جاذبه‌های توریستی پولیا
راهنمای گردشگری توسکانی
راهنمای گردشگری توسکانی
۱۴۰۲-۱۲-۲۵
راهنمای گردشگری توسکانی
آنچه باید قبل از بازدید برج کج پیزا بدانید!
۱۴۰۲-۱۲-۲۷

جاذبه‌های توریستی پولیا

شبه جزیره باریک و طولانی پولیا که 400 کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده است، پاشنه ایتالیا را تشکیل می دهد. برای قرن‌ها این استان یک استان استراتژیک بود که تقریبا توسط تمام قدرت‌های بزرگ آن روز – از یونانیان باستان تا اسپانیایی‌ها – تحت استعمار، تهاجم و تسخیر قرار گرفت. این روزها دریاهای تمیز و آفتاب قابل اعتماد برای گردشگران ایتالیایی و خارجی جذابیت دارد. هکتارها دهکده های توریستی از نوع کمپینگ و خانه های ییلاقی در خط ساحلی قرار دارند، اگرچه هنوز نقاط آرامی وجود دارد که می توان یافت.

بهترین نکات سفر برای بازدید از پولیا

هر دودمان حاکم، اعم از طرح‌های کشاورزی رومی‌ها یا شهرهای مستحکم قرون وسطایی فئودال‌ها، اثر خود را بر پولیا گذاشت. شاید متمایزترین محله‌های کسبه مانند بسیاری از شهرها و شهرها باشد که بقایای فتح ساراسین در قرن نهم است. یکی در Bari بزرگترین و جوی ترین است، زیرا بازدیدکنندگان را به خاطر محیط و رستوران های عالی خود می شناسد.

نورمن ها به پولیا کلیساهای پرآذین وقف کردند، در حالی که شکوه باروک شهرهایی مانند لچه و مارتینا فرانکا گواهی بر میراث اسپانیایی است. لچه به دلیل شیرینی‌های دیوانه‌کننده کلیساهای باروک و زندگی آرام در کافه‌ها قطعا ارزش دیدن دارد.

اما اگر یک میراث وجود داشته باشد که برجسته باشد، آن قلعه های باشکوهی است که توسط فردریک دوم سوابی ساخته شده است – که مهمترین آنها قلعه دل مونته و بقایای کاخ در لوسرا هستند.

بریندیزی، که بیشتر به‌خاطر ارتباط کشتی‌هایش با یونان شناخته می‌شود، تنها 15 کیلومتر با تپه‌های شنی ذخیره‌گاه طبیعی Torre Guaceto فاصله دارد.

دماغه جنگلی گارگانو، که با سواحل شنی، هتل های ساحلی و دهکده های کمپینگ احاطه شده است، مکان خوبی برای تعطیلات خانوادگی است. بهترین راه فرار به شبه جزیره خشک و صخره ای Salentine است که در آن خلیج های زیبا و غارهای دریایی برای شنا وجود دارد.

 

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

Torre Guaceto، Puglia

در پولیا چه باید کرد؟

در این منطقه جذاب واقع در بخش جنوبی ایتالیا، کارهای کافی برای انجام دادن وجود دارد. Puglia با مناظر زیبا، تاریخ غنی و غذاهای لذیذ خود، مجموعه ای از تجربیات جذاب را برای هر مسافری ارائه می دهد.

1 در سواحل نزدیک Vieste شنا کنید!

Vieste یک شهر محبوب برای تعطیلات است، اما جذابیت، شخصیت و زندگی شبانه مفرح آن باعث می‌شود که ارزش جسارت در جمعیت اوت را داشته باشید – یا خارج از فصل از آن دیدن کنید. واضح ترین سفر یک روزه به سواحل است. به طرف کوچک بین دماغه ها بروید. شمال به سان لورنزو، با شن و ماسه نرم، نرم و به آرامی. یا درست در جنوب شهر، به پیزومونو شنی. زیباتر از همه، Baia di San Felice کوچکی است که بین دو سرچشمه فشرده شده و پشت آن درختان کاج قرار دارد.

اگر می خواهید به دور از شلوغی شنا کنید، یک سفر سازمان یافته با قایق به خط ساحلی غارستانی در اطراف سرزمین Testa del Gargano در نظر بگیرید.

 

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

ساحل Salento، Puglia

2 در قلعه مرموز قلعه دل مونته شگفت زده شوید!

اگرچه امروزه فاقد جذابیت است، اما آندریا مکان مورد علاقه فردریک دوم بود که جاذبه اصلی خود را در دهه 1240 در همان نزدیکی ساخت. خارق‌العاده‌ترین قلعه پولیا، کاستل دل مونته، قلعه‌ای منزوی است که در اطراف یک حیاط هشت ضلعی در دو طبقه از هشت اتاق ساخته شده است. دقت ریاضی آن، و اشتغال به عدد هشت، قرن هاست که نویسندگان را مجذوب خود کرده است. برخی می گویند که این در واقع یک تقویم نجومی عظیم است یا از مسجد هشت ضلعی عمر در اورشلیم الهام گرفته شده است.

رمز و راز هدف مورد نظر خود را احاطه کرده است. اگرچه زمانی دروازه‌ای آهنی وجود داشت که می‌توانست آن را بر روی ورودی پایین بیاورد، اما نشانه‌های دیگری از استحکامات قابل مشاهده نیست و قلعه ممکن است صرفاً به عنوان یک اقامتگاه شکار باشد.

تنها یک مورد از استفاده از آن وجود دارد. شکست مانفرد، پسر نامشروع فردریک، در سال 1266 نشان دهنده پایان قدرت سوابی ها بود و پسران و وارثان مانفرد بیش از 30 سال در این قلعه زندانی بودند.

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

Castel del Monte، قلعه معروف قرون وسطایی

 

3 به la dolce vita در مارتینا فرانکا بپیوندید!

مارتینا فرانکا شهری غافلگیرکننده با حساسیت باروک شاد و پاساژیاتای پر جنب و جوش در تعطیلات آخر هفته است. برترین جشنواره هنرهای نمایشی جنوب ایتالیا، جشنواره سالانه della Valle d’Itria، از اواسط ژوئیه تا اوایل آگوست در اینجا برگزار می شود. میدان اصلی، Piazza Roma، تحت تسلط کاخ بزرگ 1688 Palazzo Ducale است که اکنون تالار شهر است. تعداد انگشت شماری از اتاق ها در صبح های روزهای هفته به روی عموم باز است.

در سراسر میدان باریک Via Vittorio Emanuele درست به شهر قدیمی و Piazza Plebiscito منتهی می‌شود که در مقابل نمای باروک مواج کلیسای Chiesa di San Martino قرار دارد، کلیسایی متعلق به قرن هجدهم، که فقط کامپانی از آن باقی مانده است. جاده‌هایی که در اطراف دیوارهای قرن چهاردهمی باقی‌مانده شهر قدیمی قرار دارند، منظره‌ای عالی از Valle d’Itria و مزارع منظم و منظم آن پر از ترولی را ارائه می‌دهند.

 

جاذبه‌های توریستی پولیامارتینا فرانکا در یک صبح آفتابی تابستانی، استان تارانتو

 

 

4 اوستونی سفید شده سرگردان

اوستونی یکی از خیره کننده ترین شهرهای کوچک جنوب ایتالیا است. این شهر که به “شهر سفید” معروف است، بر روی سه تپه قرار دارد و در قرن اول پس از میلاد یکی از شهرهای مهم یونانی-رومی بوده است. هفت کیلومتر دورتر، خط ساحلی شنی محبوب دارای سواحل پرچم آبی است. مرکز قدیمی در بلندترین تپه ها گسترده شده است، آب و هوای درخشانی از خیابان های آفتاب گرفته و کوچه های سنگفرش شده که یک سربالایی جذاب و مناظر استثنایی را ارائه می دهند.

تکه‌هایی از سبک باروک از مکان‌های غیرمنتظره، از جمله یک ابلیسک تزئین‌شده متعلق به قرن هجدهم، به ارتفاع ۲۱ متر که به سنت اورونزو در میدان لیبرتا اختصاص یافته است، می‌پیچد. در شب‌های شنبه تابستان، انبوهی از مردم از حومه شهر وارد می‌شوند، با دوستان خود در اینجا ملاقات می‌کنند و بارها و کافه‌ها را جمع می‌کنند.

کلیسای کیزا دی سان ویتو موزه تمدن های پیش کلاسیک مورگیای جنوبی را در خود جای داده است – نقطه برجسته آن “دلیا” است، اسکلت خمیده یک زن باردار جوان که استخوان های او قبل از دفن حدود 28000 سال پیش تزئین شده است.

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

Ostuni، ایتالیا

5 در لچه، فلورانس جنوب معطل شوید!

لچه که “فلورانس جنوب” نامیده می شود، مکانی برای کاوش است، با انبوهی از معماری های زیبا که در یک شهر قدیمی جذاب پراکنده شده است، و همچنین چند بقایای رومی که منحرف شده اند. سبک‌های ساختمانی پر رونق میراث دستورات مذهبی (یسوعی‌ها، تیتینی‌ها و فرانسیسکن‌ها) است که در پایان قرن شانزدهم به این منطقه آمدند و هجوم ثروتی را به ارمغان آوردند که هزینه کلیساها و کاخ‌های مجلل را که هنوز در شهر امروزی پراکنده هستند، پرداخت کرد.

سبک گلدار “Leccese Baroque” به همان اندازه که مدیون مواد مورد استفاده است و مهارت های معماران است: ماسه سنگ نرم محلی را می توان به طور پیچیده تراشید و سپس با افزایش سن سخت شد.

برای سواحل، جاده ساحلی Littoranea Otranto را از میان جنگل‌های کاج دنبال کنید، جایی که چندین مسیر به امتداد طولانی تپه‌ها و یاروهای صخره‌ای منتهی می‌شود. به سمت جنوب به سمت Roca Vecchia و Grotte Basiliane، یک لانه زنبوری شگفت انگیز از غارهای مصنوعی که در ماسه سنگ نرم حک شده است، ادامه دهید. در اینجا یک استخر دریایی طبیعی زیبا وجود دارد که به نام Grotta della Poesia شناخته می‌شود، مکان مورد علاقه مردم محلی برای پرتاب از صخره‌ها.

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

مناظر خوش منظره در لچه، پولیا (آپولیا)، جنوب ایتالیا

 

 

6 اوترانتو زیبا را کاوش کنید!

اوترانتو، شهری شبیه کسبه که در اطراف یک بندر قرار دارد، در منظره‌ای خشک، صخره‌ای و بادخیز، با دریاهای شفاف برای شنا واقع شده است. این بندر در ماه آگوست مملو از گردشگران می شود، زمانی که زندگی شبانه اوترانتو در اوج است و شهر سرگرم کننده ترین است، اما موقعیت مکانی زیبا و سرعت آهسته آن در تمام طول سال به بازدیدکنندگان پاداش می دهد، حتی اگر سوغاتی فروشی‌های شیک آن کمی از جذابیت پیچ در پیچ آن کم کنند. خطوط سفید کاری شده

کاتدرال رومی دی سانتا ماریا آنونزیاتا ارزش دیدن را دارد، شبستان ستون‌های مرمری آن که با یک موزاییک چند رنگ باورنکردنی تزئین شده است. نه چندان دور از کلیسای جامع، آراگون کاستلو به خلیج می‌آید و از بندر دفاع می‌کند. بخش‌های بزرگی از آن اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته است و دیوارهای حجیم آن قطعاتی از کتیبه‌های رومی و قرون وسطایی را در خود جای داده است.

 

 

7 از محصولات Puglia نهایت استفاده را ببرید!

پولیا به سبد نان ایتالیا معروف است. این منبع 80 درصد از ماکارونی اروپا – متمایزترین آنها اورکیته گوش شکل – و بیشتر ماهی های ایتالیا است. این کشور بیشتر از آلمان شراب و روغن زیتون بیشتری نسبت به سایر مناطق ایتالیا در مجموع تولید می کند. پولیا به خاطر زیتون (از Cerignola)، بادام (از Ruvo di Puglia)، گوجه فرنگی تیره آبدار (اغلب در آفتاب خشک)، cime di rapa (روی شلغم)، لوبیا فاوا، انجیر (تازه و خشک)، کوتوگناتا (قالب شده) معروف است. مربای تهیه شده از به) و برای خربزه، انگور و گل کلم سبز آن.

تاثیر حاکمان سابق هنوز در غذای منطقه مشهود است. مانند یونانی‌ها، Pugliesi بره و بز را روی آتش‌های معطر با گیاهان و کیک‌های دونات‌مانند سرخ شده آغشته به عسل می‌خورد. و مانند اسپانیایی ها شیر بادام، لاته دی ماندورلا می نوشند.

8 هاپ جزیره در جزایر ترمیتی

این جزایر ناهموار در 40 کیلومتری سواحل گارگانو تقریبا به طور کامل در تابستان زمانی که جمعیت کوچک توسط بازدیدکنندگان غرق می شوند، به گردشگری واگذار می شوند. با وجود این، آنها نسبتا دست نخورده باقی می مانند و دریا شفاف هستند.

گروه اصلی ترمیتی از سه جزیره تشکیل شده است:

  • نیکلاس مقدس
  • سن دومینو
  • بز،

فقط دو نفر اول مسکونی هستند. سن نیکولا بایر و صخره‌ای با قلعه، کلیسای کوچک و بدون سواحل است، اگرچه حمام کردن برهنه در سمت شرقی آن و شنا کردن خوب در کل جزیره وجود دارد.

از آنجا، یک کشتی معمولی حدود یک دقیقه طول می‌کشد تا به سن دومینو برسد، کاج‌های آن از گرما سایه‌ای خوشامد می‌دهند. اگرچه یک ساحل شنی – Cala delle Arene – درست در جایی که کشتی فرود می‌آید، در تابستان مملو از جمعیت است. بهترین شرط شما این است که علائم Villaggio TCI را دنبال کنید و یاروهای ساکت تری مانند Cala dello Spido بسازید.

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

Puglia، ایتالیا – مجمع الجزایر Tremiti با صخره های Pagliai در پیش زمینه و جزیره San Nicola در پس زمینه

 

 

9 در یک ترولی تخت بخوابید!

ترولی هایی با ظاهری کنجکاو در سراسر منطقه مورج در پولیا پراکنده شده اند. ساختمان‌های استوانه‌ای، سفیدکاری شده با سقف‌های مخروطی خاکستری که به یک نقطه یا کره خمیده شده‌اند، اغلب با نمادهای رنگ‌آمیزی تزئین می‌شوند. منشأ باستانی آنها که منحصر به فرد در پولیا است، مبهم است، اما احتمالا به اربابان فئودالی مرتبط هستند که مردم را مجبور می کردند که در زمین خود خانه های خود را بدون خمپاره بسازند تا در صورت آمدن بازرسان مالیاتی به راحتی آنها را خراب کنند.

دیوارهای ضخیم به طور مساوی در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان عایق هستند، در حالی که از سنگ آهک محلی برای ضد آب کردن سقف های دو لایه استفاده می شود. بیشتر ترولی ها فقط یک اتاق دارند، اما زمانی که فضای بیشتری نیاز بود، به سادگی یک سوراخ در دیوار ایجاد شد و ساختاری مشابه در کنار در ساخته شد.

اگرچه در ابتدا آنها خانه و انبار بودند، اما این روزها آنها را به عنوان خانه های تعطیلات خریداری می کنند و برخی از آنها را به عنوان اقامتگاه خود پذیرایی یا B&B اجاره می دهند.

 

 

غذا و نوشیدنی های پولیا

پولیا به سبد نان ایتالیا معروف است. این منبع 80 درصد از ماکارونی اروپا و بسیاری از ماهی های ایتالیا است. بیشتر از آلمان شراب و روغن زیتون بیشتری نسبت به سایر مناطق تولید می کند. مناظر آفتاب‌گیر این منطقه سرشار از مواد اولیه تازه است که طعم بی‌نظیر آن را شکل داده است. از باغ‌های زیتون گرفته تا تاکستان‌ها، غذاهای پوگلیا جشنی از فضل غنی این سرزمین است.

برخی از غذاهای نمادین که نباید از دست داد عبارتند از:

  • Orecchiette با Cime di Rapa: پاستا امضای Puglia، orecchiette، کاملا با تلخی cime di rapa (رابه کلم بروکلی)، سیر و تکه های فلفل چیلی جفت می شود.
  • Burrata: یک پنیر خوش طعم با فضای داخلی خامه‌ای، burrata اغلب با گوجه‌فرنگی رسیده سرو می‌شود و با روغن زیتون فوق بکر می‌پاشید.
  • فریزل: این گردهای نان که دو بار پخته می شوند، یک غذای اصلی هستند، از خیس شدن در آب و روی آن گوجه فرنگی تازه، روغن زیتون و پونه کوهی لذت می برند.
  • پوره لوبیا فاوا: خامه ای و خوش طعم، این پوره با کاسنی تلخ وحشی سرو می شود و یا به عنوان اسپری میل می شود.
  • Sagne ‘Ncannulate: ماکارونی خانگی که معمولا با سس گوشتی غنی سرو می شود، گرمای آشپزخانه های پوگلیایی را تجسم می کند.
  • تیلا: یک ظرف چند لایه از برنج، سیب زمینی، صدف و زعفران که به آرامی پخته می شود.
  • Pasticciotto: یک شیرینی خوشمزه پر از کاسترد یا شکلات، که نمونه ای از جنبه شیرین Puglia است.

جاذبه‌های توریستی پولیاشهر اوترانتو

 

 

بهترین مکان برای اقامت در Puglia

در Puglia، سرزمینی با باغ های زیتون باستانی و دهکده های جذاب، یافتن مکان مناسب برای اقامت بخشی جدایی ناپذیر از تجربه فراموش نشدنی شماست. از ماسری مجلل در میان حومه شهر گرفته تا هتل های بوتیک شیک در کنار دریا، بهترین اقامتگاه ها را کشف کنید که حس جادویی را به اقامت شما در این منطقه جذاب می بخشد.

Vieste

بهترین پایگاه در شبه جزیره گارگانو Vieste است که بر روی دو دماغه به سمت دریای آدریاتیک بیرون آمده است. پنجاه سال پیش اینجا حتی یک جاده مناسب هم وجود نداشت، اما امروزه Vieste با سواحل عالی خود پایتخت تعطیلات گارگانو است و خیابان ها و ماسه ها در ماه آگوست مملو از جمعیت است. با وجود ازدحام جمعیت، این شهر پرجنب‌وجوش و جذاب است، با هسته تاریخی جالب و حداقل در تابستان، زندگی شبانه نسبتا پر جنب و جوشی دارد.

آنها بودند

اکثر اقامتگاه ها در بخش مدرن باری هستند، اگرچه برخی از B&B های کوچک در شهر قدیمی افتتاح می شوند. مقرون به صرفه‌ترین هتل‌ها در اطراف ایستگاه قطار یافت می‌شوند، اگرچه بعد از تاریکی هوا، منطقه بدتر می‌شود.

لچه

لچه که «فلورانس جنوب» نامیده می‌شود، مکانی برای ماندن است، با انبوهی از معماری‌های زیبا که در یک شهر قدیمی جذاب پراکنده شده است، و همچنین چند بقایای رومی منحرف کننده. منتظر هتل های سطح بالا و یک قصر بازسازی شده باشید.

مونت سنت آنجلو

اگر قصد دارید یک شب بمانید، در زمان های اصلی جشنواره روی پیدا کردن جایی برای خوابیدن در آخرین لحظه حساب نکنید. برای تنقلات، مکان های توریستی پایین شهر را نادیده بگیرید و به جای آن به سمت نانوایی خارج از قلعه بروید.

جزایر ترمیتی

اسکان در جزایر محدود به سن دومینو است و در فصل پربازدید عمدتا غذای کامل است. پیدا کردن مکانی با مشخصات در فصل کم مشکلی نخواهد بود، اگرچه باید از ترمولی در آبروزو با کشتی حرکت کنید، در فصل بالا باید از قبل رزرو کنید.

 

 

جاذبه‌های توریستی پولیاباری، ایتالیا

 

چطور در پولیا بگردیم؟

گشت و گذار در منطقه مسحور کننده Puglia به خودی خود یک ماجراجویی لذت بخش است. از شهرهای تاریخی تا خط ساحلی آفتاب‌زده‌اش، در اینجا راهنمای چگونگی کشف بی‌دردسر زیبایی‌های متنوع Puglia و استفاده حداکثری از سفرتان است.

  • با قطار: قطارهای FS تقریبا همه مکان‌های اصلی را به هم متصل می‌کنند، در حالی که خطوط کوچک و خصوصی به مناطق دورافتاده‌تر – در گارگانو و لبه‌های Le Murge – می‌روند.
  • با اتوبوس: بسیاری از مکان‌های دیگر را می‌توان با اتوبوس در دسترس قرار داد، اگرچه خدمات دهکده‌ای منزوی می‌تواند نادر یا زودرس باشد. در ماه ژوئیه و آگوست اتوبوس ها شهرهای ساحلی را به هم متصل می کنند.
  • با ماشین: اکثر مشکلات فقط با داشتن حمل و نقل شخصی قابل حل هستند.

 

 

چند روز در پولیا نیاز دارید؟

با توجه به جاذبه ها و تجربیات متنوعی که Puglia ارائه می دهد، حداقل 5-7 روز در اینجا نیاز دارید. این زمان برای بازدید از چند مقصد اصلی، کاوش در مناطق ساحلی و غوطه ور شدن در فرهنگ منطقه کافی است.

چند روز را به کاوش در شهرهای اصلی مانند باری، لچه یا آلبروبلو اختصاص دهید. سپس چند روز را برای کشف شهرها و سواحل ساحلی اختصاص دهید. گالیپولی، اوترانتو، مونوپولی، و سانتا ماریا دی لوکا سواحل زیبا و آب‌های شفاف و شفاف را ارائه می‌کنند.

شما فقط باید یک روز در آلبروبلو، معروف به خانه های ترولی اش، و یک روز در ماترا، با غارهای شگفت انگیزش که هر دو جزو میراث جهانی یونسکو هستند، نیاز داشته باشید.

 

جاذبه‌های توریستی پولیاخانه های ترولی در پولیا، ایتالیا

 

 

بهترین زمان برای بازدید از پولیا چه زمانی است؟

اگر قصد دارید از مناطق محبوب Puglia، به ویژه استراحتگاه های ساحلی دیدن کنید، از جولای و به خصوص آگوست که هوا بسیار گرم است و شلوغی جمعیت در شلوغ ترین حالت خود است، اجتناب کنید. در ماه آگوست، زمانی که بیشتر ایتالیایی‌ها در تعطیلات هستند، می‌توانید انتظار داشته باشید که در استراحتگاه‌ها به‌ویژه تماشای آن بد باشد، و صحنه در شهرهای بزرگ کمی مصنوعی باشد، زیرا تنها مردم اطراف هموطنان گردشگر هستند.

بهترین زمان برای بازدید از نظر آب و هوا و کمبود جمعیت، از آوریل تا ژوئن و در سپتامبر یا اکتبر است.

 

جاذبه‌های توریستی پولیا

Torre Guaceto، Puglia، ایتالیا

 

چگونه به پولیا برسیم؟

رفت و آمد در اطراف پولیا با حمل و نقل عمومی نسبتا آسان است، حداقل تا آنجا که شهرها و شهرهای اصلی می روند.

  • با هواپیما:  از خطوط هوایی برنامه ریزی شده ای که به ایتالیا پرواز می کنند، بریتیش ایرویز (Wba.com) پروازهای مستقیم در تمام طول سال به بریندیزی، فرودگاه اصلی منطقه در کنار باری دارد. اکثر مسیرها از لندن هستند و پروازها از فرودگاه های استانی بریتانیا به دلیل شیوع بیماری همه گیر به شدت کاهش یافته است، اما همیشه ارزش دارد که بررسی کنید تا ببینید آیا پروازهایی از فرودگاه محلی شما وجود دارد یا خیر. مگر اینکه از قبل رزرو کنید، هزینه پرواز بین ژوئن و سپتامبر بیشتر از اعماق زمستان (به استثنای کریسمس و سال نو) خواهد بود.
  • با قطار: ایستگاه های اصلی قطار در فوجیا، باری، بریندیزی، لچه و تارانتو واقع شده اند.
  • با اتوبوس:  درک اینکه چرا کسی بخواهد با اتوبوس از بریتانیا به Pugliua سفر کند دشوار است. از طریق اپراتورهایی مانند Eurolines و FlixBus رزرو کنید و منتظر تغییرات متعدد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *