جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی
طرز تهیه چای هلو
طرز تهیه چای هلو
۱۴۰۱-۰۸-۲۸
دعای رزق و روزی بعد از نماز عشا
دعای رزق و روزی بعد از نماز عشا
۱۴۰۱-۰۸-۲۸

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

هیچ سفری به هند بدون گذراندن وقت در جیپور کامل نمی شود. جیپور با لقب محبت آمیز “شهر صورتی” به دلیل رنگ سرخ ساختمان های تاریخی اش، سرزمین عجایب شاهزاده ای از فرهنگ و میراث است که مملو از جواهرات معماری است. این همچنین یک توقف برجسته در مثلث طلایی معروف هند ، یک مسیر توریستی محبوب است.

آماده شوید تا اسیر عظمت جیپور، پایتخت راجستان شوید. قصر شهر به شما طعم سبک زندگی مجلل را که برای خانواده سلطنتی جیپور ارائه می شود، می دهد. درست در همان نزدیکی، ابزارهای نجومی در رصدخانه جانتار مانتار اسرار فضا را به زمین می آورند. و بسته به زمان بازدید خود، ممکن است بتوانید یکی از فستیوال های متعددی را که تقویم سالانه جیپور را پر می کند، مانند جشنواره بین المللی بادبادک در ژانویه یا جشنواره فیل در اوایل بهار، تجربه کنید.

آماده اید تا سفر خود به “پاریس هند” را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل کنید؟ برنامه سفر خود را با راهنمای ما در مورد جاذبه ها و مکان های با رتبه برتر در جیپور ترسیم کنید.

1. کاخ شهر

 

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

کاخ شهر در جیپور

قصر شهر نزدیک به سه قرن در قلب شهر قدیمی جیپور ایستاده است، مدت کوتاهی پس از اینکه مهاراجا ساوای جای سینگ دوم تصمیم گرفت دادگاه خود را از شهر آمبر منتقل کند. این سازه افسانه‌مانند که توسط دیوارهای نگهبانی عظیم محافظت می‌شود، هنوز خانه خانواده سلطنتی مدرن جیپور است و بیش از آنچه تصور می‌کنید، حیرت‌انگیز و دلربا است.

قصر سیتی چیزی بیش از یک اقامتگاه سلطنتی به رنگ شن و ماسه است – این مجموعه ای وسیع از ساختمان ها است که در اطراف مجموعه ای از حیاط های باغی زیبا و مشرف به جیپور و کاخ دریاچه ساخته شده است. کل ملک نمایشی خیره کننده از معماری راجستانی و مغول است.

ساکنان کنونی در چشم‌نوازترین ساختمان، چاندرا محل زندگی می‌کنند، ساختاری زیبا با لبه‌های خمیده و سقف‌های گنبدی شکل. هر یک از هفت داستان آن دارای سبکی کاملاً متفاوت است. طبقه همکف در قیمت ورودی گنجانده شده است، اما برای رفتن به طبقه بالا باید یک تور خصوصی رزرو کنید.

دیگر مکان های قابل توجه برای گشت و گذار در کاخ شهر شامل مبارک محل (کاخ خوش آمدید) است که شامل نمایش لباس ها و منسوجات خیره کننده است. اسلحه‌خانه، فضای موزه‌مانندی که به حفظ خنجرها و شمشیرها اختصاص داده شده است. Pritam Niwas Chowk (حیاط طاووس)، که دارای درهای مسحورکننده ای است که شبیه پرهای پرنده همنام خود است. و Diwan-i-Am (تالار مخاطبان عمومی) که مجموعه نفیس نقاشی های مینیاتوری کاخ را به نمایش می گذارد.

پس از کاوش در کاخ، به بازار دوستان موزه سری بزنید — برخی از با کیفیت ترین سوغاتی های جیپور (با قیمت های به همان اندازه) در آن وجود دارد.

سایت رسمی: https://royaljaipur.in/

 

 

 

2. جانتار مانتار

 

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

جانتار مانتار

شاید در نگاه اول جانتار مانتار چیزی بیش از مجموعه‌ای از مجسمه‌های انتزاعی بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسد. اما این یک گالری هنری نیست، بلکه مجموعه‌ای ویژه از ابزارهای نجومی است که توسط حاکم راجپوت، جی سینگ دوم، برای اندازه‌گیری آسمان‌ها تقریباً 300 سال پیش آغاز شده است.

هر یک از 20 بنای موجود در سایت میراث جهانی یونسکو هدف خاصی را دنبال می کند. صفحه خورشیدی عظیم رصدخانه، معروف به سامرات یانترا ، به ویژه چشمگیر است. با ارتفاع 27 متری، سایه بزرگی ایجاد می کند که زمان را تا دو ثانیه اندازه گیری می کند.

Jai Prakash استادانه همچنین گذر زمان را با استفاده از سایه یک صفحه فلزی معلق بالای یک ساختار کاسه‌مانند غرق‌شده ردیابی می‌کند. ابزارهای دیگر در رصدخانه می توانند ستاره ها را ردیابی کنند و حتی خسوف ها را پیش بینی کنند.

نکته داغ: اگر می خواهید نحوه عملکرد هر یک از سازه ها را بیاموزید، ارزش استخدام یک راهنمای خصوصی در Jantar Mantar را دارد.

سایت رسمی: http://www.jantarmantar.org/

 

 

 

3. هوا محل

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

هوا محل

اگر پیش فرضی در مورد ظاهر ساختمان های جیپور داشتید، احتمالاً از هوا محل (کاخ نسیم) آمده بودند. تمام ویژگی‌های معماری متمایزی را که در کارت پستال‌های شهر به چشم می‌خورد، از نمای صورتی ماهی قزل آلا و لانه زنبوری، که شبیه تاج کریشنا خدای هندو ساخته شده است، تا لهجه‌های هندسی و ردیف‌هایی از پنجره‌های کوچک را دارد.

این بنای دیدنی در سال 1799 ساخته شد تا به بانوان سلطنتی اجازه دهد تا جشنواره ها را در خیابان بدون اینکه توسط عموم دیده شوند تماشا کنند. 953 پنجره آن اجازه عبور نسیم زیادی را می دهد و آن را به یک قصر تابستانی ایده آل تبدیل می کند.

گردشگران می توانند در مورد تاریخچه ساختار ماسه سنگی در موزه کوچک کاخ یاد بگیرند – مجموعه زره های تشریفاتی بسیار جالب است. همچنین می توانید در راهروهای باریکی که در سرتاسر کاخ قرار دارند، پرسه بزنید. شیشه‌کاری رنگارنگ در پنجره‌ها و درها را از دست ندهید ، که درخشش ماورایی را بر اتاق‌های سراسر حوال محل می‌افکند.

سایت رسمی: https://www.hawa-mahal.com/

 

 

 

4. قلعه کهربا

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

قلعه کهربا

جیپور خانه یکی از پربازدیدترین قلعه های هند است: قلعه آمبر. این یکپارچه ماسه‌سنگ و مرمر که در سال 1592 ساخته شد، بر فراز تپه‌ای کوچک در فاصله 20 دقیقه‌ای رانندگی در شمال شرقی مرکز جیپور قرار دارد. بیشتر به دلیل اینکه نمونه ای بکر از معماری راجستانی است شناخته شده است.

رسیدن به قلعه آمبر معمولاً شامل یک پیاده روی کوتاه در سربالایی است که ارزش تلاش را دارد. با الگوهای پیچیده سنگ مرمر منبت کاری شده در تقریباً هر رنگ رنگین کمان تزئین شده است. این قلعه به چهار بخش مجزا ساخته شده است که هر کدام دارای یک حیاط باغ تماشایی در بیرون هستند. در حالی که هرگز آن را از بالا نمی‌دانید، می‌توانید تونل‌های زیرزمینی قلعه را که برخی از آنها بازسازی شده‌اند، کشف کنید.

این سایت میراث جهانی یونسکو دارای تاریخ شگفت انگیزی از افسانه ها، خیانت ها و عاشقانه ها است – اما بهترین راه برای گردشگران برای شنیدن این داستان ها استخدام یک راهنمای خصوصی در قلعه آمبر است.

 

 

5. موزه آلبرت هال

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

موزه آلبرت هال

زمانی که رودیارد کیپلینگ، نویسنده انگلیسی از موزه آلبرت هال در جیپور بازدید کرد، نوشت که این «سرزنش همه موزه‌های دیگر در هند از کلکته به پایین» است. این ستایش بالایی است که از سوی پسر یک متصدی انجام می شود و برای این موسسه مشهور مناسب است.

قدیمی ترین موزه در راجستان، موزه آلبرت هال دارای مجموعه گسترده ای از آثار هنری و آثار تاریخی مهم است. برای دیدن مومیایی مصری بیایید ، بمانید تا سکه‌های عتیقه دوره‌های مختلف تاریخ هند، نمایشگاه‌های دائمی جذاب نقاشی‌های مینیاتوری ، لباس‌های قرن هجدهم که توسط اعضای کاست‌های مختلف پوشیده شده‌اند، و مجموعه‌ای عجیب از مجسمه‌های گلی قرن نوزدهمی که تمام یوگا را به نمایش می‌گذارند ، بمانید. ژست می گیرد .

نکته داغ: از موزه در شب بازدید کنید، زمانی که نورهای رنگارنگ نمای بیرونی ساختمان جذاب را روشن می کند.

سایت رسمی: http://alberthalljaipur.gov.in

 

 

 

6. بیرلا ماندیر

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

بیرلا ماندیر

در شهری که به نظر می رسد از بالا به پایین به رنگ صورتی آغشته شده است، سنگ مرمر سفید تیره بیرلا ماندیر خودنمایی می کند. معبد هندو به لاکشمی، الهه ثروت و پاکی، و ویشنو، یکی از خدایان اصلی دین ادای احترام می کند.

این سازه شگفت‌انگیز حال و هوای آرام و صلح‌آمیزی دارد و فضای مناسبی را برای قدردانی از حکاکی‌های زیبای مرمر ، زیارتگاه‌های خدایان، و مناظر زیبای غروب خورشید ارائه می‌کند. در حالی که برای درک فضا به بیش از 30 دقیقه نیاز ندارید، این تجربه یک استراحت ترمیمی از یک روز گشت و گذار است.

 

 

7. قلعه نهارگره

 

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

قلعه ناهارگر

وقتی نوبت به گشت و گذار در اطراف جیپور می شود، مناظر از آنچه در قلعه ناهارگر می بینید بهتر نمی شود. قلعه ببر که با نام قلعه ببر نیز شناخته می‌شود ، این قلعه با قدمتی 300 ساله از بالای تپه‌های آراوالی به کل شهر مشرف است – مکانی عالی برای سازه‌ای که سال‌ها پیش از جیپور در برابر دشمنان دفاع می‌کرد.

با این حال، بیش از یک سد بزرگ، این قلعه همچنین حاوی مادهاوندرا باوان ، مقصد تابستانی برای خانواده سلطنتی است. ساختمان مجلل راجستانی دارای دوجین بودوار یکسان برای ملکه ها است که همگی از طریق راهروهای پر از نقاشی دیواری به سوئیت پادشاه متصل می شوند.

گردشگران همچنین می توانند موزه موم و پارک مجسمه سازی قلعه را کشف کنند. و اگر احساس گرسنگی می‌کنید، در یکی از رستوران‌های متعدد قلعه بچرخید تا غذاهای سنتی هندی را امتحان کنید.

 

 

 

8. گالتا جی

 

 

جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی

گالتا جی

منابع آب در ایالت بیابانی راجستان می تواند اندک باشد. بنابراین جای تعجب نیست که وقتی مردم یک چشمه طبیعی را در یک گردنه کوهستانی در تپه‌های آراوالی کشف کردند، با ساختن معبد هندو به نام Galta Ji آن را گرامی داشتند. این معبد که در میان صخره‌ها قرار دارد، دارای چند مخزن آب مقدس است ، برخی با فواره‌های ساده، و همچنین نقاشی‌های دیواری که داستان‌هایی درباره خدای هندو کریشنا دارند.

در حالی که نام رسمی این مکان گالتا جی است، اما به خاطر صدها ماکاک و لنگور که در اینجا زندگی می کنند ، بیشتر به معبد میمون ها معروف است. گردشگران جسور ممکن است برای وسوسه میمون‌ها یک مشت بادام‌زمینی در دروازه بخرند، اما بهتر است فقط از دور موجودات خشمگین را تماشا کنید.

 

 

9. موزه امراپالی

 

 

 

دستبند هندی با الماس و جواهرات

دستبند هندی با الماس و جواهرات

هنگامی که بنیانگذاران برند محبوب جواهرات هندی Amrapali Jewels شروع به جمع آوری جواهرات عتیقه کردند، متوجه شدند که برخی از این گنجینه های بی نظیر شایسته حفظ و نمایش هستند. و به این ترتیب موزه امراپالی متولد شد.

موزه جواهرات در جیپور دارای دو طبقه کامل از جواهرات و اشیاء درخشان از مجموعه 4000 قطعه ای خود است که طیف وسیعی از صنایع دستی هند را به نمایش می گذارد.

نمایشگرها نشان می دهد که مردم راجستانی چقدر طلا، نقره و جواهرات گرانبها خود را جدی می گیرند. در میان جواهرات، نوارهای نقره‌ای برای پای اسب‌ها، ارابه‌ای که تماماً با نقره پوشانده شده ، روکش کفش‌های تزئین شده و تاج باشکوهی برای داماد اهل هیماچال پرادش خواهید دید.

در حالی که این قطعات فقط برای نمایش هستند، طیف گسترده ای از گردنبند، دستبند، و سایر پوشیدنی ها برای خرید در فروشگاه موزه موجود است.

10. موزه میراث

در بیشتر تاریخ، مهمترین صنایع دستی و آثار هنری راجستان در مجموعه‌های خصوصی زندگی می‌کردند که برای اکثریت عموم مردم در دسترس نبودند. همه چیز با افتتاح موزه میراث توسط دولت راجستان تغییر کرد. این جاذبه گردشگری که در عمارت دو قرنی قرار دارد، مجموعه‌ای از گلدوزی‌های هندی، عروسک‌های غول‌پیکر راجستانی، نقاشی‌های پیچوای، و موارد دیگر را به نمایش می‌گذارد.

مشبک های مرمری باشکوه را از دست ندهید . مقدار جزئیات چرخشی که صنعتگران توانستند از چنین سنگ محکم و سختی تراشیده کنند خواب آور است.

11. جل محل

جال محل در دریاچه من ساگار

جال محل در دریاچه من ساگار

با یک نگاه به جال محل، ممکن است فکر کنید که در حال دیدن یک سراب هستید. به نظر می رسد کاخ برازنده بر فراز دریاچه چشمک زن من ساگار شناور است – منظره ای آرام در مقایسه با بقیه شهر دیوانه وار.

در حالی که به نظر می رسد فقط یک طبقه دارد، کاخ آب دارای چهار سطح دیگر است که در زیر یک آب انبار غوطه ور هستند. گردشگران نمی توانند به سایت دسترسی پیدا کنند، اما ممکن است در آینده تغییر کند. شایعات حاکی از آن است که کارآفرینان می خواهند فضای در حال پوسیدگی را به یک رستوران لوکس تبدیل کنند.

در حال حاضر، به سادگی از دور زیبایی کاخ را درک کنید. در شب، با تمام شکوهش روشن می شود و انعکاسی طلایی و درخشان روی آب می اندازد.

12. بازارها

فروش عروسک های راجستانی در جیپور

فروش عروسک های راجستانی در جیپور

جیپور یک مکه برای سوغاتی است. بازارهای شهر صورتی پر از همه چیز هستند، از جواهرات لباس و سنگ های قیمتی تا منسوجات گلدوزی شده، سفال های آبی کبالت، و عروسک های راجستانی.

برای یک خرید بدون دردسر، به فروشگاه صنایع دستی روبروی دروازه اجمری بروید. این فروشگاه دولتی، صنایع دستی سنتی باکیفیت، مانند ظروف سفالی آبی تزئین شده با گل‌های زرد، مجموعه‌ای از کنده کاری‌های چوبی که شخصیت‌های راجستانی را نشان می‌دهد، و ساری‌های چاپ شده با دست می‌فروشد. قیمت هایی که در این اقلام مشاهده می کنید ثابت هستند، بنابراین در حالی که نمی توانید با تخفیف مذاکره کنید، می توانید از دردسر چانه زنی نیز جلوگیری کنید.

جوهری بازار بهشت جواهر دوست است. بازار از بالا تا پایین با ده ها مغازه که همه چیز را از جواهرات لباس گرفته تا نقره و طلا می فروشند، می درخشد. صرف نظر از بودجه شما، چیزی زیبا برای بردن به خانه از اینجا پیدا خواهید کرد.

در نهایت، جیپور را بدون خرید سریع به باپو بازار ترک نکنید . بازار مورد علاقه گردشگران که فقط چند بلوک در جنوب غربی بازار جوهری قرار دارد، مملو از زیورآلات دست ساز، منسوجات محلی، دمپایی های خیره کننده و سوغاتی های فراوان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *