چگونه بنفشه ایرانی را رشد و پرورش دهیم؟
چطور غوره‌ای یا رشته‌مرواریدی را نگهداریم کنیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۱۹
تمرین چرخش کمر روسی
تمرین چرخش کمر روسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۹

چگونه بنفشه ایرانی را رشد و پرورش دهیم؟

بنفشه ایرانی یک گل دوساله کوتاه مدت است (به معنی این که فقط فقط در دو فصل رشد ادامه می یابد) که اغلب به عنوان گیاه خانگی یا در فضای باز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش می یابد. پرورش دهندگان خارج از مناطق مقاومت بنفشه نیز با آنها به عنوان گیاهان یک ساله در باغ رفتار می کنند ، آنها را فقط برای یک فصل رشد می کارند و بعد از شکوفایی آنها را از بین می برند. در  این مقاله از بخش گل و گیاه مجله اینترنتی وبگردون ، بنفشه ایرانی را بررسی میکنیم.

 

گیاه نسبتاً کوچک باقی مانده است ، اما کاملاً چشم نواز است. این گیاه دارای تعداد زیادی برگ کوچک ، تخم مرغ ، براق و سبز تیره است. و گل های معطر ، ستاره ای ، بنفش و آبی متمایل به زرد بیشتر در بهار و تابستان شکوفا می شوند ، اگرچه در شرایط بهینه رشد امکان جبران مجدد وجود دارد. گاهی اوقات گیاه پس از پایان اولین شکوفه ، حتی در مناطق رشد خود می میرد. بنفشه ایرانی به طور معمول در بهار به محض اینکه خطر یخ زدگی از بین می رود از گیاهان مهد کاشته می شود و سرعت رشد آن سریع است.

نام علمی
Exacum affine
نام عمومی
Persian violet, Arabian violet, German violet
گونه گیاه
Annual, biennial, herbaceous
اندازه عمومی
6–18 in. tall, 6–12 in. wide
نیاز به نور خورشید
Partial
نوع خاک
Moist, well-drained
خاک pH Acidic
فصل گلدهی
Seasonal
رنگ گل
Blue-violet
سختی 10–12 (USDA)
ناحیه بومی
Asia
سمی بودن
Nontoxic

 

مراقبت از بنفشه ایرانی

شما می توانید بنفشه ایرانی خود را در یک مکان مناسب برای رشد در باغ بکارید ، اما پیوند باعث استرس آن شده و باعث ریزش جوانه ها می شود. بنابراین اغلب بهتر است بنفشه را در گلدان گلدان آن بگذارید و در عوض آن را به عنوان گیاه ظرف رشد دهید. با این حال ، اگر گلدان موجود در آن سوراخ های زهکشی ندارد ، باید گیاه را با احتیاط برداشته و در ظرفی قرار دهید که کمی بزرگتر از گلدان ریشه آن باشد و دارای سوراخ های زهکشی کافی است.

برای آبیاری و تغذیه بنفشه ایرانی خود به طور منظم برنامه ریزی کنید. و گلهای مصرف شده را برای تشویق شکوفائی بیشتر بردارید. گل بنفشه ایرانی به طور کلی با آفات یا بیماری ها مشکل جدی ندارد. اما مراقب آفات معمول گیاهان از جمله شته ها و کنه های عنکبوتی باشید. آسیب برگ و پارگی در امتداد گیاه را بررسی کنید و به محض بروز هرگونه مشکل را درمان کنید.

 

سبک

این گیاهان نور بهتر و غیر مستقیم را برای رشد و گلدهی در بهترین حالت ترجیح می دهند. اما رشد در آفتاب کامل ، به ویژه آفتاب شدید بعد از ظهر ، برای آنها بسیار زیاد است و می تواند شاخ و برگ آنها را سوزاند. وقتی به عنوان گیاهان خانگی پرورش می یابید ، یک پنجره روشن رو به جنوب یا غرب ایده آل است.

 

خاک

گیاهان به طور طبیعی در خاک سنگی رشد می کنند. آنها تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند می توانند انواع مختلف خاک را تحمل کنند. آنها همچنین PH خاک کمی اسیدی را دوست دارند. برای بنفشه های گلدان ایرانی ، مخلوط گلدان بنفشه آفریقایی مناسب است.

آبیاری

بنفشه های ایرانی خاکی را دوست دارند که به طور مداوم مرطوب است اما خیس نیست. و آنها آبیاری با آب در دمای اتاق را ترجیح می دهند ، زیرا آب سرد می تواند آنها را شوکه کند. آنها به دلیل آبیاری زیاد در برابر پوسیدگی ریشه بسیار آسیب پذیر هستند. اما در انتهای دیگر طیف ، اگر تشنه باشند به راحتی پژمرده می شوند. این مشکل است زیرا پوسیدگی ریشه همچنین می تواند باعث پژمردگی شود. بنابراین اگر بنفشه شما پژمرده شده و خاک آن مرطوب است ، احتمالاً زیاد آبیاری می کنید. بیشتر بنفشه های ایرانی از پوسیدگی ریشه بهبود نمی یابند ، بنابراین بهتر است که با گیاه جدید شروع کنید.

 

دما و رطوبت

این گلها دمای معتدل بین 60 تا 75 درجه فارنهایت را دوست دارند. آنها می توانند درجه حرارت گرمتر را با رطوبت و سایه کافی تحمل کنند. اما یک ضربه سرد می تواند به سرعت آنها را از بین ببرد. به عنوان گیاهان خانگی ، از بنفشه ایرانی خود در برابر نشت و دمیدن هوا از بخاری ها و تهویه هوا محافظت کنید.

علاوه بر این، بنفشه های ایرانی سطح رطوبت حداقل 50 درصد را ترجیح می دهند. برای بالا بردن رطوبت در اطراف گیاه گلدان ، آن را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. اما اطمینان حاصل کنید که قسمت پایین گلدان آب را لمس نمی کند، که می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. همچنین یک رطوبت ساز در اتاق با بنفشه شما می تواند به عنوان مزایای آن مفید باشد، همچنین باعث می شود گیاه مرتباً مه آلود شود. رطوبت مطلوب به طولانی شدن دوره شکوفایی گیاه کمک می کند.

 

کود دهی

در حالی که بنفشه ایرانی شما شکوفا است ، آن را با استفاده از یک کود مایع که برای گیاهان گلدار ساخته شده است ، به دنبال دستورالعمل های برچسب تغذیه کنید. از کود آهسته رهش استفاده نکنید ، زیرا بنفشه ایرانی به اندازه کافی زنده نخواهد ماند تا از انتشار طولانی مدت مواد مغذی بهره مند شود.

 

گلدان و تولید مجدد گل بنفشه ایرانی

بیشتر بنفشه های ایرانی آنقدر عمر نمی کنند که نیاز به چاپ مجدد داشته باشند. با این حال ، بسیاری از مردم دریافتند که گیاهانی که در مراکز باغ خریداری می کنند از قبل ریشه دارند. گیاهان در این شرایط نسبت به بقیه با فضای کافی رشد کمتری دارند و شکوفا می شوند.
اگر می بینید که ریشه ها از بالا یا پایین ظرف بیرون می روند ، گیاه احتمالاً به ریشه پیوند داده شده است. در این حالت ، آن را به آرامی از ظرف خارج کرده و در همان عمق در گلدان کمی بزرگتر با خاک گلدان تازه بکارید. سپس، گیاه را آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود.

 

انواع بنفشه ایرانی

انواع مختلف بنفشه ایرانی موجود است که اغلب در رنگ گل متفاوت هستند:

Exacum affine ‘Princess White’: این واریته با گلهای سفید زیبا که دارای مراکز زرد و رایحه ای شیرین هستند شکوفا می شود.
Exacum affine ‘Princess Deep Blue’: همانطور که از نامش پیداست، این نوع با گلهای بنفش آبی پررنگ شکوفا می شود.
Exacum affine ‘Atrocaeruleum’: این گونه دارای گلهای غنی اسطوخودوس با مرکز زرد است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *