راهنمای پرورش و نگهداری از سرخس لانه پرنده
نحوه نگهداری و پرورش نخل اریکا
۱۴۰۰-۰۱-۲۳
معرفی 9 گیاه گل ریز زیبا برای باغچه
۱۴۰۰-۰۱-۲۳

راهنمای پرورش و نگهداری از سرخس لانه پرنده

سرخس های لانه پرندگان (Asplenium nidus) به طور طبیعی اپیفیتیک هستند ، به این معنی که آنها در سطح گیاهان دیگر رشد می کنند. در خانه های جنگل های بارانی آنها می توان یافت که در بالای شیاد درختان در حال رشد هستند. آنها مجموعه ای از برگهای برافراشته ، قاشق شکل و سبز روشن را تشکیل می دهند که از گل رز مرکزی بلند می شوند.

گیاهان سالم می توانند تا 5 فوت طول داشته باشند ، اما سرخس های لانه پرندگان که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند معمولاً دارای برگهایی هستند که فقط حدود 2 فوت رشد می کنند. سرعت رشد گیاهان متوسط است. آنها بهتر است در بهار کاشته شوند ، گرچه گیاهان خانگی به طور کلی می توانند در طول سال شروع شوند.

نام علمی
Asplenium nidus
نام عمومی
Bird’s nest fern, nest fern
گونه گیاه
Fern
اندازه عمومی
3–5 ft. tall, 2–3 ft. wide
نیاز به نور خورشید
Partial shade to full shade; avoid direct sun
نوع خاک
Loamy, moist, well-drained
خاک pH Acidic
زمان گلدهی
None
رنگ گل
None
سختی 11–12 (USDA)
ناحیه بومی
Asia, Australia, Madagascar, Hawaii, Polynesia
سمی بودن
Nontoxic

 

مراقبت از سرخس آشیانه پرنده

عامل اصلی سرخس آشیانه پرنده تامین گرما ، رطوبت و رطوبت کافی برای آن است. هنگام پرورش آن به عنوان گیاه خانگی ، یکی از بهترین مکان ها برای تعیین سرخس آشیانه پرنده نزدیک دوش یا وان حمام است که در آن رطوبت و گرمای مطلوب به همراه نور کافی را دریافت کند.

برگهای جدید دائماً از ناحیه مرکزی گیاه که شبیه لانه پرندگان است ، بیرون می آیند. هنگام بیرون آمدن از لانه ، تکه های جدید و ظریف را لمس نکنید ، آنها را جابجا نکنید و آنها را اداره نکنید. آنها بسیار شکننده هستند و اگر آنها را لمس کنید ، احتمال آسیب دیدگی یا تغییر شکل آنها زیاد است.

هیچ بیماری جدی یا مشکلی از آفات روی سرخس آشیانه پرندگان تأثیر نمی گذارد ، اگرچه بعضی از حشرات معمول در گیاهان خانگی مانند مقیاس می توانند آنها را تحت تأثیر قرار دهند. صابون های حشره کش طبیعی بهترین راه حل هستند زیرا آفت کش های شیمیایی به این گیاه آسیب می رسانند.

 

سبک

سرخس های لانه پرنده در زیر نور خورشید فیلتر شده و به میزان متوسطی از سایه به خوبی رشد می کنند. آنها را به غیر از آفتاب صبح زود در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور مستقیم خورشید می تواند برگ ها را بسوزاند. در داخل خانه ، یک پنجره رو به شرق یا شمال ایده آل است.

 

خاک مناسب

این گیاهان خاکی را سست و غنی از مواد آلی با زهکشی عالی دوست دارند. مخلوط گلدان پایه پیت برای گیاهان ظرفی مناسب است.

آبیاری

سرخس ها مقدار ثابت رطوبت خاک را ترجیح می دهند ، اما در خاک مرطوب نشستن خوبی ندارند. هر وقت اینچ سطح خاک خشک شد ، آبیاری کنید. از آبیاری مستقیم به مرکز گیاه خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند باعث رشد کپک و پوسیدگی در لانه متراکم شود. برای جلوگیری از خیس شدن برگهای سرخس ، آب را به سمت خاک هدایت کنید.

 

دما و رطوبت

سرخس آشیانه پرنده با گرمای بین 60 تا 80 درجه فارنهایت در گرما رشد می کند. می تواند درجه حرارت را تا 50 درجه تحمل کند ، اما هر چیز سردتر از آن می تواند به گیاه آسیب برساند ، به خصوص با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت. در داخل خانه ، حتماً گیاه خود را در برابر رسوبات خنک مانند دمیدن هوا از دریچه تهویه هوا محافظت کنید.

این سرخس در محیط های رطوبت و مرطوب مانند حمام ، گلخانه یا تراریوم رشد می کند. برای بالا بردن رطوبت در اطراف سرخس لانه پرنده ، می توانید از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. یا می توانید گلدان آن را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. اما ، اطمینان حاصل کنید که ته گلدان در آب نشسته است زیرا انجام این کار می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

کود دهی

در طول فصل رشد سرخس (از آوریل تا سپتامبر) ، هر ماه یک بار با یک کود مایع متعادل کود کنید که به نصف قدرت رقیق شود. اطمینان حاصل کنید که کود را به خاک و نه برگها بمالید. کود را برای بقیه سال خودداری کنید زیرا غذای زیاد باعث شکل غیر طبیعی برگها می شود یا رنگ آن مایل به زرد یا قهوه ای است.

 

گلدان مناسب سرخس های لانه پرنده

سرخس های لانه پرندگان به عنوان یک گیاه اپی فیتیک ، عادت دارند که با حداقل محیط گلدان رشد کنند. بنابراین گیاه شما به طور کلی نیازی به تولید مجدد نخواهد داشت زیرا فضای ریشه های آن تمام شده است. در عوض ، این سرخس ها به اندازه ای بزرگ می شوند که در گلدان خود ناپایدار باشند و به ظرف بزرگتری برای اتصال خود احتیاج داشته باشند. این به طور معمول هر دو یا سه سال یک بار اتفاق می افتد. وقتی زمان بارگیری مجدد است ، اندازه گلدان بعدی را انتخاب کنید. گیاه خود را با احتیاط از گلدان قبلی خود شل کرده و در گلدان جدید قرار دهید و اطراف آن را با مخلوط گلدان تازه پر کنید.

انواع سرخس آشیانه پرنده

فقط تعداد انگشت شماری از انواع سرخس های لانه پرندگان وجود دارد که به طور معمول دارای اشکال مختلف برگ هستند:

Asplenium nidus ‘Crispy Wave’: برگ های قوز شده شمشیری شکل
Asplenium nidus ‘Osaka’: برگهای باریک و بند مانند با لبه های موج دار
Asplenium nidus ‘Antiquum’: حاشیه برگ موج دار
Asplenium nidus ‘ویکتوریا’: برگهای موج دار ، زبانه ای شکل

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *