فواید نور خورشید برای سلامت روانی

فواید نور خورشید برای سلامت روانی

بیشک خواص بیشمار نور خورشید برای سلامت بدن را شنیده ویا خوانده اید. اما نور خورشید بر سلامت روانی ما نیز تاثیرگذار است. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی فواید نور خورشید برای سلامت روانی میپردازیم.

 

نور خورشید و سروتونین

ما عادت کرده ایم که بفهمیم مقدار زیادی از اشعه های گرم خورشید برای پوست شما مضر هستند. اما آیا می دانید تعادل مناسب می تواند فواید زیادی در بهبود روحیه داشته باشد؟

نور خورشید و تاریکی باعث ترشح هورمون ها در مغز شما می شوند. تصور می شود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش ترشح هورمونی به نام سروتونین در مغز می شود. سروتونین با تقویت روحیه و کمک به فرد در احساس آرامش و تمرکز همراه است. در شب ، نور تاریک تر ، مغز را وادار به ساخت هورمون دیگری به نام ملاتونین می کند. این هورمون مسئول کمک به خوابیدن است.

بدون قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی، سطح سروتونین شما ممکن است افت کند. سطح پایین سروتونین با خطر بالاتر افسردگی اساسی با الگوی فصلی (که قبلاً به عنوان اختلال عاطفی فصلی یا SAD شناخته می شد) در ارتباط است. این نوعی افسردگی است که با تغییر فصل ایجاد می شود.

تقویت روحیه تنها دلیل برای افزایش میزان نور خورشید نیست. چندین مزیت سلامتی در ارتباط با قرار گرفتن مقادیر متوسط ​​اشعه خورشید وجود دارد.

 

نور خورشید و سلامت روان

فواید نور خورشید برای سلامت روانی
فواید نور خورشید برای سلامت روانی

کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب با کاهش سطح سروتونین همراه است، که می تواند منجر به افسردگی اساسی با الگوی فصلی شود. اثرات ناشی از نور سروتونین در اثر تابش نور خورشید از طریق چشم ایجاد می شود. نور خورشید نشانه مناطق ویژه ای در شبکیه است که باعث ترشح سروتونین می شود. بنابراین، به احتمال زیاد این نوع افسردگی را در زمستان، زمانی که روزها کوتاه تر است، تجربه کنید.

به دلیل این ارتباط، یکی از اصلی ترین درمان های افسردگی با الگوی فصلی، نور درمانی است که به آن فتوتراپی نیز می گویند. می توانید یک جعبه نور درمانی تهیه کنید تا در خانه داشته باشید. نور جعبه نور طبیعی خورشید را تقلید می کند که مغز را به تولید سروتونین تحریک می کند و ملاتونین اضافی را کاهش می دهد.

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به نفع کسانی باشد که دارای موارد زیر هستند:

  • انواع دیگر افسردگی اساسی
  • اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD)
  • افراد باردار مبتلا به افسردگی

اختلالات مرتبط با اضطراب و حملات هراس نیز با تغییر فصل و کاهش نور خورشید ارتباط دارند.

 

مزایای دیگر نور خورشید

فواید خورشید فراتر از مبارزه با استرس است. موارد زیر برخی از دلایل دیگر برای گرفتن برخی از اشعه ها است:
ساختن استخوان های محکم

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش B در اشعه خورشید باعث ایجاد ویتامین D در پوست فرد می شود. طبق یک مطالعه از منبع معتبر 2008 ، در یک دوره 30 دقیقه ای هنگام پوشیدن مایو ، افراد سطح ویتامین D زیر را تولید می کنند:

50،000 واحد بین المللی (IU) در بیشتر مردم قفقاز
20،000 تا 30،000 IU در افراد برنزه
8000 تا 10،000 IU در افراد پوست تیره

ویتامین D ساخته شده به لطف آفتاب نقش زیادی در سلامت استخوان دارد. سطح پایین ویتامین D با راشیت در کودکان و بیماری های از بین برنده استخوان مانند پوکی استخوان و سایش استخوان مرتبط است.

 

پیشگیری از سرطان

اگرچه نور بیش از حد خورشید می تواند در بروز سرطان های پوست نقش داشته باشد، اما در مورد سرطان ، میزان متوسطی از نور خورشید دارای مزایای پیشگیری است.

به گفته محققان، کسانی که در مناطقی با ساعات روشنایی روز کمتر زندگی می کنند بیشتر از سرطان های خاص نسبت به کسانی که در طول روز خورشید بیشتری دارند زندگی می کنند. این سرطان ها شامل موارد زیر است:

  • سرطان روده بزرگ
  • لنفوم هوچکین
  • سرطان تخمدان
  • سرطان پانکراس
  • سرطان پروستات

 

بهبود وضعیت پوستی

طبق منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می تواند به درمان چندین بیماری پوستی کمک کند. پزشکان قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را برای درمان توصیه کرده اند:

  • پسوریازیس
  • اگزما
  • زردی
  • آکنه

در حالی که نور درمانی برای همه مناسب نیست، یک متخصص پوست می تواند توصیه کند که آیا روش های درمانی سبک به درد نگرانی های خاص پوست شما می خورد یا خیر.

فواید نور خورشید برای سلامت روانی
فواید نور خورشید برای سلامت روانی

شرایط اضافی

مطالعات تحقیقاتی ارتباط اولیه بین نور خورشید را به عنوان یک درمان بالقوه برای چندین بیماری دیگر نشان داده است. این شامل:

  • آرتریت روماتوئید (RA)
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • بیماری التهابی روده
  • تیروئید

با این حال، قبل از اینکه محققان به این نتیجه برسند که نور خورشید می تواند درمانی برای این شرایط و سایر موارد باشد، باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 

نور خورشید و اعتدال

در حالی که دلایل زیادی برای آفتاب گرفتن وجود دارد ، خورشید اشعه ماوراio بنفش (UV) ساطع می کند. اشعه ماورا بنفش می تواند به پوست نفوذ کرده و به DNA سلول آسیب برساند. این می تواند منجر به سرطان پوست شود.

محققان همیشه اندازه گیری دقیقی برای مدت زمانی که باید در خارج از خانه باشید برای بهره مندی از نور خورشید انجام نمی دهند. اما تعریف مقدار زیاد قرار گرفتن در معرض آفتاب به نوع پوست شما و میزان مستقیم اشعه خورشید بستگی دارد.

افرادی که پوست روشن دارند معمولاً سریعتر از افرادی که پوست تیره دارند آفتاب سوختگی می گیرند. همچنین ، هنگامی که تابش مستقیم خورشید بیشتر است، ممکن است دچار آفتاب سوختگی در خارج شوید. این اتفاق معمولاً بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر انجام می شود.

طبق منبع WHOTrusted ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید از 5 تا 15 دقیقه روی بازوها ، دست ها و صورت 2-3 بار در هفته کافی است تا از مزایای تقویت کننده ویتامین D خورشید بهره مند شوید. توجه داشته باشید که خورشید باید به پوست نفوذ کند. استفاده از ضد آفتاب یا لباس روی پوست منجر به تولید ویتامین D نمی شود.

اما اگر قرار است بیش از 15 دقیقه در خارج از منزل باشید، بهتر است از پوست خود محافظت کنید. این کار را می توانید با استفاده از ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 15 انجام دهید. پوشیدن کلاه و پیراهن محافظ نیز می تواند کمک کند.

 

نکته:

نور خورشید از درمان بیماری های پوستی گرفته تا بهبود روحیه فواید زیادی دارد. اگر در عرض های جغرافیایی بالاتر و با نور آفتاب کم زندگی می کنید، یک جعبه نور ممکن است برخی از مزایای تقویت روحیه آن را فراهم کند.

از آنجا که قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست مرتبط است، بدون کرم ضد آفتاب خیلی در بیرون نمانید. اگر قرار است بیشتر از 15 دقیقه در خانه باشید ، به یک ضد آفتاب با SPF حداقل 15 نیاز دارید.

منبع

One thought on “فواید نور خورشید برای سلامت روانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *