راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر
جاذبه های توریستی رودخانه نیل
جاذبه های توریستی رودخانه نیل
۱۴۰۳-۰۱-۱۸
نکات مهم برای خرید در مصر
نکات مهم برای خرید در مصر
۱۴۰۳-۰۱-۱۹

راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر

در حدود 675 کیلومتری (420 مایلی) جنوب قاهره، اقصر مهمترین و دیدنی ترین مکان در تمام مصر است. الاقصور (کاخ‌ها) نام عربی تب باستان، پایتخت باشکوه فرمانروایان پادشاهی جدید (1070-1570 قبل از میلاد) است، که شکوه آن هزار سال پس از افول هنوز در خاطرات نویسندگان کلاسیک می‌درخشد. در اینجا غنیمت جنگ‌های خارجی و مالیات‌ها به خزانه‌های فراعنه سلسله‌های هجده و نوزدهم سرازیر شد، که هر کدام در ساخت معابد و مقبره‌ها از سلف خود پیشی گرفتند و بناهایی برای رقابت با هر شهر امپراتوری ایجاد کردند.

لینکهای مهم سفر به مصر

نکات سفر برای بازدید از اقصر

کرانه شرقی، جایی که خورشید طلوع می کند، سمت زندگان، و محل دو مجموعه معبد بزرگ اقصر و کارناک بود. اولی در مرکز شهر مدرن، دومی 30 دقیقه پیاده روی شمال. بیشتر هتل ها و رستوران ها اینجا هستند.

کرانه باختری محل مردگان است، گورستان وسیعی که شامل مقبره ها و معابد مرگبار فراعنه پادشاهی جدید است. هتل ها و رستوران های کمتری در اینجا وجود دارد، اما مورد علاقه مسافران مستقل است.

در زمان فراعنه پادشاهی جدید، زمانی که تبس مقر قدرت شد، آمون که زمانی فقط یک خدای محلی بود، ویژگی‌های Ra، خدای خورشید هلیوپولیس را به خود گرفت و به آمون-را تبدیل شد و به مقام برتری بر تمام سرزمین‌ها رسید. خدایان مختلف مصر او با همسرش موت و پسرش خونسو سه گانه تبانی را تشکیل داد.

دو مجموعه معبد عظیم به افتخار این خدایان ایجاد شد، معبد کارناک و معبد اقصر. هر دو در دوره های زمانی طولانی ساخته شده اند و از داخل به بیرون ساخته شده اند. بنیانگذاران اولیه در نقاطی که احتمالا قرن ها مورد احترام بوده اند، پناهگاه هایی ساختند، و فراعنه های متوالی حیاط های باشکوه، دروازه ها و دیگر جزئیات را اضافه کردند.

جاذبه های توریستی رودخانه نیل

معبد کارناک، مصر

بهترین کارها در اقصر

از مجموعه معبد باستانی Amun-Ra در کارناک گرفته تا موزه مومیایی، در اینجا بهترین کارهایی که می‌توانید در اقصر انجام دهید وجود دارد.

شماره 1 بازدید از “محترم ترین مکان ها”

مجموعه معبد آمون را در کارناک و ساختمان‌های مجاور آن، در 3 کیلومتری (1.75 مایلی) شمال مرکز اقصر، الهام‌بخش‌ترین بناهای تاریخی مصر را تشکیل می‌دهند.

جدای از انبوه عناصری که خود معبد را تشکیل می دهند، پلان پیچیده ای نیز دارد. بر خلاف بسیاری از معابد دیگر در مصر، این معابد در طول قرن ها در هر دو محور شرق-غرب، با شش ستون، و در یک محور شمال-جنوب با چهار ستون توسعه یافته است.

این 10 ستون به همراه بارگاه ها، تالارها و محوطه های میانی، هسته حرم را احاطه کرده اند. کارناک، معروف به ایپت سوت، «محترم‌ترین مکان‌ها»، یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی و فکری در دوران باستان بود و برای بیش از 13 قرن فراعنه متوالی افتخار می‌کردند که شکوه و عظمت آن را افزایش دهند. دو نیم روز را برای دیدن مهم ترین بناها کنار بگذارید.

#2 معبد اقصر را کاوش کنید

معبد اقصر نسبتا طولانی (230 متر/780 فوت) و باریک است و در مرکز اقصر قرار دارد. مانند معبد کارناک ، که توسط خیابان موکب ابوالهول به طول 3 کیلومتر (1.75 مایل) به هم متصل می شد، به سه گانه تبانی اختصاص داشت، اما آمون از اقصر شکل و عملکرد کمی متفاوت داشت، به عنوان یک شخصیت بارور الهی.

از 1350 ابوالهول با سر انسان و بدن شیر که زمانی در خیابان ابوالهول قرار داشتند، 650 مورد اخیرا حفاری و بازسازی شده اند. آنها اکنون به روی عموم باز هستند و امروزه بازدیدکنندگان می توانند کل خیابان را در یک مسیر سنگی وسیع بین آنها طی کنند تا به هر یک از دو معبد برسند.

تعدادی ابوالهول در اثر زمان گم شده اند، اما تقریبا تمام پایه ها باقی مانده است. معبد اقصر که به عنوان «حرمس جنوب» شناخته می‌شود، محل اقامت همسر آمون-را، موت و پسرش خونسو بود، در حالی که مجسمه آمون در کارناک نگهداری می‌شد.

جاذبه های توریستی رودخانه نیل

شماره 3 در موزه اقصر رخ داد

موزه اقصر مجموعه‌ای کوچک اما چشمگیر را در خود جای داده است. اشیاء با دقت قرار داده شده اند و روشن شده اند، و به خوبی برچسب گذاری شده اند، به طوری که هر آیتم مانند یک شاهکار به نظر می رسد.

بیشتر طبقه همکف موزه به دوره پادشاهی جدید اختصاص دارد و آثار شامل نیم تنه زیبای فرعون جوان توتموسیس سوم و نقاشی دیواری زیبای آمنوفیس سوم است. یک بال دیگر به شکوه تبس در دوران پادشاهی جدید و دو مومیایی سلطنتی اختصاص دارد.

گالری دیگری در طبقه همکف، انبار مهمی از مجسمه‌ها را به نمایش می‌گذارد که در حفاری‌های سال 1989 در معبد اقصر، زیر یکی از حیاط‌های نزدیک اتاق تولد آمنوفیس سوم کشف شد. در طبقه فوقانی، نقش برجسته‌های جالبی از معبد آخناتون در کارناک و سرهای تماشایی همان فرعون به سبک معمولی آمارنا، به‌علاوه برخی از اشیاء کوچک‌تر یافت شده در مقبره توتانخ آمون وجود دارد.

شماره 4 در موزه مومیایی کردن بپیچید

موزه مومیایی یک مومیایی از سلسله بیست و یکم و مجموعه ای مستند از ابزارها و مواد مورد استفاده در هنر باستانی مومیایی سازی را در خود جای داده است، از جمله ابزارهایی برای استخراج اندام های حیاتی و شیشه های کانوپیک که در آن ریه ها، معده، روده ها و کبد برداشته شده است. قرار گرفتند.

فقط قلب – که جوهر یک انسان تلقی می شود – در بدن باقی مانده بود و آماده سنجش آنوبیس با پر حقیقت در زندگی پس از مرگ بود.

در مجموع چهار کوزه وجود داشت که هر کدام توسط پسر هوروس اداره می‌شد: آمست، سر انسان. هاپی، سر بابون؛ دوموتف، سگ سر؛ و قبهنسنف سر شاهین. همچنین برخی از کالاهای ضروری تری که متوفی در سفر نهایی به دنیای دیگر می خواهد، به نمایش گذاشته شده است.

شماره 5 معابد مرده کولوسی ممنون را ببینید

فراعنه سلسله هجدهم سنت هرم را شکستند و شروع به پنهان کردن مقبره های خود در اعماق دامنه کوه کردند، به این امید که از دزدان مقبره فرار کنند. در لبه دره، در فاصله ای از مکان های استراحت خود، هر فرعون معبد مرده خود را ساخت.

معابد مردگان هتشپسوت، ستی اول، رامسس دوم و رامسس سوم هنوز پابرجا هستند (معبدهای دیگر فراعنه عمدتا فرو ریخته اند). دو کلوسی ممنون که در مزارع کنار جاده ایستاده اند، بارزترین یادآور معبد آمنهوتپ سوم، ممنون معروف هستند.

پس از اینکه در 27 قبل از میلاد زمین لرزه ای در سمت راست قرار گرفت، در سپیده دم صدای آواز ملایمی ایجاد کرد که یونانیان معتقد بودند ممنون برای مادرش ائوس می خواند. امپراتور روم سپتیموس سوروس آن را در سال 199 پس از میلاد بازسازی کرد و پس از آن آواز خواندن متوقف شد.

راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر

#6 در معبد هتشپسوت شگفت زده شوید!

معبد هتشپسوت (1498-1483 قبل از میلاد) تا حدودی با معابد دیگر متفاوت است و در یک آمفی تئاتر طبیعی دیدنی قرار دارد. سه تراس با تناسب زیبا و ستون دار با رمپ های شیب دار به هم متصل شده اند. مناطق پناهگاه در مقابل کوه پشتیبان شده و تا حدی از صخره ها گود شده اند. در رویکرد اول، معبد به‌طور عجیبی مدرن به نظر می‌رسد، اما به راحتی می‌توان تصور کرد که وقتی محوطه‌ها مملو از گیاهان معطر، فواره‌ها و درختان مر بودند، این مجموعه چقدر بزرگ بوده است.

تولد الهی و بهره‌برداری‌های هتشپسوت بر روی دیوارهای پشت ستون‌های معبد او ثبت شده است. آنها شامل سفری به پونت در سومالی می‌شوند، جایی که درختان کندر، زرافه‌ها و سایر موجودات عجیب و غریب به مصر بازگردانده شدند.

بریدن و حمل و نقل دو ابلیسک بزرگ که توسط هاتشپسوت در کارناک برپا شده بود نیز ثبت شده است. معبد توسط Senenmut طراحی شده است که ظاهراً مورد علاقه ملکه است. پرتره او پشت دری پنهان شده است. و مقبره خودش نزدیک است. رمپ فوقانی از سالها بازسازی بهره برده است.

شماره 7 از معبد مرده رامسس دوم، رامسئوم دیدن کنید!

برخی از معبد مرده رامسس دوم (1279–1212 قبل از میلاد)، رامسیوم، ویران شده است، اما مانند سایر بناهای یادبود این فرعون (که بیش از 60 سال سلطنت کرد و 80 فرزند داشت) آنچه باقی مانده است با شکوه است. در جلوی تالار Hypostyle قطعاتی از بزرگترین غول گرانیتی ثبت شده، مجسمه اوزیماندیاس (نام تاجگذاری رامسس) قرار دارد که الهام بخش شاعر شلی در شعر اوزیماندیاس است. اندازه یک پا به تنهایی 3.3 متر (11 فوت) است.

نبرد معروف کادش (1274 قبل از میلاد) بر روی دکل ها به تصویر کشیده شده است. جالب‌تر این است که تصویری از توث، خدای منشی با سر ایبیس، نام رامسس را روی برگ‌های درخت مقدس می‌نویسد. بقایای کاخ مجاور جایی که پادشاه آمده بود تا چند روزی را برای نظارت بر کار بر روی «عمارت ابدیت» خود بگذراند.

#8 مدینات هابو، یکی از بهترین معابد حفظ شده در مصر را ببینید!

رامسس سوم (1182-1151 قبل از میلاد)، با این حال، توسط جد معروفش تحت الشعاع قرار نگرفت. اگرچه او معبد مرده خود، مدینات هابو، در 1 کیلومتری (0.6 مایلی) جنوب غربی رامسیوم، را از معبد پدرش الگوبرداری کرد، اما مقیاس آن حتی بسیار زیاد است. دیوارهای آجری اطراف ممکن است تا حدی فروریخته باشند، اما معبد یکی از بهترین آثار حفظ شده در مصر است و درک آن آسان‌تر است، زیرا همه اصول معبد کلاسیک را منعکس می‌کند.

در زمان های قدیم به عنوان “عمارت میلیون ها سال” شناخته می شد. معبد در مدار گروهی تور نیست و در واقع اصلا بازدید زیادی ندارد. در اواخر بعد از ظهر، در آخرین درخشش خورشید، هنوز می توان چیزی از هیبت و معنویت را که مکان در زمان های قدیم الهام گرفته است، احساس کرد. این محوطه از طریق دروازه به سبک سوری وارد می شود که از آن پله ها به آپارتمان های شخصی فرعون منتهی می شود.

راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر

مدینات هابو، اقصر، مصر

#9 در معبد بازسازی شده ستی اول سرگردان شوید!

معبد سردخانه کوچک ستی اول که به خوبی بازسازی شده است، جایی است که بازدیدکنندگان قرن نوزدهمی تور ساحل غربی خود را آغاز کردند. زمانی موضوع مورد علاقه نقاشان بود، این روزها به خوبی از مسیر اصلی خارج شده و به ندرت از آن بازدید می شود. محیط فوق العاده است، مشرف به یک نخلستان، و بازدید کننده آرامشی را می یابد که ممکن است در زمان های قدیم در این مکان های مقدس حاکم بوده باشد. ساخته شده توسط ستی اول (1294-1279 قبل از میلاد)، که همچنین سالن بزرگ هیپواستایل در کارناک و معبد فوق العاده تزئین شده در ابیدوس را ساخت، این معبد به پرستش آمون و رامسس اول اختصاص داشت.

ستون های اول و دوم و بارگاه ویران شده اند، اما دیوارهای باقی مانده دارای نقش برجسته های بسیار عالی است. در خارج از تالار Hypostyle، شش زیارتگاه و یک نمازخانه کوچک اختصاص داده شده به رامسس اول، پدر ستی، که قبل از ساخت معبد مرده‌خانه‌اش درگذشت.

شماره 10 در دره پادشاهان غرق شوید!

پس از مومیایی شدن و مومیایی شدن، فراعنه پادشاهی جدید به دره بزرگ کورتژ پادشاهان منتقل شدند. آنها در مقبره های صخره ای دفن شدند، با طلا و جواهرات تزئین شده بودند، و با گنجینه ها و نمونه هایی از تمام آنچه در زندگی پس از مرگ نیاز داشتند احاطه شدند.

به محض اینکه یک فرعون بر تخت می‌نشیند، شروع به ساختن مقبره خود می‌کند، مقبره‌ای که هدف آن حفظ مومیایی سلطنتی برای ابدیت بوده است. با این حال، بسیاری قبل از اتمام تزئینات مجلل مقبره خود مردند، که اکنون بینش جالبی از مراحل مختلف کل فرآیند به دست می دهد.

اگرچه اقدامات احتیاطی جدی برای منصرف کردن مزاحمان انجام شد، گنجینه های پنهان شده در داخل آن به اندازه ای جذاب بودند که نمی توان آنها را به حال خود رها کرد. با کاهش قدرت حاکمان سلسله بیستم، شکستن قبرها، عمدتاً توسط صنعتگرانی که در آنها کار می کردند، یا توسط خود ناظران، امری عادی شد.

بهترین مناطق برای اقامت در اقصر

اقامت در اقصر از هتل های ارزان قیمت کوچک اما دلپذیر گرفته تا هتل مجلل Al Moudira را شامل می شود. هتل های ساحل غربی ارزان تر از هتل های ساحل شرقی هستند. بسیاری از مسافران مستقل دوست دارند در ساحل غربی اقصر در الجزیره و اطراف آن، جایی که کشتی پهلو می گیرد، بمانند. سرعت آرام‌تر و بسیار کندتر از هتل‌های تفریحی، خیابان‌های پر هرج و مرج و شلوغی کلی سمت کرانه شرقی شهر است. اینجا جایی برای ماندن است.

بانک غرب

کرانه غربی نیل در نزدیکی اقصر میزبان انواع مهمانسراهای مقرون به صرفه و هتل های کوچکتر است که بسیاری از آنها در روستاهای الجزیره و الطریف واقع شده اند. این مناطق تجربه معتبرتری را با جامعه محلی ارائه می دهند و در بین کوله گردها و مسافران ارزان قیمت محبوب هستند.

بانک شرقی

در کرانه شرقی رود نیل، مجموعه‌ای از هتل‌های میان‌رده مدرن را خواهید دید که اغلب با امکاناتی مانند استخر و رستوران، برای کسانی که به دنبال اقامت راحت‌تری هستند، غذا می‌دهند.

راهنمای گردشگری دره نیل

معبد باستانی هتشپسوت در اقصر، مصر

بهترین رستوران ها و بارها

اقصر به خاطر غذاهایش مشهور نیست، اگرچه کرانه شرقی چند رستوران سنتی مصری خوب دارد. نانوایی های اینجا مناسب و محبوب هستند. بسیاری از بازدیدکنندگان در هتل های محلی غذا می خورند.

اقصر

کمی دورتر از مرکز شهر، شریا خالد ابن الولید تعدادی رستوران بین‌المللی دارد که استیک، پاستا و این‌ها سرو می‌کنند.

بانک شرقی

جایی که باید برای غذاهای سنتی مصری بروید. کیفیت در حال بهبود بوده است، اما می توان آن را از دست داد.

بانک غرب

رستوران های کمتری در کرانه باختری وجود دارد، اما تعداد زیادی غذا و میوه فروشی در امتداد خیابان اصلی الجزیره وجود دارد.

نحوه دور زدن

راه های زیادی برای گشت و گذار در اطراف اقصر وجود دارد که برخی از آنها توریستی تر و سنتی تر از بقیه هستند. در اینجا بهترین راه ها برای پیمایش در شهر و قرار گرفتن در بین مناظر وجود دارد.

با میکروبوس

وقتی صحبت از سفر در اطراف اقصر به میان می آید، میکروبوس ها هم برای مردم محلی و هم برای بازدیدکنندگان بهترین انتخاب هستند. این وسایل نقلیه با مسیرهای ثابت و امکان توقف در هر نقطه از مسیر، یک حالت حمل و نقل سریع و راحت را ارائه می دهند.

با تاکسی

تاکسی گران‌تر از میکروبوس‌ها، اما برای رفت و آمد عالی است، تاکسی راه خوبی برای دیدن اقصر است، به خصوص که می‌توان آن‌ها را برای یک روز استخدام کرد.

با دوچرخه

بسیاری از هتل ها اکنون دوچرخه کرایه می دهند و استفاده از دو چرخ برای رفت و آمد در اطراف اقصر بسیار ساده است زیرا مسطح است. صاف اما گرم.

با کشتی

قایق بلدی که معبد اقصر را به کرانه باختری متصل می‌کند، سریع‌ترین راه برای عبور از رودخانه است، زیرا پل مدتی دور از شهر است.

توسط شتر

بله درست خواندید شترهایی با راهنما را می توان از پانتون کشتی کرایه کرد و روشی بدیع و سنتی تر برای دیدن اقصر است.

راهنمای سفر به شهر افسانه ای اقصر

معبد رامسس دوم (رامسئوم)

چند روز در لوکسور نیاز دارید؟

برای بازدید از نقاط برجسته اقصر، حداقل به سه روز زمان نیاز دارید. این شهر دارای مکان‌های باستانی مصری است، از جمله دره پادشاهان، مجموعه معبد کارناک، معبد اقصر و معبد هتشپسوت و غیره. این سایت ها گسترده هستند و به زمان قابل توجهی برای کاوش صحیح نیاز دارند. در روز اول، صبح از دره پادشاهان و معبد هتشپسوت دیدن کنید. بعد از ظهر، موزه اقصر را کاوش کنید و در معبد اقصر پرسه بزنید. در روز دوم صبح را به کاوش در مجتمع معبد کارناک، یکی از بزرگترین مجموعه های معبد در جهان می گذرانید. بعدازظهر، سوار فلوکا در رودخانه نیل شوید تا اقصر را از منظری متفاوت ببینید. در روز سوم، روز را به بازدید از کرانه باختری اقصر، از جمله کولوسی ممنون، رامسیوم و مدینه هابو بگذرانید. بعد از ظهر، با بالون سواری بر فراز دره پادشاهان برای تماشای منظره خیره کننده از مناظر اطراف بروید.

بهترین زمان برای بازدید از اقصر

بهترین زمان برای بازدید از اقصر در ماه‌های زمستانی از نوامبر تا فوریه است که دمای هوا خنک‌تر و برای فعالیت‌های خارج از منزل راحت‌تر است. در این زمان، دمای روز بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) متغیر است و عصرها و شب‌ها خنک‌تر است.

ماه های تابستان از ژوئن تا آگوست می تواند بسیار گرم باشد و دمای آن به 40 درجه سانتی گراد (104 درجه فارنهایت) یا بالاتر می رسد. این می تواند کاوش در مکان های بیرونی در طول روز را ناراحت کننده کند. با این حال، اگر گرمای هوا برایتان مهم نیست، این فصل نیز فصل کم است، که به معنای جمعیت کمتر و قیمت ارزان‌تر است.

شایان ذکر است که ماه مبارک رمضان، ماه مبارک اسلامی، در الاقصر و سراسر مصر برگزار می شود. در این مدت، بسیاری از رستوران ها و کافه ها ممکن است در طول روز بسته باشند و برخی از فعالیت ها محدود یا محدود شوند. بهتر است در این مدت از قبل برنامه ریزی کنید.

چگونه به اقصر برسیم؟

راه های متعددی برای رسیدن به اقصر وجود دارد، هرچند شایان ذکر است که خارجی ها اجازه ندارند با میکروب ها به اینجا سفر کنند. نحوه رسیدن به اینجا آمده است:

به وسیله هواپیما

فرودگاه اقصر که در حدود 7 کیلومتری شرق شهر قرار دارد، پذیرای پروازهای قاهره است. از فرودگاه فقط تاکسی ها به شهر خدمات رسانی می کنند. با محل اقامت خود یک ترانسفر ترتیب دهید.

با قطار

به راحتی بهترین راه برای رسیدن به اقصر، قطارهایی هستند که قاهره و اسوان را به هم متصل می کنند.

با اتوبوس

دو ایستگاه اتوبوس وجود دارد: یکی شمال و دیگری جنوب ایستگاه قطار اقصر. اتوبوس ها معمولاً از خارج از دفتر فروش بلیط حرکت می کنند. از اینجا، باید تاکسی خود را به اقصر برسانید.

با قایق بادبانی

این امکان وجود دارد که از اسوان با فلوکا (قایق بادبانی) به سمت اقصر حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *