چرا مدفوع من سبز است؟ 6 علت احتمالی
راهکار و پیشگیری از نفخ نوزاد
راهکار و پیشگیری از نفخ نوزاد
۱۴۰۰-۰۸-۰۳
آشنایی با انسداد روده
آشنایی با انسداد روده
۱۴۰۰-۰۸-۰۳

چرا مدفوع من سبز است؟ 6 علت احتمالی

این می تواند نگران کننده باشد که ناگهان متوجه شوید مدفوع شما کمی سبز به نظر می رسد. اما دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد، اما همه آنها خطرناک نیستند. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی وبگردون به بررسی این علل می پردازیم.

 

پس از نگاه کردن به کاسه توالت، به آنچه اخیراً در دهان خود می گذارید فکر کنید. به احتمال زیاد پاسخ را در آنچه می خورید پیدا خواهید کرد. اما دلایل دیگری نیز برای مدفوع رنگارنگ وجود دارد:

  • یک بیماری زمینه ای
  • آنتی بیوتیک ها
  • یک عفونت باکتریایی

 

چرا به هر حال معمولاً قهوه ای است؟

رنگ قهوه ای معمولی مدفوع به دلیل مخلوط باقی مانده از گلبول های قرمز مرده و مواد زائد باکتری های روده است. صفرا در روده شما معمولاً به رنگ سبز مایل به زرد است، اما باکتری ها بقیه رنگ را اضافه می کنند. علاوه بر قهوه ای شدن مدفوع شما، باکتری ها عملکردهای بسیار مهمی را انجام می دهند، مانند کمک به جذب مواد مغذی از وعده های غذایی.

وقتی غذا زمان کافی را در دستگاه گوارش شما صرف نمی کند، مدفوع می تواند متفاوت باشد. اگر اسهال دارید این اتفاق می افتد. در این صورت، محتویات روده شما خیلی سریع در این فرایند هجوم می آورند تا اجازه دهند باکتری های سالم به مدفوع شما رنگ مشخصه بدهند.

بیشتر بخوانید: رنگهای مختلف مدفوع به چه معناست؟

 

1. احتمالاً چیزی است که شما خورده اید!

شایع ترین دلیل مدفوع سبز عادت یا تغییر رژیم غذایی است. غذاهایی که می توانند باعث مدفوع سبز شوند عبارتند از:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • بلوبری

سبزیجات سبز تیره و مکمل های پودر سبز حاوی کلروفیل ، ماده شیمیایی است که به گیاهان اجازه می دهد از خورشید انرژی بگیرند. خوردن مقدار زیادی از آنها می تواند مدفوع شما را سبز کند، اما این بدان معنا نیست که مشکلی وجود دارد. به خوردن آن سبزی ها ادامه دهید!

برخی از غذاها حاوی رنگ غذایی هستند که به درستی پردازش نمی شوند. این امر همچنین می تواند یک رنگ باقیمانده در مدفوع شما ایجاد کند. بنابراین اگر بعد از روز سنت پاتریک که در حال نوشیدن آبجو سبز بود، بیدار شوید و هنگام رفتن به دستشویی متوجه چیزی شوید، احتمالاً فقط به مقداری آب نیاز دارید.

رنگ غذایی که مصرف می کنید لزوماً نباید سبز باشد تا مدفوع شما سبز شود. رنگهای بنفش، آبی و سیاه نیز ممکن است منجر به مدفوع سبز شوند. به عنوان مثال، در سال 2015، زنجیره فست فود Burger King با پست هایی از افرادی که هالووین Whopper خود را خریداری کرده بودند که دارای یک نان سیاه بود، پخش شد. بسیاری از افرادی که در جشن هالووین شرکت کردند، گزارش دادند که بعد از خوردن آن مدفوع آنها سبز می شود.

بیشتر بخوانید: چرا مدفوع شما سیاه و قهوه ای است؟

 

2. رنگدانه صفراوی

صفرا مایعی است که در کبد ساخته شده و در کیسه صفرا ذخیره می شود. این مایع به طور طبیعی دارای رنگ سبز-زرد است. وقتی صفرا با غذاهایی که می خورید ترکیب شود، صفرا به بدن شما کمک می کند تا چربی بیشتری را از رژیم غذایی تجزیه کند. این باعث می شود که چربی بیشتری در بدن شما در روده کوچک جذب شود.

با این حال، بدن شما باید صفرا را تجزیه کند تا بتواند به عنوان زباله دفع شود. به طور معمول، این امر با طی مسیری از طریق روده انجام می شود. گاهی اوقات هنگام اسهال یا سایر مشکلات گوارشی، صفرا نمی تواند به این سرعت تجزیه شود. نتیجه می تواند مدفوع باشد که به دلیل رنگ سبز طبیعی نمک های صفراوی در بدن شما سبز رنگ می شود.

 

 

3. آنتی بیوتیک ها و سایر داروها

اگر به تازگی برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، به ویژه آنتی بیوتیک قوی، این دارو می تواند قسمت های زیادی از باکتری های طبیعی روده شما را از بین ببرد. این باعث کاهش جمعیت باکتری های قهوه ای رنگ در روده تحتانی شما می شود. پروبیوتیک ها، مانند ماست یا کامبوچا، می توانند به بازگرداندن تعادل به فلور روده کمک کنند.

چندین دارو و مکمل دیگر نیز می توانند باعث تجزیه رنگدانه ها شوند که مدفوع شما را سبز می کند. یک مثال مکمل های آهن است.

بیشتر بخوانید: دلایل نفخ شکم و تنگی نفس چیست؟

 

4- انگل ها، ویروس ها و باکتری ها

مهاجمان انگلی، ویروسی و باکتریایی نیز می توانند باعث مدفوع سبز شما شوند. بله، بدن شما در حال حاضر میلیاردها باکتری دارد که به یک هدف حیاتی خدمت می کنند. با این حال، افراد خارجی می توانند انواع مختلفی از تخریب را در خروجی روده شما ایجاد کنند.

باکتری هایی مانند سالمونلا (عامل اصلی مسمومیت غذایی)، انگل آب ژیاردیا و نوروویروس می توانند باعث ترشح سریعتر از حالت عادی روده ها شوند که می تواند منجر به مدفوع سبز رنگ شود.

 

بیشتر بخوانید: خون در مدفوع

 

5. شرایط گوارشی

در صورت ابتلا به بیماری کرون یا بیماری گوارشی دیگر ، صفرا ممکن است خیلی سریع از طریق روده حرکت کرده و باعث ایجاد مدفوع سبز شود. بیماری کرون یک بیماری روده ای است که باعث التهاب در دستگاه گوارش می شود. بیماری سلیاک، که عدم تحمل گلوتن است، باعث ایجاد انواع مشکلات دستگاه گوارش مانند گاز، نفخ، اسهال و درد معده می شود. اگر اسهال دارید یا مدفوع شل با بیماری سلیاک دارید، ممکن است مدفوع سبز نیز داشته باشید.

سایر علل احتمالی مدفوع سبز شامل سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسروز و استفاده بیش از حد از ملین ها است، زیرا همه این موارد می تواند باعث حرکت سریع صفرا در روده ها شود.

 

 

6. شقاق مقعدی

شقاق مقعدی پارگی های کوچکی در بافت پوشاننده مقعد است و اغلب در نتیجه دفع مدفوع سفت ایجاد می شود. اما اگر اسهال مزمن یا بیماری التهابی روده دارید، این اشک ها نیز ایجاد می شوند. بنابراین اگر شکاف مقعدی مربوط به اسهال دارید، ممکن است مدفوع سبز رنگ را مشاهده کنید.

شقاق همچنین می تواند باعث ایجاد خون قرمز روشن در مدفوع شما شود.

 

 

آیا مدفوع سبز نشانه سرطان است؟

اگر مدفوع سبز دارید وحشت نکنید و بدترین را تصور نکنید. درست است که مدفوع با رنگ های مختلف می تواند نشانه تومور سرطانی باشد. اما در سرطان، مدفوع اغلب سیاه یا قیری رنگ است. این به طور معمول نشان دهنده خونریزی از جایی در دستگاه گوارش فوقانی است. علاوه بر این، گاهی اوقات خون قرمز روشن در سرطان های دستگاه گوارش تحتانی رخ می دهد.

اگرچه مدفوع سبز معمولاً نگران کننده یا نشانه ای از سرطان نیست، اما نباید مدفوع سبز رنگ را که با علائم دیگری همراه است نادیده بگیرید. اگر علائم دیگری دارید، مانند اسهال مکرر یا استفراغ که بهبود نمی یابد، این می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی دیگر باشد. در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان مدفوع خونی در کودکان

 

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر بیش از 3 روز اسهال را تجربه کرده اید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اسهال طولانی مدت و درمان نشده می تواند منجر به کم آبی بدن و وضعیت تغذیه نامناسب شود. اگر مدفوع سبز مزمن شما با علائم شدیدتری مانند ناراحتی معده، وجود خون در مدفوع یا حالت تهوع همراه باشد، این علائم همچنین نیاز به ویزیت پزشک دارد.

در حالی که بحث درباره ماهیت ویزیت ممکن است ناخوشایند باشد، پزشک می تواند لیست داروهای شما، رژیم غذایی و سایر شرایط پزشکی را به عنوان وسیله ای برای تعیین علل احتمالی مدفوع سبز مزمن مورد بررسی قرار دهد.

 

 

جمع بندی

اگر مدفوع سبز را به عنوان یک علامت یکبار مصرف تجربه می کنید، بعید است که نگران کننده باشد. با این حال، مشاهده رنگ های دیگر در مدفوع ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. قرمز روشن نشان دهنده خونریزی بالقوه در روده های تحتانی است. قهوه ای قهوه ای سیاه یا تیره می تواند نشان دهنده خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی شما باشد. اما به یاد داشته باشید، همچنین می تواند زغال اخته یا شیرین بیان سیاه باشد که هنگام ناهار خوردید.

در صورت تشخیص بیماری، جلوگیری از مدفوع سبز با رفع مشکل زمینه ای شروع می شود. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، از خوردن غذاهایی مانند گلوتن که باعث اسهال می شود خودداری کنید.

در بیشتر موارد، مدفوع سبز گاه به گاه جای نگرانی نیست. حملات طولانی مدت مدفوع بی رنگ ممکن است نشان دهنده چیزی جدی تر باشد، اما یکبار اتفاق می افتد معمولاً به این معنی است که شما سبزیجات خود را می خورید.

 

بیشتر بخوانید: چرا معده من غار و غور میکند؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *