نکات مهم برای خرید در مصر
راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر
راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر
۱۴۰۳-۰۱-۱۸
راهنمای سفر به ایتالیا
راهنمای سفر به ایتالیا
۱۴۰۳-۰۱-۲۱

نکات مهم برای خرید در مصر

بازدیدکنندگان مصر از انتخاب سوغاتی غافلگیر می شوند: صنایع دستی سنتی مانند جواهرات، منسوجات، ظروف شیشه ای، چرمی، برنجی و ظروف مسی همگی ارزش مناسبی برای پول دارند، اگر آماده چانه زدن و انتخاب باشید. یکی از چیزهایی که نباید خرید، هر نوع قدمت فرضی است. صادرات آثار باستانی اکیدا ممنوع است و اگر در تلاش برای قاچاق آنها دستگیر شوید، ممکن است در زندان بمانید. یکی دیگر از مواردی که باید از آن اجتناب کنید، محصولات عاج است: فروش آنها قانونی است، اما تقریباً همه کشورهای غربی واردات آنها را ممنوع می کنند. استخوان خاتم کاری یا کنده کاری شده جایگزین قابل قبولی است.

 

بسیاری از غربی‌ها از چانه‌زنی می‌ترسانند ، اما این نباید یک مصیبت باشد. قبل از شروع قیمتی که می‌خواهید بپردازید، تصمیم بگیرید، چیزی بسیار پایین‌تر ارائه دهید و اجازه دهید مغازه‌دار با شما بحث کند، اما نه بالاتر از حداکثر قیمت شما. اگر حتی پس از یک جلسه طولانی به توافق نرسید، چیزی از دست نمی رود. اما اگر قیمتی را اعلام کردید و فروشنده موافقت کرد، شما موظف به پرداخت هستید – بنابراین مهم است که برای چیزی که واقعاً نمی‌خواهید شروع به مناقصه نکنید، و اگر آمادگی پرداخت آن را ندارید اجازه ندهید قیمتی از لبانتان عبور کند. . چانه زدن باید خوش اخلاق باشد، نه تندخو، حتی اگر می‌دانید که فروشنده می‌خواهد به شکلی ظالمانه از شما هزینه اضافی بگیرد.

از طرف فروشنده که همگی بخشی از بازی هستند، دلسرد نشوید. تاکتیک های خریداران شامل تاکید بر هرگونه نقصی است که ممکن است ارزش شی را کاهش دهد. صحبت از نقل قول های پایین تر دریافت شده در جاهای دیگر. تظاهر به بی تفاوتی یا داشتن یک دوست از شما می خواهد که ترک کنید. از فریب خوردن دو بار متوالی افزایش قیمت پیشنهادی یا پذیرش برآورد خود از ارزش شی خودداری کنید (فقط پاسخ دهید که پیشنهادی داده اید).

بازارهای قاهره انتخاب بی نهایتی از جواهرات، منسوجات، چرمی، ظروف شیشه ای، ظروف برنجی و مسی و عطر، به علاوه بهترین انتخاب لباس های رقص شکم در جهان را ارائه می دهند. مجسمه‌ها و گلدان‌های آلابستر در ساحل غربی اقصر ارزان‌تر هستند، در حالی که بازار اسوان برای ادویه، بخور و سبد خرید بهترین است. Siwa Oasis سنت صنایع دستی خاص خود را دارد، مانند بازارهای کاملاً غیرگردشگری در Assyut و Medinet Fayoum.

جواهرات، ظروف برنجی و مسی

جواهرات در انواع سبک ها عرضه می شوند. طلا و نقره بر حسب گرم به فروش می رسد و درصدی برای کار اضافه می شود. قیمت فعلی اونس طلا در روزنامه مصری چاپ شده است . یک اونس تروی معادل 31 گرم است. به جز عتیقه جات، تمام کارهای طلا با اعداد عربی که نشان دهنده خلوص است مهر می خورند: معمولاً 21 قیراط برای جواهرات بادیه نشین، نوبی یا فلاحین . 18 قیراط برای طلسم و زنجیر به سبک خاورمیانه و اروپا. نقره استرلینگ (80 یا 92.5 درصد) به همین ترتیب مهر شده است، در حالی که یک شتر طلا در ویترین مغازه نشان می دهد که اقلام برنجی با روکش طلا هستند.

محبوب‌ترین سوغاتی‌ها کارتن‌های طلایی یا نقره‌ای هستند که نام‌هایی به خط هیروگلیف دارند. قیمت ها به اندازه، تعداد کاراکترها و حکاکی یا چسباندن آنها بستگی دارد، اما انتظار می رود حدود 500 تا 1000 پوند پرداخت شود.

در میان ظروف برنجی و مسی که به عنوان سوغاتی مورد علاقه هستند، می توان به شمعدان، لوله های آب، گنگ، ست قهوه، بشقاب های برجسته و سینی های منبت کاری شده یا روپوسه اشاره کرد (بزرگترها اغلب بر روی پایه ها برای استفاده به عنوان میز نصب می شوند). اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که می خواهید از آن بنوشید با قلع یا نقره پوشانده شده باشد، زیرا برنج و مس با مواد خاصی واکنش می دهند و ترکیبات سمی تشکیل می دهند. همچنین به یاد داشته باشید که لوله های آب را برای اتصالات نشتی آزمایش کنید.

 

عطر و ادویه جات

 

مصر بسیاری از اسانس های مورد استفاده توسط عطرسازان فرانسوی را تولید می کند که به صورت اونس به فروش می رسد تا در الکل 1:9 برای عطر رقیق شود، 1:20 برای ادکلن و 1:30 برای ادکلن. مغازه‌های محلی عطرهای معروف را برای شما کپی می‌کنند، یا می‌توانید تقلبی بخرید (گاهی ناخواسته – همیشه برچسب‌ها را به دقت بررسی کنید). فروشندگانی که به خود می بالند که جوهر “خالص” آنها با الکل رقیق نشده است، از ذکر این نکته صرف نظر می کنند که به جای آن از روغن استفاده شده است، به همین دلیل است که آن را به مچ دست می مالند تا درخشندگی آن از بین برود.

ادویه‌هایی مانند دارچین ( عرفا ) و کنجد ( سیمسیم ) در بازارها انباشته می‌شوند، اما آنچه به عنوان زعفران ( زعفران ) فروخته می‌شود، در واقع گلرنگ است، به همین دلیل است که در مقایسه با آنچه که برای آن می‌پردازید، بسیار ارزان به نظر می‌رسد. چیز واقعی (که فقط از رشته های قرمز ریز تشکیل شده است، از این رو حیله از قرمز شدن گلرنگ). همچنین هیبیسکوس خشک شده ( karkaday ) را خواهید دید . درجه بالا باید از گل های کامل و سالم تشکیل شود.

 

نساجی، چرمی و سبد دوزی

بیشتر گلیم‌های مصری (قالیچه‌های بافته‌شده) و فرش‌های گره‌دار، نیمی از گره‌های (شانزده در سانتی‌متر) گلیم‌های ترکیه‌ای خود دارند، بنابراین باید ارزان‌تر باشند – به‌ویژه گلیم‌هایی که از پشم بومی ساخته می‌شوند تا مواد وارداتی مرغوب که در گلیم‌های ظریف‌تر استفاده می‌شوند. مقرون به صرفه تر، ملیله ها و فرش های بافته شده از پشم درشت و/یا موی شتر هستند که در دو سبک اصلی عرضه می شوند. قالی‌های بادیه‌نشین دارای نقوش هندسی در سایه‌های قهوه‌ای و بژ هستند و معمولاً به‌صورت آزاد بافته می‌شوند، در حالی که سبک دیگر، برگرفته از مدرسه Wissa Wassef ، دارای تصاویری از پرندگان، درختان و زندگی روستایی است. مراقب درزهای دوخته شده و شکاف‌های بافت (تکه‌ها را در برابر نور نگه دارید) و رنگ‌های غیرمستقیم – اگر رنگی روی پارچه مرطوب پاک شود، هنگام شستن فرش، رنگ‌ها پخش می‌شوند. یکی دیگر از مارک‌های باکیفیت که مورد تقلید (کمتر) قرار می‌گیرد، ابریشم آخیم است که به صورت ملیله یا روسری و روپوش با چاپ دستی بافته شده و توسط فروشگاه‌های منتخب در مراکز توریستی بزرگ فروخته می‌شود. لوازم تزئینی (روکش کوسن، روتختی و آویزهای دیواری) و پارچه چادری با طرح های آشفته را بهتر است در بازار چادر سازان قاهره خریداری کنید.

اگرچه تعداد کمی از گردشگران می توانند آنها را در فضای باز بپوشند بدون اینکه احمقانه به نظر برسند، بسیاری از آنها یک کافتان یا گالابیه برای استراحت به خانه می برند. کافتان های زنانه از پنبه، ابریشم یا پشم، عموماً خط A، با آستین های بلند و پهن و یقه گرد یا ماندارین (اغلب بافته شده) ساخته می شوند. گالابیه‌های مردانه در سه سبک اصلی وجود دارند: ایرنگی (پیراهن دوخت تا کف با یقه و سرآستین)، سعودی (با یقه‌ای با دکمه‌های بلند و بدون یقه) و بلدی (آستین‌های بسیار گشاد و یقه‌ای گرد و کوتاه).

چرم مصری زیبا و رنگارنگ است، اگر مطابق با استانداردهای ترکیه نباشد. ژاکت ها، صندل ها، کیف های دستی، پوف (توفه) و زین های تزئینی شتری همگی در کارگاه های قاهره برای فروش در سراسر مصر ساخته می شوند. قاهره همچنین طیف وسیعی از سبدهای کف خرما را ارائه می دهد که عمدتاً از فیوم و مصر علیا هستند. سبدهای فیومی (برای نگهداری، خرید یا لباس‌شویی) کاربردی‌تر هستند، اما مقاومت در برابر بشقاب‌های بافته شده از اقصر و اسوان، به رنگی پر جنب و جوش مانند طوطی‌ها، دشوار است. همچنین می‌توانید سبدهایی از Siwa Oasis پیدا کنید که با منگوله‌ها تزئین شده‌اند.

ظروف شیشه ای

شیشه ماسکی دستباف که از قرون وسطی ساخته شده است (امروزه از بطری های بازیافتی) با حباب های هوای آن قابل تشخیص است و در رنگ های آبی سرمه ای، فیروزه ای، آکوامارین، سبز و بنفش، به شکل لیوان، بشقاب، گلدان، جا شمعی و زیرسیگاری می آید. شیشه های عطر دست ساز زیبا یکی دیگر از سوغاتی های محبوب است. ارزان‌ترها از شیشه ساخته شده‌اند و به همان اندازه ظریف هستند که به نظر می‌رسند. نسخه های پیرکس تقریباً دو برابر قیمت دارند و کمی محکم تر هستند (همچنین باید به طور قابل توجهی سنگین تر باشند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *