آیا میتوان چای سبز را در دوران بارداری نوشید؟
چای بابونه در دوران بارداری بی خطر است؟
۱۴۰۰-۰۴-۲۷
چای سفید,وبگردون,مجله اینترنتی وبگردون
8 دمنوش گیاهی برای کاهش نفخ شکم
۱۴۰۰-۰۴-۲۷

آیا میتوان چای سبز را در دوران بارداری نوشید؟

یک زن باردار بیش از یک فرد باردار نیاز به نوشیدن مایعات دارد. این به این دلیل است که آب به تشکیل جفت و مایع آمنیوتیک کمک می کند. در این مقاله از بخش نوشیدنی ها مجله اینترنتی وبگردون به بررسی پاسخ این سوال میپردازیم که آیا میتوان چای سبز را در دوران بارداری نوشید؟

زنان باردار باید حداقل هشت تا 12 لیوان آب در روز بنوشند. همچنین باید سعی کنید از مصرف کافئین خودداری کنید، زیرا باعث افزایش ادرار و کمبود آب بدن می شود. کمبود آب بدن می تواند عوارضی مانند کمبود مایع آمنیوتیک یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

 

غذاهای خاصی وجود دارد که نباید در دوران بارداری بخورید یا بنوشید زیرا ممکن است برای کودک شما مضر باشد. بحث مشروبات الکلی و گوشت خام دور از ذهن است و ممکن است در مورد نوشیدن بیش از حد قهوه به دلیل کافئین توسط پزشک هشدار داده شده باشید. از طرف دیگر، چای سبز اغلب به دلیل فواید سلامتی اش مورد ستایش قرار می گیرد. اما آیا در دوران بارداری بی خطر است؟

چای سبز از همان گیاه چای سیاه معمولی تهیه می شود و چای گیاهی محسوب نمی شود. این درست مثل قهوه حاوی کافئین است، اما در مقادیر کمتری. این بدان معناست که شما می توانید گاه گاهی از چای سبز لذت ببرید بدون اینکه به کودک آسیب برسانید. اما مانند قهوه، احتمالاً عاقلانه است که مصرف خود را فقط به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چای سبز و اینکه دقیقاً در دوران بارداری چقدر می توانید با خیال راحت مصرف کنید بیشتر بخوانید.

 

چای سبز چیست؟

چای سبز از برگهای تخمیر نشده گیاه Camelia sinensis تهیه می شود. این طعم خاکی ملایم دارد، اما چای سبز یک چای گیاهی نیست. چای های زیر از همان گیاه چای سبز برداشت می شوند، اما به روش دیگری فرآوری می شوند:

  • چای سیاه
  • چای سفید
  • چای زرد
  • چای اولانگ

چای سبز حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند و از آسیب رساندن DNA به سلول های شما جلوگیری می کنند. محققان معتقدند آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش روند پیری، کاهش خطر ابتلا به سرطان و محافظت از قلب کمک کنند.

چای سبز بیشتر آب است و فقط یک کالری در هر فنجان دارد.

 

چه مقدار کافئین در چای سبز وجود دارد؟

یک فنجان چای سبز 8 اونسی، تقریباً بین 24 تا 45 میلی گرم (میلی گرم) کافئین دارد که بستگی به میزان دم کرده آن دارد. از طرف دیگر ، 8 اونس قهوه ممکن است در هر مکانی بین 95 تا 200 میلی گرم کافئین باشد. به عبارت دیگر، یک فنجان چای سبز کمتر از نیمی از کافئین موجود در فنجان قهوه معمولی شما را دارد.

مراقب باشید، حتی یک فنجان چای سبز یا قهوه بدون کافئین حاوی مقدار کمی کافئین (12 میلی گرم یا کمتر) است.

 

آیا نوشیدن چای سبز در دوران بارداری خطرناک است؟

کافئین یک ماده محرک در نظر گرفته می شود. کافئین می تواند آزادانه از جفت عبور کرده و وارد جریان خون کودک شود. برای متابولیسم (فرآوری) کافئین شما کودک بسیار بیشتر از یک بزرگسال معمولی زمان می برد، بنابراین پزشکان در مورد تأثیر آن بر روی جنین در حال رشد نگرانی داشته اند. اما تحقیقات شواهد متناقضی را در مورد ایمنی نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری نشان داده است.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای به طور متوسط ​​در دوران بارداری هیچ تأثیر مضر بر کودک ندارد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف مقادیر بسیار بالای کافئین ممکن است به مشکلات مربوط باشد، از جمله:

  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • علائم ترک در نوزادان

مطالعه ای که در ژورنال اپیدمیولوژی منتشر شد نشان داد که زنانی که به طور متوسط ​​200 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند، خطر سقط جنین در آنها افزایش نمی یابد.

محققان در لهستان هیچ خطری برای تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد برای زنان بارداری که کمتر از 300 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند، پیدا نکردند. مطالعه دیگری که در مجله زنان و زایمان آمریکا منتشر شد، هیچ مشکلی را در سقط جنین در زنانی که کمتر از 200 میلی گرم کافئین در روز می نوشند، نشان نمی دهد، اما با افزایش 200 میلی گرم در روز یا بیشتر احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

از آنجا که یک ماده محرک است، کافئین ممکن است به شما در بیدار نگه داشتن کمک کند، اما همچنین می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد. در ابتدا ممکن است همه اینها خوب باشد، اما با پیشرفت بارداری، توانایی بدن در تجزیه کافئین کاهش می یابد. اگر بیش از حد بنوشید ممکن است احساس لرزش کنید، در خوابیدن مشکل داشته باشید یا سوزش معده داشته باشید.

کافئین همچنین ادرار آور است، به این معنی که باعث می شود آب آزاد کنید. برای جبران از دست دادن آب ناشی از کافئین، مقدار زیادی آب بنوشید. در دوران بارداری خود هرگز مقادیر بیش از حد (هشت فنجان یا بیشتر در یک روز) چای یا قهوه مصرف نکنید.

 

چه مقدار چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟

سعی کنید مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید. به عبارت دیگر، خوردن یک فنجان یا دو فنجان چای سبز هر روز، احتمالاً تا چهار فنجان با خیال راحت و بسیار پایین تر از آن، درست است.

فقط مطمئن شوید که میزان کل کافئین خود را کنترل کرده تا زیر 200 میلی گرم در روز باقی بماند. برای اطمینان از پایین ماندن در آن سطح، کافئین مصرفی را نیز به آن اضافه کنید:

  • شکلات
  • نوشیدنی بدون الکل
  • چای سیاه
  • کولا
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • قهوه

آیا نوشیدن چای های گیاهی در دوران بارداری بی خطر است؟

دمنوش های گیاهی از گیاه چای درست نمی شوند بلکه از قسمت هایی از گیاهان تهیه می شوند:

  • ریشه
  • دانه
  • گل ها
  • میوه
  • برگها

امروزه چای های گیاهی زیادی در بازار وجود دارد و اکثر آنها فاقد کافئین هستند، اما آیا این به معنای بی خطر بودن آنها است؟ بیشتر چای های گیاهی برای ایمنی در زنان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته اند، بنابراین بهتر است احتیاط کنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ایمنی و اثربخشی چای های گیاهی را تنظیم نمی کند. اکثر آنها شواهد قطعی در مورد ایمنی در دوران بارداری ندارند. گیاهان خاصی می توانند عوارض جانبی برای شما و کودک شما داشته باشند. در صورت مصرف زیاد، برخی از چای های گیاهی ممکن است رحم را تحریک کرده و باعث سقط جنین شوند.

در مورد چای های گیاهی نیز باید از رویکرد “ایمنی بهتر از تأسف” استفاده کنید. بهتر است قبل از نوشیدن هر نوع چای گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. انجمن بارداری آمریکا برگ تمشک قرمز، برگ نعناع و چای بادرنجبویه را “به احتمال زیاد بی خطر” ذکر کرده است.

هنوز هم این دمنوش ها را به میزان متوسط ​​بنوشید.

 

جمع بندی

گرچه شواهد موجود درباره کافئین در دوران بارداری قطعی نیست، اما پزشکان توصیه می کنند مصرف هر روز مصرف شما را به کمتر از 200 میلی گرم محدود کنید. به یاد داشته باشید، این شامل تمام منابع کافئین است، مانند:

  • قهوه
  • چای
  • نوشابه های گازدار
  • شکلات

نوشیدن چای سبز در حد متوسط ​​مناسب است زیرا یک فنجان معمولاً کمتر از 45 میلی گرم کافئین دارد. اگر گهگاه از حد توصیه شده فراتر می روید، نگران نباشید، خطرات کودک شما بسیار ناچیز است. اما قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که ممکن است حاوی کافئین باشد، برچسب های محصول را بخوانید. ممکن است چای سبز سرد دم کرده بیش از یک فنجان متوسط ​​داشته باشد.

داشتن رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک در حال رشد وجود دارد. مهم است که شما مقدار زیادی آب می نوشید و قهوه و چای را جایگزین آب مصرفی نکنید.

سرانجام، به بدن خود گوش دهید. اگر یک فنجان چای سبز روزانه احساس سرخوشی ایجاد می کند یا به شما اجازه نمی دهد خوب بخوابید، احتمالاً زمان آن رسیده است که برای بقیه دوران بارداری آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا به نسخه بدون کفش بروید. اگر در مورد آنچه باید یا نباید بنوشید سوال یا نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *