چرا باید از دهکده چوبی نیشابور دیدن کنیم؟
اگر خسته و کوفته اید این 10 غذا را بخورید!
وقتی خسته می‌شوید این نکات را به خاطر آورید!
۱۴۰۲-۰۱-۲۴
راهنمای سفر سنگاپور
راهنمای سفر سنگاپور
۱۴۰۲-۱۱-۰۱
چرا باید از دهکده چوبی نیشابور دیدن کنیم؟

چرا باید از دهکده چوبی نیشابور دیدن کنیم؟

چرا باید از دهکده چوبی نیشابور دیدن کنیم؟

جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزی در ایران وجود دارند؛ اما به‌طور قطع دهکده چوبی نیشابور متفاوت‌‌ترین جاذبه توریستی در ایران و گل سرسبد جاهای دیدنی نیشابور است. در این مطلب با این دهکده که سبک معماری آمریکایی دارد آشنا می‌شوید و متوجه خواهید شد که چرا باید از این مکان خیره‌کننده و دلنشین دیدن کنید.

معرفی دهکده چوبی نیشابور

به‌طورمعمول با شنیدن اسم دهکده و روستا، تصویر خانه‌های گلی و فضای سنتی در ذهن تداعی می‌شود؛ شاید هم روستاهایی با خانه‌های چوبی را در بسیاری از مناطق ایران دیده باشید، اما دهکده‌ای با خانه‌‌های چوبی به سبک معماری آمریکایی فقط در نیشابور و در روستای محمدآباد آقازاده واقع شده است.

دهکده چوبی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور شناخته می‌شود و نخستین مسجد تمام چوبی در آن قرار دارد. این اثر جاودانه حاصل زحمات مهندس حمید مجتهدی است و متفاوت‌ترین معماری را در میان روستاها و دهکده‌های ایران دارد.

در دهکده چوبی، سازه‌هایی اعم از مسجد، رستوران، موزه، خانه و کتابخانه وجود دارند که جنس تمامی آنها از چوب است. مهندس مجتهدی این دهکده را که روستای آبا و اجدادی‌اش بود با هدف جذب گردشگر و مهم‌تر از آن، جاودان ماندن روح زندگی در این منطقه احیا کرد. ایشان تا سال 1392 در قید حیات بودند و از این سال به بعد، مسئولیت اداره دهکده گردشگری چوبی نیشابور برعهده همسر وی خانم حشمت است.

مشخصات دهکده چوبی نیشابور خراسان

ازجمله مهم‌ترین مشخصات و دانستنی‌های این دهکده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دهکده چوبی نیشابور به سبک روستاهای قدیم آمریکایی ساخته شده است.

  • برای ساخت سازه‌های دهکده چوبی نیشابور، ده‌ها تن چوب به کار برده شده است.

  • این دهکده جزء میراث ملا محمد آقازاداه است که برای نوه‌اش مهندس مجتهدی به ارث گذاشته بود.

  • دهکده چوبی نیشابور نخستین و تنها روستای اکولوژیکی ایران محسوب می‌شود.

  • روستای چوبی نیشابور بسیار سرسبز است و در اطراف آن گل‌های شمعدانی، رز و محمدی فراوانی وجود دارند که در فصل بهار منظره بی‌نظیری به این منطقه می‌بخشند.

  • چوب‌های استفاده شده در سازه‌های دهکده چوبین از خود روستا تأمین نشده است.

موارد فوق‌، تنها برخی از ویژگی‌های این دهکده گردشگری در نیشابور هستند. آشنایی با بخش‌های مختلف این دهکده، اهمیت گردشگری آن را بیشتر نشان می‌دهد.

اهمیت گردشگری دهکده چوبی نیشابور

بازدید از دهکده چوبی به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی نیشابور و زیباترین مکان‌های گردشگری این شهر بسیار حائز اهمیت است. با وجود متروکه شدن بسیاری از روستاها، هنوز هم در دهکده چوبی نیشابور، روح زندگی جریان دارد. در واقع مهندس چیره‌‌دست این اثر، به تمامی جنبه‌های زندگی اهمیت داده که در بخش‌های مختلف دهکده به خوبی مشهود و ملموس است.

مسجد دهکده چوبین نیشابور

یکی از برجسته‌ترین بناهای دهکده چوبی نیشابور، مسجد آن است. وجود مکانی برای عبادت برای هر جامعه‌ای ضرورت دارد. مهندس مجتهدی به اهمیت این جنبه از زندگی ایرانیان در همه برهه‌های تاریخی به خوبی واقف بوده است. وی در کنار اهمیت بنای مسجد، به متفاوت بودن آن نیز اهمیت داده و اولین و شاید آخرین مسجد تمام چوبی ایران را در دل این دهکده گردشگری ساخت.

مسجد چوبین نیشابور مانند هر مسجد دیگری مناره دارد؛ اما مناره‌های این مسجد و نمای داخلی آن چوبی است و همین موضوع این سازه را به اثری متفاوت و خیره‌کننده تبدیل می‌کند. جالب‌تر اینکه با وجود وزن بالای سازه، هیچ ستونی در این بنا وجود ندارد و این را می‌توان یکی از شاهکارهای مهندسی امروز دانست. سایر ویژگی‌های این بنا عبارتند از:

  • این سازه با استفاده از روش دابل (یک روش معماری آمریکایی) ساخته شده است.

  • مناره‌هایی با حدود 13 متر ارتفاع و وزن حدودی 4 تن دارد.

  • معماری بیرونی شبیه به کشتی است.

  • ساخت مسجد در مدت 2 سال انجام شد.

سایر بخش‌ های دهکده چوبین، جایی برای استراحت و آرامش

سازه‌های متنوعی در دهکده گردشگری نیشابور خراسان وجود دارد که این مکان را به یک منطقه گردشگری کامل تبدیل کرده است. در این دهکده می‌توانید خانه‌، رستوران، آلاچیق و کتابخانه را ببینید که تماما از چوب ساخته شده‌اند. بازدید از این مکان‌ها برای عموم آزاد است. شما می‌توانید وعده‌های غذایی را در رستوران دهکده که 130 نفر ظرفیت دارد، میل کنید و زمانی را هم به بازدید از کتابخانه و موزه آن اختصاص دهید.

فضای سرسبز، یکی دیگر از جنبه‌های خیره‌کننده روستای چوبین نیشابور است. آلاچیق‌هایی برای استراحت در روستا ساخته شده‌اند و بهترین مکان برای نشستن در کنار دوستان و خانواده هستند.

دهکده چوبی نیشابور کجاست؟

برای رفتن به دهکده چوبی باید ابتدا به نیشابور و سپس به جاده تقی‌آباد طلایی بروید. پس از اینکه 20 کیلومتر را از ابتدای جاده فاصله گرفتید، به روستای دهکده چوبین می‌رسید. مسیرهای دیگری هم برای رفتن به این دهکده وجود دارند؛ مثلا از سمت مشهد و سبزوار باید ابتدا به جاده اسحاق‌آباد بروید و از زیارتگاه فضل‌بن شانان بگذرید؛ سپس به روستای ملامحمد آقازاده و دهکده گردشگری چوبین نیشابور خواهید رسید.

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور، مقبره خیام است که در فاصله 15 کیلومتری از روستای مذکور قرار دارد. بسیاری از گردشگران در مسیر سفر خود از این مکان نیز دیدن می‌کنند.

فلای تودی همراه همیشگی برای سفرهایی آسان

به دنبال تصمیم‌گیری برای سفر باید یکسری کارها را انجام دهید تا سفری راحت و بدون دردسر داشته باشید. این کارها از انتخاب مقصد گردشگری آغاز شده و موارد دیگری از جمله انتخاب روش رفتن، تهیه بلیط قطار و هواپیما و همچنین رزرو هتل و اقامتگاه، پیدا کردن بهترین رستوران‌ها در مقصد و … را شامل می‌شود. اگر برنامه‌ریزی‌های سفر برعهده شماست، برای انجام اقدامات سفر به فلای تودی اعتماد کنید و با کمترین درگیری و دغدغه، راه سفر را در پیش بگیرید.

فلای تودی، معتبرترین آژانس گردشگری در ایران و خاورمیانه است و در زمینه سفرهای داخلی و خارجی خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. از طریق این سایت می‌توانید بهترین مقاصد گردشگری در ایران و سایر کشورهای جهان را بشناسید، با مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری آنها آشنا شوید و مهم‌تر از همه خرید بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل و اقامتگاه را از طریق سایت این آژانس به آسانی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *