آیا قهوه و کافئین مانع جذب آهن می شوند؟

آیا قهوه و کافئین مانع جذب آهن می شوند؟

غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین در اکثر رژیم های غذایی امروزی به کالاهای اصلی تبدیل شده اند. قهوه از محبوب ترین هاست و 80٪ بزرگسالان آمریکایی آن را می نوشند. کافئین یک محرک طبیعی است. با این حال، برخی ادعا می کنند که در جذب برخی مواد مغذی مانند آهن تداخل ایجاد می کند.

در نتیجه به برخی از افراد توصیه شده است که از قهوه و کافئین خودداری کنند. در این مقاله از بخش سلامت جسمی مجله اینترنتی وبگردون همه مواردی است که باید درباره چگونگی تأثیر قهوه و کافئین بر جذب آهن بدانید.

 

قهوه و کافئین می توانند مانع جذب آهن شوند؟

چندین مطالعه نشان داده است که قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار می توانند جذب آهن را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه همراه با وعده غذایی همبرگر باعث کاهش 39٪ جذب آهن می شود. نوشیدن چای، یک بازدارنده شناخته شده جذب آهن، با همان وعده غذایی جذب آهن را با 64٪ کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه فوری با یک وعده غذایی نان باعث کاهش جذب آهن به میزان 60-90٪ می شود.

علاوه بر این، هرچه قهوه یا چای قویتر باشد، آهن کمتری جذب می شود. با این حال، به نظر نمی رسد که کافئین به عنوان ماده اصلی تداخل در جذب آهن باشد. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که کافئین خود فقط به حدود 6٪ آهن وعده غذایی متصل می شود. با توجه به اینکه این مقدار نسبتاً کم است، عوامل دیگر باید بر جذب آهن تأثیر بگذارند. علاوه بر این، مصرف منظم قهوه نیز ممکن است بر روی سطح ذخیره آهن تأثیر بگذارد.

یک مطالعه بزرگ نشان داد که در میان افراد مسن، هر فنجان قهوه هفتگی با یک درصد فریتین، پروتئینی که سطح ذخیره آهن را نشان می دهد، همراه است.

با این حال، لازم به یادآوری است که به نظر می رسد تأثیر قهوه و کافئین بر جذب آهن به نوشیدن قهوه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه یک ساعت قبل از غذا تأثیری در جذب آهن نداشت.

بیشتر بخوانید» 13 فایده قهوه برای سلامتی که نمیدانستید!

 

خلاصه:

نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار به همراه یک وعده غذایی با کاهش 39-90 درصدی جذب آهن همراه است. با این وجود، کافئین تنها مقدار کمی آهن را به هم متصل می کند.

 

سایر مواد بر جذب آهن تأثیر دارند!

کافئین تنها ماده شناخته شده ای نیست که در جذب آهن تداخل ایجاد می کند. تصور می شود که پلی فنول های موجود در قهوه و چای مهارکننده های اصلی جذب آهن هستند. مواد درون آن شامل اسید کلروژنیک است که به طور عمده در قهوه، کاکائو و برخی گیاهان یافت می شود. همچنین، تانن های موجود در چای سیاه و قهوه مانع جذب آهن می شوند.

این ترکیبات در هنگام هضم با آهن متصل می شوند و جذب آن را دشوارتر می کنند. تأثیر آنها بر جذب آهن وابسته به دوز است، به این معنی که با افزایش محتوای پلی فنول در غذا یا نوشیدنی، جذب آهن کاهش می یابد.

 

در یک مطالعه، نوشیدن نوشیدنی های حاوی 20-50 میلی گرم پلی فنول در هر وعده باعث کاهش جذب آهن از یک وعده غذایی نان به میزان 50-70٪ شد. در همین حال، نوشیدنی های حاوی 100-400 میلی گرم پلی فنول در هر وعده جذب آهن را 60-90٪ کاهش می دهد.

 

مطالعه دیگر نشان داد که مصرف 5 میلی گرم تانن 20 درصد از جذب آهن جلوگیری می کند، در حالی که 25 میلی گرم تانن آن را 67 درصد و 100 میلی گرم را 88 درصد کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید» آیا قهوه باعث ایجاد جوش می شود؟

 

خلاصه:

پلی فنول های موجود در قهوه و چای تا 90٪ از جذب آهن جلوگیری می کنند. هرچه پلی فنول بیشتری مصرف کنید، ممکن است جذب بیشتری را مهار کند.

 

نوع غذا بر جذب آهن تأثیر دارد؟

جذب آهن پیچیده است و تحت تأثیر بسیاری از عوامل غذایی قرار دارد. شواهد نشان می دهد که نوع غذایی که می خورید تأثیر بیشتری نسبت به اثر نوشیدن قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار در جذب آهن دارد. انواع خاصی از غذاها باعث افزایش جذب آهن می شوند، در حالی که برخی دیگر از آن جلوگیری می کنند. نوع آهن مصرفی شما نیز مهم است.

آهن به دو شکل در آهن وجود دارد:

  • آهن هم
  • غیر هم

آهن غیر هم، که عمدتا در غذاهای گیاهی یافت می شود، نسبتاً ناپایدار است و تحت تأثیر بسیاری از عوامل غذایی قرار دارد. فقط 2-20٪ آهن غیر هم جذب می شود.

در عوض، آهن هم، که فقط در بافت های حیوانی (گوشت، مرغ و غذاهای دریایی) یافت می شود، میزان جذب بسیار بالاتری از 15 تا 35 درصد دارد. این به این دلیل است که این ماده دست نخورده جذب شده و تحت تأثیر سایر عوامل رژیم غذایی قرار نمی گیرد. بنابراین، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار احتمالاً مانع جذب آهن غیر هم از غذاهای گیاهی می شوند اما تأثیر بسیار کمی بر آهن هم از غذاهای حیوانی دارند.

علاوه بر این، از جمله پروتئین حیوانی، ویتامین C و مس در وعده های غذایی می تواند جذب آهن غیر هم را افزایش داده و اثرات منفی قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بر جذب آهن را کاهش دهد. در نتیجه، انتخاب های غذایی و نوع آهن مصرفی شما تأثیر قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بر جذب آهن را تعیین می کند.

 

خلاصه:

بسیاری از عوامل غذایی بر جذب آهن تأثیر می گذارند. قهوه و محصولات کافئین دار می توانند مانع جذب آهن غیر هم در غذاهای گیاهی شوند. با این حال، آنها تأثیر کمی بر آهن هم موجود در بافت های حیوانی دارند.

بیشتر بخوانید» قهوه سیاه چطور به کاهش وزن کمک می کند؟

 

آیا باید مصرف قهوه و کافئین خود را کاهش دهید؟

چندین مطالعه نشان می دهد که قهوه و کافئین در افراد سالم و بدون خطر کمبود آهن با کمبود آهن ارتباط ندارند. بسیاری از افراد آهن کافی را از غذایی که می خورند دریافت می کنند. دریافت منظم مقدار کافی ویتامین C و آهن هم از گوشت، مرغ و غذاهای دریایی می تواند به غلبه بر مهار آهن در اثر نوشیدن قهوه و چای کمک کند.

 

با این حال، ممکن است در مواردی که پلی فنول ها در سطح بسیار بالایی مصرف می شوند، وجود نداشته باشد.برای کسانی که در معرض کمبود آهن هستند، ممکن است مصرف زیاد قهوه و چای بهترین ایده نباشد.

گروه های در معرض خطر شامل زنان در سنین باروری، نوزادان و کودکان خردسال، افرادی که رژیم غذایی ضعیف یا محدود کننده ای دارند، مانند گیاهخواران و افرادی که بیماری های خاصی مانند بیماری التهابی روده دارند. با این حال، ممکن است لازم نباشد که این گروه ها قهوه و کافئین را به طور کامل قطع کنند.

 

در عوض، به افراد در معرض خطر توصیه می شود که این نکات مفید را دنبال کنند:

  • بین وعده های غذایی قهوه یا چای بنوشید
  • قبل از نوشیدن قهوه یا چای حداقل یک ساعت بعد از غذا صبر کنید
  • مصرف آهن هم از طریق گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی را افزایش دهید
  • مصرف ویتامین C را در زمان صرف غذا افزایش دهید
  • غذاهای غنی شده با آهن بخورید
  • غذاهای حاوی کلسیم و غذاهای پر فیبر مانند غلات سبوس دار را جدا از غذاهای غنی از آهن بخورید.

 

این به شما کمک می کند تاثیری که قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بر جذب آهن دارند، محدود شود.

 

خلاصه:

افراد سالم در معرض کمبود فقر آهن نیازی به محدود کردن قهوه و کافئین ندارند. با این حال به کسانی که در معرض کمبود آهن هستند توصیه می شود از قهوه و کافئین در زمان صرف غذا خودداری کنند و قبل از مصرف حداقل یک ساعت بعد از غذا صبر کنند.

 

جمع بندی

ثابت شده است که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای مانع جذب آهن می شوند. با این حال، این احتمال بیشتر به دلیل محتوای پلی فنول آنها است، نه خود کافئین. غذاها و نوشیدنی های کافئین دار در افراد سالم با کمبود آهن ارتباط ندارند، زیرا جذب آهن تحت تأثیر بسیاری از عوامل رژیم غذایی دیگر است.

با این حال، افرادی که در معرض کمبود هستند؛ باید از قهوه و چای در وعده های غذایی احتناب کنند. و تا یک ساعت بعد از غذا برای نوشیدن قهوه یا چای صبر کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *