اثرات کنترل هورمونهای بارداری بر بدن شما
چرا زردچوبه برای شما خوب است؟
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
سکته مغزی,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
هر آنچه در مورد سکته مغزی باید بدانید!
۱۴۰۰-۰۵-۰۴
اثرات کنترل هورمونهای بارداری بر بدن شما

اثرات کنترل هورمونهای بارداری بر بدن شما

اثرات کنترل هورمونهای بارداری بر بدن شما

اکثر معتقدند که کنترل بارداری هورمونی یک هدف را دنبال می کند: جلوگیری از بارداری. اگرچه در مقایسه با سایر اشکال کنترل بارداری بسیار موثر است، اما تأثیرات آن فقط به پیشگیری از بارداری محدود نمی شود. در حقیقت، آنها حتی می توانند برای کمک به درمان سایر نگرانی های بهداشتی مانند تسکین قاعدگی، تغییرات پوستی و موارد دیگر استفاده شوند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اثرات کنترل هورمونهای بارداری بر بدن شما میپردازیم.

کنترل بارداری هورمونی بدون عوارض جانبی نیست. مانند همه داروها، اثرات مفید و خطرات بالقوه ای نیز وجود دارد که به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد.

قرص ها و وصله های ضد بارداری فقط با نسخه پزشک توزیع می شوند. پیشگیری از بارداری مبتنی بر هورمون به اشکال مختلف موجود است، از جمله:

قرص (یا داروهای ضد بارداری خوراکی): تفاوت اصلی مارک ها در مقدار استروژن و پروژستین در آنهاست – به همین دلیل است که برخی از زنان تغییر می کنند. بر اساس مارک های تجاری، اگر فکر می کنند هورمون هایشان خیلی کم یا زیاد می شود.تجربه شده برای جلوگیری از بارداری باید هر روز قرص مصرف شود.

پچ استروژن: پچ همچنین حاوی استروژن و پروژستین است، اما روی پوست قرار می گیرد. پچها برای تأثیر کامل باید هفته ای یک بار تغییر کند.

حلقه: مشابه پچها؛ حلقه ها نیز باعث آزاد شدن استروژن و پروژسترون در داخل وصله و قرص می شود. بدن حلقه در داخل واژن پوشیده می شود تا پوشش واژن بتواند جذب شود. هورمون ها حلقه ها باید هر ماه یک بار تعویض شوند.

شات ضد بارداری (Depo-Provera): این شات فقط حاوی پروژستین است و هست هر 12 هفته در مطب دکتر خود تجویز می شود. طبق گزینه های مربوط به سلامت جنسی ، اثرات جلوگیری از بارداری می تواند تا دوام بیاورد
یک سال پس از قطع مصرف آن

دستگاه های داخل رحمی (IUD): IUD هم با هورمون و هم بدون هورمون وجود دارد. در مواردی که هورمون آزاد می کنند، می توانند حاوی پروژسترون باشند. IUD هستند توسط پزشک در رحم شما قرار داده می شود و باید هر 3 تا 10 بار تغییر یابد
سال، بسته به نوع آن.

کاشت: ایمپلنت حاوی پروژستین است که از طریق میله نازک وارد بازو می شود. توسط پزشک در زیر بازوی بازو قرار می گیرد. آی تی تا سه سال طول می کشد.

هر نوع مزایا و خطرات مشابهی دارد، اگرچه نحوه پاسخ بدن به هر فرد بستگی دارد. اگر به کنترل بارداری علاقه دارید، با پزشک خود صحبت کنید که کدام نوع برای شما موثر است. اثربخشی بر اساس سازگاری استفاده از کنترل بارداری است. به عنوان مثال، بعضی از افراد به یاد نمی آورند که هر روز یک قرص بخورند بنابراین کاشت یا IUD گزینه بهتری است. همچنین گزینه های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری نیز وجود دارد که ممکن است عوارض جانبی متفاوتی داشته باشد.

اگر از این قرص به طور کامل استفاده شود – تعریف می شود که هر روز همزمان مصرف می شود – میزان بارداری بدون برنامه فقط به یک درصد کاهش می یابد. به عنوان مثال، مصرف قرص به مدت یک روز خطر ابتلا به بارداری را افزایش می دهد.

با این حال، هیچ نوع کنترل حاملگی هورمونی از بیماریهای مقاربتی (STD) محافظت نمی کند. برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی هنوز باید از کاندوم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ایمن در دوران بارداری

 

سیستم تناسلی

تخمدان ها به طور طبیعی هورمون های زنانه استروژن و پروژستین تولید می کنند. هرکدام از این هورمون ها را می توان به صورت مصنوعی ساخت و در پیشگیری از بارداری استفاده کرد. سطح بالاتر از حد نرمال استروژن و پروژسترون باعث می شود تخمدان تخمک آزاد نکند. بدون تخمک، اسپرم چیزی برای باروری ندارد. پروژستین همچنین مخاط دهانه رحم را تغییر داده و آن را ضخیم و چسبناک می کند، و این باعث می شود اسپرم نتواند به رحم راه پیدا کند.

هنگام استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی مانند IUD Mirena ، ممکن است دوره های کمتری و کوتاه تری داشته باشید و گرفتگی های قاعدگی و علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهید. این تأثیرات از جمله دلایلی است که برخی از خانمها به ویژه برای اختلال سندرم پیش از قاعدگی (PMDD)، نوعی جدی از PMS، کنترل بارداری را انجام می دهند. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز نیز برای کاهش علائم دردناک کنترل بارداری انجام می دهند.

استفاده از داروهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر و تخمدان را کاهش دهد. هرچه بیشتر آنها را مصرف کنید، خطر شما کمتر می شود. همچنین این روش های درمانی می توانند از رشد غیرسرطانی پستان یا تخمدان محافظت کنند. با این حال، در مورد احتمال جلوگیری از بارداری های هورمونی تا حدودی خطر ابتلا به سرطان پستان اختلاف نظر وجود دارد.

وقتی مصرف کنترل بارداری مبتنی بر هورمون را متوقف کنید، قاعدگی شما احتمالاً طی چند ماه به حالت عادی برمی گردد. برخی از مزایای پیشگیری از سرطان حاصل از سالها استفاده از دارو ممکن است تا چندین سال دیگر ادامه داشته باشد.

عوارض جانبی تولید مثل در مواردی که بدن شما با داروهای ضد بارداری خوراکی، وارد شده و پچ سازگار است شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن قاعدگی (آمنوره) یا خونریزی اضافی
  • مقداری خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها
  • سوزش واژن
  • حساسیت به پستان
  • بزرگ شدن پستان
  • تغییر در میل جنسی شما

عوارض جانبی جدی اما غیرمعمول شامل خونریزی شدید یا خونریزی است که بیش از یک هفته ادامه دارد. کنترل هورمونی ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد، اگرچه محققان مطمئن نیستند که این به دلیل خود دارو باشد یا این فقط به دلیل افزایش خطر ابتلا به HPV در اثر رابطه جنسی است.

بیشتر بخوانید: آیا میتوان چای سبز را در دوران بارداری نوشید؟

 

سیستم های عصبی قلبی عروقی و مرکزی

طبق کلینیک مایو، بعید است که یک زن سالم که سیگار نمی کشد عوارض جانبی جدی از طریق داروهای ضد بارداری خوراکی تجربه کند. با این حال، برای برخی از زنان، قرص ها و وصله های ضد بارداری می توانند فشار خون آنها را افزایش دهند. این هورمون های اضافی همچنین می توانند شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار دهند.

این خطرات حتی بیشتر است:

  • سیگار می کشند یا بالای 35 سال دارند
  • فشار خون بالا دارند
  • از قبل بیماری قلبی داشته باشند
  • دیابت دارند

اضافه وزن نیز به عنوان یک عامل خطر در فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت در نظر گرفته می شود. این عوارض در اکثر خانمها غیر معمول است اما در صورت بروز، بسیار جدی هستند. به همین دلیل است که روش های کنترل بارداری هورمونی نیاز به نسخه و نظارت روتین دارند. در صورت احساس درد در سینه، سرفه کردن خون یا احساس ضعف، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. سردرد شدید، مشکل در تکلم، یا ضعف و بی حسی در اندام می تواند نشانه های سکته مغزی باشد.

اگر از قبل دچار میگرن شوید، استروژن ممکن است باعث تشدید شود. برخی از زنان همچنین در هنگام مصرف داروهای ضد بارداری دچار تغییرات خلقی و افسردگی می شوند.

از آنجا که بدن برای حفظ تعادل هورمون کار می کند، ممکن است با ورود هورمون ها اختلالی ایجاد شود و باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خو شود. اما مطالعات کمی در مورد تأثیرات بهداشت روان کنترل بارداری بر روی زنان و وضعیت خوب آنها وجود دارد. فقط اخیراً یک مطالعه در سال 2017 نمونه کوچکی از 340 زن سالم را بررسی کرد و دریافت که داروهای ضد بارداری خوراکی به طور قابل توجهی رفاه عمومی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: چای بابونه در دوران بارداری بی خطر است؟

 

دستگاه گوارش

برخی از زنان هنگام استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی تغییراتی در اشتها و وزن خود تجربه می کنند. اما مطالعات یا شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کنترل بارداری باعث افزایش وزن می شود. در یک بررسی از 22 مطالعه، موارد پیشگیری از بارداری فقط با پروژستین بررسی شد و شواهد کمی یافت. در صورت افزایش وزن، میانگین افزایش کمتر از 4.4 پوند در یک دوره 6 یا 12 ماهه بود.

اما هورمون ها به تنظیم عادات غذایی شما کمک می کنند، بنابراین تغییر در الگوی غذا خوردن ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارد، اما دلیل مستقیم کنترل بارداری نیست. همچنین ممکن است مقداری افزایش وزن موقتی را تجربه کنید، که ممکن است نتیجه احتباس آب باشد. برای مقابله با افزایش وزن، ببینید آیا بعد از کنترل بارداری تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده اید یا نه.

از دیگر عوارض جانبی می توان به حالت تهوع و نفخ شکم اشاره کرد، اما با عادت بدن به هورمون های اضافی، بعد از چند هفته این علائم کاهش می یابد.

اگر سابقه سنگ کیسه صفرا دارید، استفاده از کنترل بارداری ممکن است منجر به تشکیل سریعتر سنگ شود. همچنین خطر ابتلا به تومورهای خوش خیم کبد یا سرطان کبد افزایش می یابد.

در صورت داشتن درد شدید، استفراغ یا زردی پوست و چشم (زردی) به پزشک مراجعه کنید. ادرار تیره یا مدفوع رنگ روشن نیز می تواند نشانه ای از عوارض جانبی جدی باشد.

بیشتر بخوانید: 8 نکته ساده برای مراقبت از مو در دوران بارداری

 

دستگاه پوششی

برای بسیاری از خانم ها، این روش کنترل بارداری می تواند آکنه را بهبود بخشد. بررسی 31 آزمایش و 12، 579 زن، اثر کنترل بارداری و آکنه صورت را بررسی کرد. آنها دریافتند که برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی در کاهش آکنه موثر هستند.

از طرف دیگر، دیگران ممکن است دچار آکنه شوند و یا اصلاً تغییری مشاهده نکنند. در برخی موارد، جلوگیری از بارداری ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای روشن روی پوست شود. سطح بدن و هورمون هر زن متفاوت است، به همین دلیل پیش بینی عوارض جانبی در نتیجه کنترل بارداری دشوار است.

گاهی اوقات، هورمون های موجود در کنترل بارداری باعث رشد غیرمعمول مو می شوند. به طور معمول، کنترل بارداری در واقع به رشد موهای ناخواسته کمک می کند. پیشگیری از بارداری خوراکی نیز اصلی ترین درمان هیرسوتیسم است، بیماری ای که باعث رشد موهای خشن و تیره در صورت، پشت و شکم می شود.

اگر احساس می کنید کنترل بارداری فعلی شما مناسب نیست با پزشک خود صحبت کنید. صریح و صادق بودن در مورد عوارض جانبی و احساسی که در شما ایجاد می کند اولین قدم برای دریافت دوز مناسب و نوع مورد نیاز شماست.

بیشتر بخوانید: 11 چیزی که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *