آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟
مدیتیشن,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
اسرار مراقبه عمیق
۱۴۰۰-۰۳-۰۲
تاثیر بیوتن بر مو,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
تاثیر بیوتن بر مو
۱۴۰۰-۰۳-۰۳
آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

بی خوابی یا کم خوابی نه تنها بر سلامتی شما تأثیر می گذارد بلکه باعث تضعیف فولیکول های مو می شود و در نتیجه باعث کم پشت یا ریزش مو می شود. افزایش سطح پریشانی روانشناختی و خواب نامناسب منجر به ریزش مو یا آلوپسی آندروژنتیک می شود. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون رابطه کمبود خواب و ریزش مو همراه با نکاتی برای بهبود کیفیت خواب توضیح داده شده است.

خواب برای سلامتی

خواب کافی برای سالم ماندن و حفظ سلامتی شما ضروری است. برای روند ترمیم و تنظیم طبیعی بدن به یک خواب آرام به مدت 7-8 ساعت نیاز است. همچنین به سیستم فیزیولوژیکی شما کمک می کند تا از استرس بهبود یابد. خواب ناکافی پیامدهای منفی بر سلامتی دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کم پشت شدن مو می شود.

بدن ما تحت چرخه های مختلف خواب یا شبانه روزی است که سلول های بنیادی و رشد فولیکول های مو را تنظیم می کند. در طی مرحله آناژن (مرحله رشد مو) از چرخه رشد مو. یک نوسان شبانه روزی منجر به رشد سلول های بنیادی فولیکول های مو می شود که رشد مو را در یک دوره خاص از روز تحریک می کند.

بیشتر بخوانید: حقایقی از ویتامین B برای رشد مو که نمیدانستید!

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

خواب کم و چرخه شبانه روزی نامناسب باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) می شود که منجر به ریزش مو می شود. مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی آسیب شناسی رابطه بین سطح استرس و رشد مو را نشان داد. ترشح هورمون های عصبی، انتقال دهنده های عصبی و سیتوکین های مربوط به سطح استرس بیش از حد، بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد.

با این حال، بی خوابی یا کمبود خواب بر عملکرد هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد. یک مطالعه نشان می دهد افزایش هورمون رشد در شب به چرخه خواب بستگی دارد. خواب نامنظم، محدود یا آشفته باعث کاهش سطح HGH می شود که منجر به کم پشتی مو یا طاسی الگوی مردانه / زنانه می شود.

بنابراین، یک خواب منظم 7 تا 8 ساعته ممکن است به کنترل استرس و کاهش ریزش زودرس مو کمک کند.

تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و چرخه های منظم خواب و بیداری برای بهبود کیفیت مو و کاهش ریزش مو مهم است. در ادامه  چند استراتژی آورده شده است که می تواند به بهبود محیط خواب شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: با طب فشاری از ریزش مو خلاص شوید!

 

نکاتی برای بهبود بهداشت خواب

یک روال خواب ثابت داشته باشید. به تنظیم عملکرد طبیعی بدن کمک می کند، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و بر تکثیر سلول های بنیادی فولیکول های مو تأثیر مثبت می گذارد.

  • اتاق خود را تاریک نگه دارید و نور دستگاه های الکترونیکی را محدود کنید. یک مطالعه نشان داد که تاریکی ترشح ملاتونین را تحریک می کند که کیفیت خواب را بهبود می بخشد. برای خواب بهتر می توانید از ماسک چشم یا پد چشم نیز استفاده کنید.
  • در صورت ساکت بودن محیط اطراف خواب راحت تر است. بنابراین، اتاق خود را ضد صدا کنید یا در را برای خواب خوب ببندید.
  • یک تخت و بالش راحت برای بالا بردن کیفیت خواب شما ضروری است.
  • مصرف الکل در هنگام خواب نیز کیفیت خواب و بهداشت را مختل می کند. از این رو، از مصرف الکل قبل از خواب خودداری کنید.
  • درست قبل از خواب یک وعده غذایی سنگین نخورید. بین شام و زمان خواب حداقل 2-3 ساعت فاصله داشته باشید.
  • استرس زندگی روزمره خود را کاهش دهید. برای آرامش و آرامش ذهن، تمرینات تنفسی و یوگا انجام دهید.

سبک زندگی مناسب و کیفیت خواب خوب کلیدهایی برای بازگرداندن سلامت موهای شما هستند. تمرین مدیتیشن یا یوگا برای کنترل سطح استرس و پیروی از یک روال ثابت خواب-بیداری می تواند تا حدودی به کاهش ریزش مو کمک کند. اما اگر با ریزش یا ریزش شدید مو روبرو هستید، برای تجزیه و تحلیل شرایط زمینه ای با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

آیا کمبود خواب باعث ریزش مو میشود؟

سوالات متداول

آیا خستگی می تواند باعث ریزش مو شود؟

خستگی ارتباط مستقیمی با ریزش مو ندارد. اما کمبود خواب میزان خستگی و استرس را افزایش می دهد، که مستقیماً با ریزش مو ارتباط دارد.

اگر بیشتر بخوابم آیا موهای من دوباره رشد می کنند؟

خوابیدن بیشتر به رشد مجدد مو کمک نمی کند. اما خواب مناسب با یک سبک زندگی سالم می تواند ریزش بیشتر مو را کاهش دهد.

چگونه باید بخوابم تا از ریزش مو جلوگیری کنم؟

اتاق خود را تاریک نگه دارید و برای یک خواب آرام روی یک تخت و بالش راحت دراز بکشید.

بهترین روش خوابیدن با مو چیست؟

برای جلوگیری از آلوپسی کششی (ریزش اصطکاک) موهای خود را در یک پارچه شل گره بزنید. با دم اسبی تنگ یا مدل موهای دیگر نخوابید، زیرا ممکن است منجر به ریزش بیشتر مو شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مزوتراپی مو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *