اثرات کافئین بر بدن انسان
آب-لیمو
7 خاصیت آبلیمو برای بدن
۱۴۰۰-۰۴-۲۶
25 دمنوش عالی برای اضطراب و استرس
۱۴۰۰-۰۴-۲۷

اثرات کافئین بر بدن انسان

بسیاری از ما بعد از ظهر به یک فنجان قهوه یا یک تکان کافئین برای کمک به گذراندن روز اعتماد می کنیم. کافئین به قدری گسترده در دسترس است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می گوید حدود 80 درصد بزرگسالان ایالات متحده هر روز نوعی کافئین مصرف می کنند. اما کافئین کارهای دیگری غیر از بیدار نگه داشتن شما ندارد. این یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که از چندین روش بر بدن شما تأثیر می گذارد.در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی اثرات کافئین بر بدن انسان میپردازیم.

دانستن علائم کافئین و تأثیرات طولانی مدت آن بر بدن ممکن است شما را وادار کند که در مورد نوشیدن چهارمین فنجان قهوه فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در کافئین این مقاله را بخوانید.

کافئین به خودی خود هیچ ارزش غذایی را تأمین نمی کند. بی مزه است، بنابراین لزوماً نمی دانید که در غذای شماست یا نه. حتی برخی از داروها ممکن است حاوی کافئین باشند بدون اینکه شما بدانید.

این ماده تقریباً همیشه برخی علائم را ایجاد می کند. حداقل ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید، اما با گذشت زمان، کافئین زیاد باعث علائم ترک می شود. طبق کلینیک مایو ، مصرف حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر است. به خاطر داشته باشید که یک فنجان قهوه با اندازه استاندارد هشت اونس است. اگر از لیوان استفاده می کنید یا در یک قهوه خانه مشکل خود را حل می کنید، احتمال اینکه 16 اونس یا بیشتر بنوشید وجود دارد، بنابراین خواندن برچسب ها مهم است.

همانطور که روزانه به همان میزان کافئین مصرف می کنید، بدن تحمل آن را ایجاد می کند. سایر عوامل مانند سن ، توده بدن و سلامت کلی شما نیز می توانند تحمل شما نسبت به کافئین را تعیین کنند. اگر می خواهید میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید ، بهتر است مصرف خود را به آرامی کاهش دهید.

 

کافئین و سیستم عصبی مرکزی

کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. هنگامی که به مغز شما می رسد، قابل توجه ترین اثر هوشیاری است. احساس بیداری و احساس خستگی کمتری خواهید داشت، بنابراین یک ماده رایج در داروها برای درمان یا کنترل خواب آلودگی، سردرد و میگرن است.

مطالعات همچنین نشان داده است که افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند و خطر خودکشی را تا 45 درصد کاهش می دهند. این مزایا محدود به افرادی است که قهوه با اکتان بالا می نوشند، و نه بدون قهوه. برخی افراد قهوه را نوشیدنی سلامتی می دانند، اما مانند اکثر غذاها، مصرف زیاد آن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

به عنوان مثال، کافئین زیاد می تواند شما را سردرد کند. این امر در درجه اول با مصرف کافئین در ارتباط است. رگ های خونی در مغز شما به اثرات کافئین عادت می کنند بنابراین اگر ناگهان مصرف کافئین را قطع کنید، می تواند باعث سردرد شود.

علائم دیگر ترک کافئین عبارتند از:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی

در برخی افراد، ترک ناگهانی ممکن است لرزش ایجاد کند.

اگرچه بسیار نادر است، اما مصرف بیش از حد کافئین نیز ممکن است. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • گیجی
  • توهم
  • استفراغ

مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مرگ در اثر تشنج شود. مصرف بیش از حد دارو با مصرف مقادیر زیادی کافئین، اغلب در نوشیدنی های انرژی زا یا قرص های رژیم غذایی اتفاق می افتد. حداکثر 400 میلی گرم کافئین بی خطر محسوب می شود. این برابر با حدود 4 فنجان قهوه است، اگرچه مقدار کافئین در نوشیدنی ها بسیار متفاوت است.

 

سیستم های هضم و دفع

کافئین میزان اسید در معده شما را افزایش می دهد و ممکن است باعث سوزش معده یا ناراحتی معده شود. کافئین اضافی نیز در بدن ذخیره نمی شود. در کبد پردازش می شود و از طریق ادرار خارج می شود. به همین دلیل ممکن است اندکی پس از مصرف کافئین، افزایش ادرار داشته باشید.

اگر دچار مشکلات معده مانند ریفلاکس اسید یا زخم هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا کافئین برای شما مناسب نیست.

 

سیستم های گردش خون و تنفسی

کافئین از معده شما جذب می شود. طی یک یا دو ساعت به بیشترین میزان خود در جریان خون می رسد.

کافئین می تواند فشار خون شما را برای مدت کوتاهی بالا ببرد. تصور می شود که این اثر به افزایش آدرنالین یا انسداد موقت هورمون هایی که به طور طبیعی عروق شما را گسترش می دهند، نسبت داده شود. در بیشتر افراد، هیچ تأثیری طولانی مدت بر فشار خون ندارد، اما اگر ریتم نامنظم قلب داشته باشید، کافئین ممکن است قلب شما را سخت تر کند. اگر فشار خون بالا (فشار خون بالا) یا مشکلات مربوط به قلب دارید، از پزشک خود بپرسید آیا مصرف کافئین برای شما بی خطر است.

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث ضربان قلب سریع و نامنظم و مشکلات تنفسی شود. در موارد نادر، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به مرگ در اثر تشنج یا ضربان قلب نامنظم شود.

 

سیستم های اسکلتی و عضلانی

کافئین به مقدار زیاد ممکن است در جذب و متابولیسم کلسیم تداخل ایجاد کند. این می تواند به نازک شدن استخوان (پوکی استخوان) کمک کند. اگر بیش از حد مصرف می کنید، کافئین ممکن است باعث کشیدگی عضلات شما شود.

اگر در حال ترک کافئین هستید، یک علامت ترک ممکن است درد عضلات باشد.

 

تاثیر کافئین بر سیستم تناسلی

کافئین در داخل جریان خون جریان می یابد و  داخل جفت میرسد. از آنجا که یک ماده محرک است، می تواند باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین شما شود. کافئین زیاد نیز می تواند باعث کندی رشد جنین و افزایش خطر سقط جنین شود. در بیشتر موارد، کمی کافئین در دوران بارداری بی خطر است.

طبق کلینیک مایو، اگر می خواهید باردار شوید باید مصرف کافئین بین 200 تا 300 میلی گرم در روز را محدود کنید. برخی شواهد نشان می دهد که مقادیر زیادی کافئین می تواند در تولید استروژن و متابولیسم مورد نیاز برای بارداری تداخل ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *