جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها
18 میراث جهانی برتر که باید بشناسید!
18 میراث جهانی برتر که باید بشناسید!
۱۴۰۰-۱۱-۱۶
دیدنی های دره مقدس پرو
دیدنی های دره مقدس پرو
۱۴۰۰-۱۱-۱۷

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

شهر پایتخت سابق اینکاها، کوسکو قدیمی‌ترین شهر دائماً مسکونی در قاره آمریکا و میراث جهانی یونسکو است. ویرانه های شهر قدیمی اینکاها پایه و اساس معماری اسپانیایی شد که امروزه می بینید، و بسیاری از دیوارهای سنگی که در خیابان ها قرار دارند توسط اینکاها ساخته شده اند.

در سال‌های 1650، 1950 و 1986 زمین‌لرزه‌هایی کوسکو را لرزاند و از طریق هر یک، سنگ‌کاری اینکاها که ساختمان‌های بعدی روی آن‌ها ساخته شده بودند، باقی ماند، در حالی که ساختمان‌های استعماری و دیگر ساختمان‌ها در بالا فرو ریختند. پس از هر زلزله، کوسکو کلیساها و بناهای تاریخی خود را بازسازی می کرد.

بیشتر گردشگرانی که به کوسکو می آیند به ماچوپیچو، دره مقدس و دیگر مراکز اینکاهای مجاور می روند، اما ارزش آن را دارد که برای کشف جاذبه های متعدد آن مدتی را صرف کاوش در خود شهر کنید. بیشتر آنها در اطراف پلازا د آرماس و خیابان‌های اطراف آن قرار دارند، جایی که رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید را نیز خواهید دید.

خیابان‌های سربالایی را از انتهای شمال شرقی پلازا د آرماس به خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده منطقه سن‌بلاس دنبال کنید. در این محله کوچک خوش‌منظره، مغازه‌ها و رستوران‌های کوچکی را خواهید دید که مردم محلی و همچنین بازدیدکنندگانی که ترجیح می‌دهند در این محله آرام‌تر با مناظر زیبا از کل شهر به آنجا رفت و آمد می‌کنند، بمانند.

برای اینکه مطمئن شوید هیچ یک از بهترین مکان‌های دیدنی را از دست ندهید، سفر خود را با فهرست برترین جاذبه‌های کوسکو برنامه‌ریزی کنید.

 

 

 

1. سانتو دومینگو و کوریکانچا

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

حیاط و برج سانتو دومینگو در کوسکو

کلیسای سانتو دومینگو بر روی ویرانه‌های مکان معروف کوریکانچا ، تمپلو دل سول یا معبد خورشید ساخته شده است. Coricancha (Q’orikancha در زبان کچوا) به معنای “حیاط طلایی” است و دیوارهای آن زمانی با ورقه های طلای جامد پوشیده شده بود.

مجسمه‌ها و زیور آلات طلا نمای داخلی را تزئین می‌کردند و یک صفحه طلایی بزرگ خورشید را منعکس می‌کرد و نور درخشانی را بر معبد می‌تابید.

همه اینها بلافاصله پس از ورود آنها به کوسکو توسط فاتحان از بین رفت و بیشتر طلا ذوب شد. تنها چیزی که امروزه از کوریکانچای زمانی با شکوه باقی مانده، سنگ کاری زیبای اینکاهاست که شالوده کلیسای سانتو دومینگو را تشکیل می دهد.

هم از داخل و هم از بیرون، می توانید دیوار منحنی شش متری چشمگیر را در یک انتهای کلیسا ببینید. برخلاف بسیاری از معماری‌های اسپانیایی، دیوار اینکاها در برابر زلزله‌های بزرگی که کوسکو را در سال‌های 1650، 1950 و 1986 لرزاند، مقاومت کرده است.

در مرکز حیاط سازه‌ای قرار دارد که زمانی با 55 کیلوگرم طلا پوشانده شده است و در کناره‌های حیاط اتاق‌های کوچک اینکا وجود دارد که سنگ‌های صاف خاکستری و زوایای تیز آن تضاد کاملی با طاق‌های گرد و معماری اسپانیایی دارد. آنها را احاطه کند.

یک موزه کوچک دارای مدلی است که احتمالاً شبیه آن است و تاریخ تمدن محلی را با آثار پیش از اینکاها، اینکاها و استعمار، که بسیاری از حفاری‌ها در کوریکانچا به دست آمده‌اند، توضیح می‌دهد.

 

 

 

2. Sacsayhuaman

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

ساکسای هومان

مجموعه عظیم مستحکم Sacsayhuaman مهم ترین ویرانه در کوسکو است و به اندازه کافی به مرکز تاریخی نزدیک است که می توانید در آنجا قدم بزنید. بسیاری از گردشگران برای دیدن آن در راه پیزاک توقف می کنند. تصور می شود که Sacsayhuaman دارای اهمیت نظامی و مذهبی است.

کوسکو به شکل پوما طراحی شده بود که سر آن ساکسای هومان بود. سه بارو از دیوارهای دفاعی زیگزاگی تقریباً 300 متر امتداد دارند و دندانه های پوما را تشکیل می دهند.

جذابیت این ویرانه فقط اندازه خیره کننده آن نیست، بلکه اندازه سنگ هایی است که از آن ساخته شده است و پیچیدگی سنگ کاری. در نظر بگیرید که آنچه در اینجا می بینید تنها حدود 20 درصد از جرم اولیه است – تا زمانی که در دهه 1930 محافظت شد، بلوک هایی از ساکسای هوامان برای ساخت و ساز در کوسکو استفاده می شد.

بیشتر بزرگترین سنگها که جابجایی آنها دشوارتر بود در محل رها شده و ساختار اصلی را تشکیل می دهند. ارتفاع برخی از این سنگ ها بیش از هشت متر و وزن آن 361 تن است.

علی‌رغم اندازه عظیم این سنگ‌ها و شکل‌های اغلب نامنظم آن‌ها، آن‌ها به قدری عالی در کنار هم قرار گرفته‌اند که مهندسان مدرن تعجب می‌کنند که چگونه اینکاها موفق به چنین شاهکاری شدند.

 

 

 

3. Plaza de Armas

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

پلازا د آرماس

میدان د آرماس از زمان امپراتوری اینکاها قلب کوسکو بوده است، زمانی که میدان هواکایپاتا یا اوکایپاتا نامیده می شد. کلیسای جامع ، در سمت شمال شرقی پلازا د آرماس، جاذبه اصلی است، و اغلب مردم محلی و گردشگران را خواهید دید که روی پله های آن استراحت می کنند.

در یک طرف کلیسای جامع کلیسای عیسی ماریا و در طرف دیگر ال تریونفو قرار دارد. ضلع جنوب شرقی میدان اصلی تحت سلطه کلیسای La Compania است که به دلیل نمای پرآذین آن به راحتی با کلیسای جامع اشتباه گرفته می شود. با این حال، کوچکتر است و فاقد پله های بزرگ جلو است.

دو طرف دیگر Plaza de Armas با طاق های استعماری پوشیده شده است. مرکز میدان مکانی برای استراحت روی نیمکت‌ها و تحسین باغ‌ها و فواره‌های موجود در مرکز و تماشای زندگی روزمره در کوسکو است. این میدان به خصوص در شب پر جنب و جوش و زیبا است، مردم در آن قدم می زنند و ساختمان ها با نورافکن روشن می شوند.

یکی از محبوب‌ترین کارهایی که در شب در کوسکو انجام می‌شود، قدم زدن در اطراف میدان است که به ویژه پس از تاریکی هوا، با مردمی که معاشرت می‌کنند و ساختمان‌ها با نورافکن روشن می‌شوند، سرزنده و زیبا است.

 

 

 

4. دیوارهای اینکا

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

سنگ اینکا 12 وجهی در کوسکو

قدم زدن در کنار دیوارهای باستانی اینکاها که در خیابان‌های باریک کوسکو قرار دارند مانند قدم زدن در یک موزه در فضای باز است. این دیوارهای پیچیده اینکاها پایه‌های کوسکوی امروزی هستند و اگرچه در سرتاسر شهر یافت می‌شوند، اما چند منطقه خودنمایی می‌کنند.

برخی از بهترین مکان ها برای دیدن آن ها در امتداد خیابان های Loreto و Hatunrumiyoc هستند. دیوارهای اینکاها در دو طرف لورتو قرار دارند که از میدان آرماس به سمت جنوب شرقی امتداد می‌یابد. دیوار جنوبی از Amarucancha، محل کاخ Huayna Capac، و در ضلع شمالی دیوار Acllahuasi، یکی از قدیمی ترین دیوارهای کوسکو قرار دارد.

Hatunrumiyoc از پلازا د آرماس به سمت شمال شرقی امتداد دارد و به دلیل سنگ 12 وجهی یافت شده در امتداد دیوار شرقی مشهور است. تشخیص آن معمولاً آسان است زیرا فروشندگان سوغاتی مرتباً در مقابل سنگ قرار می‌دهند. انتهای خمیده کلیسای سانتو دومینگو نمونه برجسته دیگری از سنگ کاری اینکاها است.

 

 

 

5. کلیسای جامع

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

کلیسای جامع

ساخت و ساز کلیسای جامع کوسکو در سال 1559 آغاز شد و در سال 1669 به پایان رسید. این کلیسا در محلی ساخته شده است که زمانی کاخ اینکا ویراکوچا در آن قرار داشت. شبستان سه ایوانی کلیسا به سبک رنسانس توسط 14 ستون عظیم پشتیبانی می شود که برای چنین شبستان بزرگی بسیار کم است.

محراب اصلی که از نقره ساخته شده است، 400 کیلوگرم وزن دارد و غرفه های گروه کر به طرز پیچیده ای از سرو حکاکی شده اند. حتی چشمگیرتر، مجموعه کلیسای جامع شامل بیش از 400 نقاشی از Escuela Cuzqueña، مدرسه کوسکو است.

این نقاشی های قرن شانزدهم و هفدهم از این نظر منحصر به فرد هستند که سبک اروپایی را منعکس می کنند، اما با تأثیر آشکار بومی آند. شما می توانید نمونه خوبی از آن را در شام آخر اثر مارکوس زاپاتا ببینید که حواریون را در حال غذا خوردن روی خوکچه هندی نشان می دهد. نقاشی صلیب در ثلث به ون دایک نسبت داده می شود.

در مجاورت کلیسای جامع، کلیسای ال تریونفو در سمت راست و کلیسای عیسی ماریا در سمت چپ قرار دارند. ال تریونفو اولین کلیسای مسیحی در کوسکو بود که در محل اسلحه خانه اینکاها که اسپانیایی ها در طی محاصره در سال 1536 در آن به دام افتاده بودند، ساخته شد. اینکاها شهر را سوزاندند، اما آتش در سقف کاهگلی اسلحه خانه به طرز مرموزی خاموش شد.

پس از فرار اسپانیایی ها و بازپس گیری شهر، داستان به وضعیت معجزه ای تبدیل شد که کلیسا برای احترام به آن ساخته شد. Capilla del Triunfo یک نقاشی معروف آلونسو کورتس د مونروی از زلزله 1650 که کوسکو را ویران کرد را در خود جای داده است.

 

 

 

6. موزه اینکا

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

موزه اینکا

بهترین موزه در کوسکو برای علاقه مندان به اینکاها، موزه اینکا در خانه پرآذین دریاسالار اسپانیایی قرن شانزدهمی قرار دارد، ساختمانی که ارزش بازدید را دارد.

این خانه که متعلق به دریاسالار فرانسیسکو آلدرته مالدونادو بود، بر روی پایه های اینکاها ساخته شد. این خانه در هر دو زلزله 1650 و 1950 به شدت آسیب دید، اما تعمیر شده است و یکی از چشمگیرترین خانه های استعماری در کوسکو است.

این مجموعه ها بر روی اینکاها تمرکز دارند، از ظهور فرهنگ آنها تا فتح و تأثیر آن بر فرهنگ های پرو. سرامیک‌ها، منسوجات، کارهای فلزی و طلایی، جواهرات، مومیایی‌ها و جمجمه‌هایی که یک روش جراحی اولیه برای ترپن کردن را نشان می‌دهند، به نمایش گذاشته می‌شوند.

به خصوص جالب توجه 450 فنجان چوبی حکاکی شده و نقاشی شده معروف به quero، بزرگترین مجموعه در جهان است. در شلوغ ترین فصل توریستی، بافندگان محلی Centro de Textiles Tradicionales de Cusco کارهای چشمگیر خود را در حیاط نمایش می دهند و می فروشند.

 

 

 

7. Museo Casa Concha

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

سفال قبل از کلمبیا

یک قرن پس از اینکه هیرام بینگهام باستان شناس، ماچو پیچو را مورد توجه جهانیان قرار داد، آثاری که او در آنجا یافت، از موزه های دانشگاه ییل که در آنجا سپرده شده بود، بازگردانده شد.

آنها که در سال 2011 به پرو بازگشتند، پس از یک دهه مذاکرات اغلب بحث برانگیز، اکنون در خانه سابق خوزه د سانتیاگو کونچا، اشرافی از روزهای اولیه فتح، نمایش داده می شوند.

دوازده اتاق از خانه زیبای بالکن دار، که در اطراف سه حیاط گسترده شده است، مجموعه ای از بیش از 360 اثر باستانی را در خود جای داده است که شامل مواردی از گلدان های سرامیکی بزرگ تا سنجاق های کوچک نقره ای است.

نمایش‌ها و ویدیوهای تعاملی داستان اینکاها و ماچو پیچو را پر می‌کنند و یک نقشه تعاملی از سایت را شامل می‌شوند. بقایای یک طبقه از اقامتگاه سلطنتی قبلی اینکاها از طریق یک کف شیشه ای قابل مشاهده است.

سایت رسمی: http://www.museomachupicchu.com

 

 

 

8. La Compania

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

لا Compania

Compania de Jesus که معمولاً La Compania نامیده می شود، یک کلیسای یسوعی است که در قرن شانزدهم ساخته شده است. در اثر زلزله 1650 به شدت آسیب دید اما در اواخر دهه 1660 بازسازی و به پایان رسید. La Compania هنگام ساخت منشأ بحث‌های قابل‌توجهی بود، زیرا عظمت آن تهدیدی برای پیشی گرفتن از کلیسای جامع در همان میدان بود.

اسقف کوسکو از طراحی مجلل کلیسا شکایت کرد و در نهایت این بحث به پاپ پل سوم برای داوری کشیده شد. پاپ با اسقف طرف شد، اما زمانی که خبر تصمیم او به کوسکو رسید، یسوعیان تقریباً La Compania را تکمیل کرده بودند.

بنابراین تصمیم پاپ تأثیر چندانی نداشت و نمای باروک پرآذین و چشمگیر لاکامپانیا همچنان با کلیسای جامع رقابت می کند. به خصوص در هنگام روشنایی در شب زیبا است. اما حتی نمای پرآذین نیز شما را برای محراب طلایی باشکوه که با مجسمه های چند رنگی پوشیده شده است آماده نمی کند.

La Compania بر پایه‌های کاخ Huayna Capac، آخرین فرمانروای امپراتوری متحد اینکاها، ساخته شده است، که فرمانروایی آن بر بسیاری از پرو، بولیوی، اکوادور، آرژانتین، شیلی و جنوب غربی کلمبیای کنونی گسترش یافته است.

 

 

 

9. Museo de Arte Precolombino (موزه هنر پیش از کلمبیا)

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

Museo de Arte Precolombino | VasenkaPhotography / عکس اصلاح شد

موزه هنر پیش از کلمبیا شامل حدود 450 قطعه از اتاق‌های انبار موزه لارکو در لیما است که مجموعه‌های آن‌ها برای نمایش در آنجا بسیار وسیع است. در نمایش (و با علائم انگلیسی) جواهرات وجود دارد. سرامیک؛ طلا کاری؛ بافته ها؛ نقره کاری؛ و سایر مصنوعات از فرهنگ های ناسکا، موچه، هواری، پاراکاس، چیمو، چانکای و اینکاها که از 1250 قبل از میلاد تا 1532 پس از میلاد باز می گردند.

علاوه بر این، یک اتاق به نقاشی های Escuela Cuzqueña – مدرسه کوسکو – و یک سالن برای مجسمه های چوبی اختصاص داده شده است. این مجموعه نسبتا کوچک است اما بسیار خوب انتخاب شده است و در عمارت سابق فاتح آلونسو دیاز قرار دارد.

وب سایت رسمی: https://mapcusco.pe/en/

 

 

 

10. La Merced

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

لا مرسد

کلیسای باروک و صومعه لا مرسدس بین سال‌های 1657 و 1680 ساخته شد و جایگزین کلیسای قبلی شد که در سال 1536 در اینجا ساخته شد و در زلزله 1650 تخریب شد که بسیاری از کوسکو را ویران کرد.

لا مرسده پس از کلیسای جامع و La Compania، سومین کلیسای مهم استعماری در کوسکو محسوب می شود. گرانبهاترین گنجینه کلیسا در قفسه سینه است، یک هیولای طلایی با سنگ های قیمتی و یک مروارید غول پیکر (که دومین مروارید بزرگ جهان است).

در داخل کلیسا یک گروه کر حکاکی شده و نقاشی های قرن هجدهم بر اساس زندگی سان پدرو نولاسکو، بنیانگذار Order of La Merced وجود دارد. چندین لونت برجسته که صحنه هایی از زندگی مریم باکره را به تصویر می کشند توسط یک استاد ناشناس کوسکو در اواخر قرن هجدهم نقاشی شده اند.

صومعه دو طبقه از زیبایی خاصی برخوردار است. این کلیسا درست در جنوب میدان د آرماس قرار دارد.

 

 

 

11. سن بلاس

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

سن بلاس

محله سن بلاس بر روی تپه ای در شمال شرقی پلازا د آرماس قرار دارد. این منطقه به‌خاطر خیابان‌های باریک سنگ‌فرش‌شده‌اش که مملو از گالری‌های هنری کوچک و کارگاه‌های صنعت‌گری است، معروف است، همانطور که از زمان اینکاها بوده است.

این منطقه عصرها که مغازه‌ها و رستوران‌ها باز می‌شوند زنده می‌شود، اما San Blas Plaza در روز شنبه که پر از غرفه‌های بازار رنگارنگ است، سرزنده است.

در انتهای میدان، کلیسای خشتی سن بلاس، متعلق به سال 1562، با محراب طلایی باروک و یک منبر استثنایی که از یک درخت حک شده است، قرار دارد. افسانه معتقد است که جمجمه ای که مجسمه سنت پل روی آن قرار گرفته است، جمجمه خالق منبر است.

تراس بالای میدان، مناظر خوبی از پشت بام های کاشی کاری قرمز کوسکو ارائه می دهد.

 

 

 

12. قنقو

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

خرابه های قنقو

قنقو یک سایت باستان شناسی نسبتا کوچک در مقایسه با سایر مکان های اطراف، به خصوص برای مورخان جالب و گیج کننده است، زیرا کاربرد دقیق آن ناشناخته است. کل مجموعه باقی مانده از یک صخره جامد، از جمله اتاقک های زیرزمینی و کانال های پیچ در پیچ غیر معمول تراشیده شده است.

این کانال‌ها قرار است چه چیزی را در خود نگه دارند – آب، خون ناشی از قربانی‌ها، یا چیچی (آبجو) حدس زده شده است – ناشناخته است، اما آنها در سایت به صورت زیگزاگ پایین می‌آیند.

گزارش های اولیه از زمان اینکاها کل محوطه سنگی پوشیده از یک لایه طلا را توصیف می کند. به نظر می رسد دو سنگ عمودی در ناحیه فوقانی یک Intiwatana را تشکیل داده اند، شبیه به “هیچینگ تیر خورشید” در ماچو پیچو و برای رصدهای نجومی استفاده می شود.

قنقو حدود چهار کیلومتر با مرکز کوسکو فاصله دارد.

 

 

 

13. کلیسا و صومعه سانفرانسیسکو

 

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

کلیسا و صومعه سانفرانسیسکو

کلیسا و صومعه سانفرانسیسکو، در چند بلوک جنوب غربی پلازا د آرماس، کلیسای بزرگی است که در سال 1572 ساخته شد و پس از زلزله 1650 بازسازی شد. در حالی که خود کلیسا دیدنی نیست، دارای یک گروه کر زیبای سرو حکاکی شده و مجموعه خوبی از هنر استعماری، با آثار مارکوس زاپاتا و دیگو کوئیسپه تیتو است.

یک تابلوی یادبود – 12 در 9 متر – اثر خوان اسپینوزا د لس مونتروس، نسب خانوادگی سنت فرانسیس آسیزی، بنیانگذار فرقه فرانسیسکن را نشان می دهد و اطراف صومعه نقاشی هایی با صحنه هایی از زندگی او وجود دارد.

دو دخمه در زیر کلیسا دارای استخوان‌های انسان هستند که به شکل الگوهایی مرتب شده‌اند، این ویژگی در کلیساهای فرانسیسکن در جاهای دیگر یافت می‌شود.

 

 

 

14. بازار سن پدرو

 

جاذبه های توریستی کوسکو پایتخت سابق اینکاها

سوغاتی در بازار سن پدرو

برای دریافت نمونه ای از زندگی محلی، از بازار شلوغ و رنگارنگ سن پدرو در هر روز از هفته بازدید کنید، به خصوص در صبح زمانی که مردم محلی در حال خرید غذاهای روز خود هستند. میوه‌ها و سبزیجات محلی در تپه‌های رنگارنگ نمایش داده می‌شوند و یک بخش کامل به غذاهای آماده اختصاص داده شده است، جایی که می‌توانید یک وعده غذایی ارزان قیمت را در هر زمانی از روز دریافت کنید.

به دنبال نمایش‌های رنگارنگ تنقلات میوه‌های خشک، و همچنین پشته‌های تابه چوتا ، یک نان محلی باشید. ژاکت ها و کلاه های دستبافت و همچنین فرش ها و پتوهای بافته شده از نخ های آلپاکا و همچنین عروسک های پارچه ای دست ساز رنگارنگ سوغاتی های محبوبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *