرید ، که این امر شاخه و بوته را ترغیب می کند. چند هفته قبل از آخرین سرمازدگی شما اسنپدراگون ها را در فضای باز پیوند دهید. گل میمونمی تواند یک یا دو یخبندان سبک را کنترل کند.

خرید گل میمون به عنوان نهال مهد کودک نسبتاً ارزان و رشد آن از دانه آسان است ، اما در صورت تمایل می توانید آنها را از قلمه های ساقه نیز تکثیر کنید.

یک قسمت ساقه 2 اینچی درست زیر گره برگ روی یک گیاه والد سالم ببرید. برگهای پایین را برداشته و قسمت پایین قلمه را به هورمون ریشه آغشته کنید. قلمه را در مخلوط بذر شروع یا خاک گلدان بکارید، گلدان را با کیسه پلاستیکی یا گنبد بپوشانید تا قلمه مرطوب بماند. وقتی سیستم ریشه ای خوبی ایجاد شد ، می توانید درپوش را برداشته و در پنجره ای روشن یا زیر نور مصنوعی به رشد خود ادامه دهید. در زمان آخرین سرما در منطقه خود به خارج پیوند بزنید.

 

آفات / بیماری های شایع

قارچ زنگ زده می تواند یک مشکل قابل توجه در گل میمون باشد. اگر زنگ زدگی در یک کاشت ظاهر شد ، بهتر است سال بعد در قسمت دیگری از باغ گیاهان قورباغه ای پرورش دهید. این گیاه همچنین مستعد ابتلا به کپک، لکه های برگ قارچ، کپک زدگی، پژمردگی و پوسیدگی ریشه است.

شته ها و کنه های عنکبوتی شایع ترین مشکل آفت هستند که ممکن است در آلودگی های شدید نیاز به استفاده از سموم دفع آفات یا روغن های باغبانی داشته باشند.

برای جلوگیری از سرنگونی، ممکن است انواع بلند به حمایت احتیاج داشته باشند، به ویژه در مکان های سایه دار که می توانند به ویژه لگی شوند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *