راهنمای گردشگری توسکانی
راهنمای سفر به سیسیل
راهنمای سفر به سیسیل
۱۴۰۲-۱۲-۲۴
جاذبه‌های توریستی پولیا
جاذبه‌های توریستی پولیا
۱۴۰۲-۱۲-۲۶

راهنمای گردشگری توسکانی

ایده توسکانی به‌عنوان نمادی از باغ‌های زیتون، تاکستان‌ها، شهرهای تپه‌ای و کلیساهای نقاشی‌شده ممکن است کلیشه‌ای باشد، اما تا حد زیادی درست است. توسکانی در اواخر قرون وسطی زادگاه فرهنگ ایتالیایی بود و از بسیاری جهات جوهره آنچه مسافران ایتالیا را تصور می‌کنند باقی می‌ماند، مکانی که در آن هنر و منظره در نوعی هماهنگی آشنا با نقاشی های رنسانس در هم آمیخته می‌شوند. زبان ملی از گویش توسکانی تکامل یافته است، برتری که توسط نویسندگان توسکانی مانند پترارک، بوکاچیو و از همه تأثیرگذارتر، دانته – که همگی به زبان عامیانه توسکانی می‌نوشتند، تضمین شده است.

بهترین نکات سفر برای بازدید از توسکانی

در واقع دورانی که ما به عنوان رنسانس می شناسیم، که نقش بسیار زیادی در شکل‌گیری فرهنگ نه فقط ایتالیا بلکه در کل اروپا داشت، بیشتر از هر جای دیگری با این بخش از کشور مرتبط است. فلورانس فعال ترین مرکز رنسانس بود که عمدتا از طریق حمایت همه جانبه سلسله مدیچی شکوفا شد. همه چهره‌های هنری برجسته از جوتو به بعد – ماساچیو، برونلسکی، آلبرتی، دوناتلو، بوتیچلی، لئوناردو داوینچی، میکل آنژ – در اینجا، در مجموعه‌ای بی‌رقیب از کلیساها، گالری‌ها و موزه‌ها نمایش داده می‌شوند.

سیه‌نا، یکی از شهرهای بزرگ قرون وسطایی اروپا، تقریبا به صورت کامل حفظ شده است و آثار هنری فوق‌العاده‌ای را در ساختمان‌های مذهبی و سکولار خود نگهداری می‌کند. علاوه بر این، کامپوی زیبای آن – میدان مرکزی بازار به شکل گوش ماهی – صحنه ای از پالیو است، زمانی که اسب سواران برهنه در میان سنگفرش ها در میان نمایشی عجیب و غریب از تحسین برانگیز حرکت می کنند.

شهرهای پیزا و لوکا جاذبه های خاص خود را دارند و نقاط ورودی مناسبی را به منطقه، چه از طریق هوا یا در امتداد مسیر راه آهن ساحلی از جنوا ، فراهم می کنند. اگر از جنوب ( رم ) یا شرق ( پروجا ) به توسکانی نزدیک می شوید، آریزو و کورتونا به عنوان معرفی خوبی برای توسکانی عمل می کنند.

 

راهنمای گردشگری توسکانینمای پانوراما شهر سن مینیاتو

 

در توسکانی چه باید کرد؟

از عاشق شدن در فلورانس تا شکار ترافل در تپه‌های توسکانی، کارهای زیادی برای انجام دادن در توسکانی وجود دارد. اینها نکات برجسته هستند.

 

1 از گنبد کلیسای برونلسکی در فلورانس بالا بروید!

 

راهنمای گردشگری توسکانی

برای اولین بار در فلورانس ، تقریبا غیرممکن است که مستقیما به سمت میدان در مرکز، قلب تپنده فلورانس، Piazza del Duomo حرکت نکنید. شکل نمادین گنبد خارق‌العاده برونلسکی، که به گونه‌ای بر منظره شهر مسلط است، به شما اشاره می‌کند که با هیچ معماری دیگری در هیچ شهر ایتالیایی قابل مقایسه نیست.

با این حال، با وجود اینکه بزرگی Duomo از دور آشکار است، و حتی اگر شما ممکن است آن را در هزاران عکس دیده باشید، اولین منظره کامل از کلیسا و Baptistry مجاور آن هنوز به عنوان یک تکان به نظر می رسد. رنگ‌های بیرونی طرح‌دار آن‌ها تضاد شگفت‌آوری با ساختمان‌های رنگارنگ اطرافشان دارد.

 

 

2 حداقل نیم روز را به کاوش در Uffizi، فلورانس اختصاص دهید!

 

راهنمای گردشگری توسکانی

گالری هنری اوفیزی در فلورانس، توسکانی، ایتالیا

 

Galleria degli Uffizi با جذب بیش از دو میلیون بازدید کننده در سال، پربازدیدترین موزه در فلورانس و حتی در کل ایتالیا است. در جایی قرار دارد که زمانی دفاتر دولتی (uffizi) توسط وازاری برای کوزیمو اول در سال 1560 ساخته شد.

پس از مرگ وازاری، کار بر روی این ساختمان توسط بوونتالنتی ادامه یافت، که فرانچسکو اول از او خواست تا طبقه بالایی را لعاب دهد تا بتواند مجموعه هنری او را در خود جای دهد. هر یک از مدیچی های بعدی به گنجینه هنری خانواده اضافه کردند که توسط آخرین عضو خانواده، آنا ماریا لودوویکا، برای بازرسی عمومی حفظ شد.

در وصیت نامه او تصریح شده بود که این کار باید به مردم فلورانس سپرده شود و هرگز اجازه خروج از شهر را نداشته باشند. این گالری سه طبقه که به عنوان بهترین مجموعه هنری در ایتالیا در نظر گرفته می شود، همچنین دارای بزرگترین مجموعه هنر رنسانس ایتالیایی در جهان است.

 

 

 

3 از شراب سازی های کیانتی بازدید کنید!

راهنمای گردشگری توسکانی

تاکستان در کیانتی

جالب است بدانید تاکستان های چیانتی بین سیه نا و فلورانس به لطف آب و هوای معتدل در طول سال، برخی از بهترین شراب های این کشور را تولید می کنند. مناظر کیانتی نیز خیره کننده است، بنابراین مکان مناسبی برای تماشای مناظر معمولی رمانتیک توسکانی است. شاید به عنوان مسلمان از شراب بیزار باشیم، اما دیدن تاکستانها خالی از لطف نیست.

هتل‌های کیانتی به ندرت ارزان هستند، اما این منطقه برتر کشاورزی است، با تعداد زیادی مزرعه که اتاق یا آپارتمان (یا حتی مینی ویلاهای مستقل) ارائه می‌دهند. محل برگزاری بزرگترین نمایشگاه شراب کیانتی (Rassegna del Chianti Classico، که معمولا در اوایل سپتامبر برگزار می شود)، شهر گرو در چیانتی یک شهر تجاری پررونق است که در هر خیابان شرابی برای فروش وجود دارد.

کاستلینای پاشنه‌دار در کیانتی قبلا در خط مقدم جنگ‌های مستمر بین فلورانس و سیه‌نا ایستاده بود و دیوارها و قلعه‌اش گواهی بر گذشته‌ای درگیری‌ها دارد. بهترین‌های کیانتی در شرق کاستلینا و چیانتیجیانا، در زمین‌های کمتر اهلی‌شده مونتی دل کیانتی قرار دارند.

 

 

 

4 با برج کج پیزا عکس بگیرید!

راهنمای گردشگری توسکانیبازدید از برج کج در پیزا ایتالیا یکی از بهترین کارهایی است که می توان در توسکانی انجام داد

 

برای بسیاری از گردشگران، پیزا فقط یک چیز دارد – برج کج که در سراسر جهان به عنوان تصویر کوتاهی برای ایتالیا عمل می کند. این در واقع یک ساختمان فوق‌العاده زیباست، منظره‌ای که هیچ دانش قبلی نمی‌تواند تاثیر آن را کمرنگ کند. با این حال، این تنها یک جزء واحد از Campo dei Miracoli یا میدان معجزات نفس‌گیر پیزا است، جایی که Duomo، Baptistry و Camposanto مجموعه‌ای از معماری خیره‌کننده را تکمیل می‌کنند.

این ساختمان‌های شگفت‌انگیز متعلق به عصر طلایی پیزا، از قرن 11 تا 13 است، زمانی که این شهر یکی از قدرت‌های دریایی مدیترانه بود. باید گفت که بازدید از Campo dei Miracoli در فصل پرآب یک تجربه آرامبخش نیست – گرداب توریستی در اینجا می تواند شدید باشد. با این حال، در یک شعاع کوتاه، پیزا شخصیت کاملاً متفاوتی به خود می‌گیرد، زیرا تعداد بسیار کمی از گردشگران زحمت دوری از سایه برج کج را به خود می‌دهند.

 

 

 

 

 

5 در امتداد دیوارهای شهر لوکا دوچرخه سواری کنید!

راهنمای گردشگری توسکانی

نمایی از شهر ایتالیایی لوکا با سقف‌های معمولی سفالی

 

لوکا برخی از بهترین ساختمان‌های رومی اروپا را دارد و شهر آسانی برای کاوش است. در حالی که تمرکز مرکز استوریکو فشرده لوکا ، میدان وسیع ناپلئون است، قلب اجتماعی آن Piazza San Michele درست در شمال است. این میدان پرجنب‌وجوش که زمانی محل فروم رومی بود، این روزها با مغازه‌ها و کافه‌ها پر شده است.

«رشته بلند»، Via Fillungo، به سمت شمال شرقی می رود و از منطقه خرید لوکا می گذرد تا به پیازا آنفیتاترو دایره ای فوق العاده ای برسد. بیشتر در شرق، فراتر از فوسو (“خندق”)، سان فرانچسکو و موزه هنری اصلی لوکا قرار دارد که در ویلا گینیگی قرار دارد.

هر کار دیگری که انجام می دهید، حتما حداقل برخی از دیوارهای شهر را پیاده روی – یا دوچرخه سواری کنید – که توسط گردشگاهی وسیع و پر درخت پوشیده شده است. کل مدار چهار کیلومتر گرد و پوشیده از درختان است. اگر می‌خواهید از شلوغی دوری کنید، در اواسط بعدازظهر بازدید کنید.

 

 

6 در سینا پالیو هیجان انگیز غرق شوید!

راهنمای گردشگری توسکانی

Siena Palio در توسکانی

سینا پالیو (Siena Palio) یک مسابقه اسب دوانی است که دو بار در سال در اطراف میدان دل کامپو در سیه‌نا برگزار می‌شود. یکی از دیدنی‌ترین رویدادهای ایتالیا، هفته‌ها آماده‌سازی، نمایش قرون وسطایی و شیک‌بازی پیش از آن برگزار می‌شود. تنها 10 مورد از 17 محله (محله) که به قید قرعه انتخاب شده اند، در هر مسابقه شرکت می کنند. اسب ها نیز به طور تصادفی اختصاص داده می شوند.

تنها قانون این است که سواران نمی توانند در افسار یکدیگر دخالت کنند.وگرنه هرچیزی پیش میره هر کنترادا یک رقیب سنتی دارد و اطمینان از باخت به اندازه بردن خود مهم است.

جوکی ها ممکن است برای پرتاب کردن مسابقه یا شلاق زدن به رقیب یا اسب رقیب رشوه بگیرند. متضاد به اسب‌های مواد مخدر و حتی کمین کردن یک جوکی در مسیر مسابقه شناخته شده‌اند. این مسابقه که حداقل از قرن سیزدهم برگزار می‌شد، در ابتدا مسیری را در شهر دنبال می‌کرد. از قرن شانزدهم، از سه دور کامپو تشکیل شده است، در اطراف مسیری که با ماسه پوشیده شده و با تشک پوشانده شده است تا صدمات به حداقل برسد.

 

 

7 شکار ترافل در حومه شهر

توسکانی به خاطر ترافل و شکار ترافل شناخته شده است. اما یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در توسکانی انجام دهید، اگر می‌خواهید بزرگترین نوع قارچ‌های بسیار ارزشمند را شکار کنید، رفتن به سان مینیاتو است. این شهر معروف ترافل را خواهید دید که به صورت استراتژیک در بالای سه تپه کوچک مشرف به پایین دره آرنو، بین پیزا و فلورانس قرار گرفته است.

 

 

8 از طریق منوی توسکانی غذا بخورید!

آشپزی توسکانی در مورد تازه ترین مواد اولیه است که به سادگی پخته می شود و تأثیر اساسی بر غذاهای ایتالیایی داشته است. آنتی پاستی‌های کلاسیک خوراکی دهقانی هستند: بروسکتا نان کهنه، برشته شده و با روغن و سیر تزیین شده است. crostini نان تست و خمیر است. منوهای توسکانی همیشه شامل سوپ، اغلب ریبولیتا، خورش دلچسب سبزیجات، لوبیا و نان، یا زوپا دی فارو، سوپ غلیظ با املا است.

توسکانی به خاطر ماکارونی معروف نیست، اما بسیاری از شهرهای جنوب، اسپاگتی ضخیم و دستی با پودر سوخاری سوخاری سرو می‌کنند. گوشت را ساده، اغلب کبابی می‌کنند، و فلورانسی‌ها ادعا می‌کنند که چیزی بهتر از یک bistecca alla fiorentina (استیک کبابی) یا غذای روستایی آریستا (کباب گوشت خوک پر شده با رزماری و سیر) دوست ندارند.

اسفناج اغلب با ریکوتا و gnocchi ترکیب می شود و به عنوان پر کننده پاستا، در کرسپولین (پنکیک) یا روی فوکاچیا استفاده می شود. پکورینوی شیر گوسفند رایج ترین پنیر است، اما مارزولینو کیانتی معروف ترین پنیر است.

Panino و شراب، I Fratellini، Via dei Cimatori، فلورانس، توسکانی، ایتالیا

 

9 البا، جزیره تبعید ناپلئون را کاوش کنید!

 

راهنمای گردشگری توسکانی

نمای پورتوفرایو در جزیره البا، ایتالیا

البا دارای آب فوق‌العاده شفاف، سواحل شنی خوب، و فضای داخلی جنگلی است که برای پیاده‌روی عالی است. تقریبا همه برای استراحتگاه‌های ساحلی می‌آیند، بنابراین روستاهای داخلی حتی در فصل‌های شلوغ تا حد زیادی ساکت می‌مانند. شهر اصلی، Portoferraio، یک سفر یک روزه ارزشمند را از سرزمین اصلی انجام می دهد. در بالاترین نقطه محله قدیمی، اقامتگاه ناپلئون در تبعید، ویلا دی مولینی قرار دارد.

روستای منزوی مارسیانا قدیمی ترین سکونتگاه و جذاب ترین نقطه در البا است. محله قدیمی شیب‌دار آن مملو از کوچه‌ها، طاق‌ها، حصارها و پله‌های سنگی پر از گل است. نقشه اصلی مارسیانا 500 متری جنوب است – تله کابینی که به قله مونت کاپان، مرتفع ترین نقطه البا صعود می کند. کمتر از 156 سواحل در سواحل البا وجود دارد، از خلیج‌هایی که کمتر بازدید شده‌اند تا شن‌های سفید وسیع. اگر از مذاکره در مورد رتبه های بدنه های پخت در تابستان مشکلی ندارید، آنها تمام امکاناتی را که می توانید آرزو کنید را ارائه می دهند.

 

 

10 در امتداد آخرین خط ساحلی حفاظت شده ایتالیا پیاده روی و شنا کنید!

 

راهنمای گردشگری توسکانی

ساحلی وحشی در جنوب توسکانی

خط ساحلی توسکانی در بهترین حالت خود در منطقه Maremma قرار دارد، به ویژه در تپه Monti dell’Uccellina، در 12 کیلومتری جنوب گروستو.

Monti dell’Uccellina به عنوان آخرین چشم انداز ساحلی بکر برای زنده ماندن در شبه جزیره ایتالیا شناخته می شود و بنابراین به عنوان Parco Regionale della Maremma محافظت می شود. این قطعه خیره‌کننده از حومه شهر ترکیبی از صخره‌ها، مرداب‌های ساحلی، ماکیا، تپه‌های پوشیده از جنگل، سواحل بکر و غرفه‌های زیبای کاج چتری است، و عاری از بارها، تفرجگاه‌ها، هتل‌ها و خانه‌های نیمه تمام است که بسیاری از ساحل ایتالیا را ویران کرده‌اند.

بهترین ساحل در اینجا (20 دقیقه از Pratini، در امتداد Strada degli Olivi) خلیجی بکر و منحنی به زیبایی است که توسط فضای سبز سرسبز پشتوانه شده است. مقامات پارک 12 برنامه مختلف پیاده روی را تعریف کرده اند. برخی از Alberese – خانه مرکز بازدیدکنندگان – به حرکت در می آیند و بقیه از Pratini در 10 کیلومتری تپه ها حرکت می کنند و از طریق اتوبوس شاتل ساعتی از مرکز بازدیدکنندگان می رسند.

 

 

 

بهترین مکان برای اقامت در توسکانی

توسکانی با مناظر فریبنده، تاریخ غنی و غذاهای کلاس جهانی، مسافران را به کاوش در شگفتی‌های زیبای آن و لذت بردن از تجربه‌های فراموش نشدنی دعوت می‌کند. از جاذبه‌های کشاورزی جذاب در میان تاکستان‌ها گرفته تا ویلاهای مجلل واقع در بالای تپه‌ها، این منطقه مجموعه‌ای متنوع از بهترین مکان‌ها را برای اقامت ارائه می‌کند که کاملا جوهر دلربای توسکانی را تکمیل می‌کند.

 

 

فلورانس (Firenze)

فلورانس هتل‌های زیادی دارد، اما تقاضا تقریبا نامحدود است، به این معنی که قیمت‌ها بالا هستند و غرق شدن گردشگران مکان‌های شلوغ کمی دارد. “فصل کم” توسط اکثر هتل ها به معنای اواسط ژوئیه تا پایان آگوست (هفته هایی که تقریبا همه ایتالیایی ها به سواحل یا کوه ها می روند) و از اواسط نوامبر تا اواسط مارس به جز کریسمس و دوره سال نو تعریف می شود.. فراموش نکنید بین مارس و اکتبر، رزرو از قبل در واقع اجباری است.

هتل‌های بوتیک و B&B ​​در سرتاسر شهر ایجاد شده‌اند که تحت چندین برچسب مختلف فعالیت می‌کنند: مکان‌هایی که خود را relais یا residenza d’epoca می‌نامند عموماً B&Bهای هوشمندی هستند که اغلب در کاخ‌های تاریخی قرار دارند.

 

 

پیزا

از خانه‌های شهری زیبا و قدیمی گرفته تا هتل‌های با قیمت مناسب (برای اقامت در نزدیکی کامپو هزینه بیشتری می‌پردازید)، پیزا مجموعه‌ای از هتل‌ها دارد، حتی اگر بیشتر مردم در یک سفر یک روزه از آن بازدید کنند.

سینا

سیه‌نا به اندازه‌ای کوچک است که هر هتلی که در دیوارهای قدیمی قرار دارد، با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از مناظر اصلی فاصله دارد. هر کسی که در تابستان بازدید می کند باید محل اقامت خود را تا حد امکان از قبل رزرو کند . هتل ها به طور ویژه در زمان Palio (اوایل ژوئیه و اواسط آگوست) زمانی که قیمت های بالاتری دریافت می کنند رزرو می شوند.

 

سنت جیمینیانو

سان جیمینیانو بازدیدکنندگان زیادی دارد و افراد محلی بسیار کمی دارد. هتل ها می توانند ضربه بخورند یا از دست بدهند. از هتل‌های میان‌رده خوش‌ذوق گرفته تا خانه‌های مزرعه دوست‌داشتنی قرن هجدهم، برای گشت و گذار کافی است. کمپینگ نیز یک گزینه است.

ولترا

راهنمای گردشگری توسکانی

نمای کارت پستال شهر و برج های سن جیمینیانو

انتخاب در اینجا محدود است، اما یک خوابگاه جوانان در یک صومعه تغییر کاربری داده شده، چند هتل هوشمند، به علاوه گزینه‌های کمپینگ نیز وجود دارد.

 

چطور توسکانی را بگردیم؟

پیمایش در مناظر بت‌های توسکانی لذتی بی‌نظیر است، زیرا این منطقه مسحورکننده مجموعه‌ای از گزینه‌های حمل‌ونقل راحت و لذت‌بخش را برای عبور از حومه‌های زیبا و شهرهای تاریخی آن فراهم می‌کند.

با ماشین

بسیاری از حومه شهر توسکانی به یک ماشین نیاز دارند زیرا به شما این امکان را می دهد تا با سرعت خود به گشت و گذار در منطقه بپردازید. توجه داشته باشید که بسیاری از مراکز تاریخی دارای یک Zona a Traffico Limitato (ZTL) هستند، یک منطقه ترافیکی محدود که به شما اجازه رانندگی در آن را نمی دهد.

با اتوبوس

اتوبوس های توسکانی مقرون به صرفه و گسترده هستند. این منطقه خدمات اتوبوس نسبتا جامعی را ارائه می دهد، از جمله خدمات سریع (اکسپرس) بین فلورانس و سیه نا. هنگام سوار شدن به اتوبوس، بلیط خود را اعتبارسنجی کنید تا از خطر جریمه در محل جلوگیری کنید.

با قطار

شبکه ریلی توسکانی اتصالات مناسبی را به چندین شهر فریبنده فراهم می‌کند. قطارهای پرسرعت فلورانس، آریزو، کورتونا، گروستو، لیورنو و پیزا را به یکدیگر متصل می‌کنند. قطارهای منطقه ای (منطقه ای) کندتر می توانند مفید و ارزان نیز باشند.

 

چند روز در توسکانی نیاز دارید؟

برای شناخت واقعی توسکانی، حداقل پنج تا هفت روز را در این منطقه اختصاص دهید. این به شما چند روز فرصت می دهد تا فلورانس را کشف کنید، به علاوه سفرهای یک روزه به سیه نا و پیزا.

همچنین زمانی برای سرمایه گذاری در یک یا دو شهر تپه ای جذاب، مانند سان جیمینیانو، ولترا، یا مونتپولچیانو وجود خواهد داشت.

اگر می‌خواهید در منطقه معروف چیانتی تجربه مزه شراب را تجربه کنید یا در حومه شهر توسکانی در حال رانندگی خوش‌منظره باشید، 10 روز را هدف گذاری کنید.

 

 

بهترین زمان برای بازدید از توسکانی چه زمانی است؟

 

راهنمای گردشگری توسکانی

منظره مه تاکستان در توسکانی

 

اواسط تابستان در مرکز ایتالیا آنقدرها هم که تصور می کنید تجربه خوشایندی نیست: گرما در ماه های تابستان می تواند خفه کننده باشد. از ماه می تا سپتامبر، نقاط مهم توریستی فلورانس، سیه‌نا و سان جیمیننانو شلوغ‌تر از آن هستند که واقعا لذت‌بخش باشند. اگر این امکان وجود دارد، از آگوست، زمانی که اکثر ایتالیایی ها تعطیلات خود را می گذرانند، اجتناب کنید. این بدان معنی است که برخی از رستوران ها و هتل ها بسته می شوند و سواحل شلوغ است.

بهترین زمان برای بازدید از توسکانی قبل از عید پاک یا اواخر پاییز است. شهرهای اصلی در آن زمان ساکت تر هستند و حومه شهر در حال شکوفا شدن است یا به فصل برداشت می‌رسد. بهترین زمان برای دیدن شکوفه‌دهی مزارع آفتابگردان در توسکانی ژوئن یا جولای است. زمستان اغلب کاملاً بارانی است و دما می تواند کاهش یابد، به ویژه در شهرهای تپه ای. با این حال، این زمان را برای بازدید از تمام شهرها و مسیرهای هنری اصلی تبدیل می کند.

 

 

 

 

 

چگونه به اینجا برسیم؟

با هواپیما

توسکانی با دو دروازه اصلی خود مسافران را از سراسر اروپا دعوت می کند: فرودگاه بین المللی پیزا و فرودگاه فلورانس. هر دو فرودگاه به خوبی به منطقه گسترده تر متصل هستند.

با قطار

برای کسانی که به شمال ایتالیا می رسند، میلان قطب اصلی راه آهن است. این شهر به عنوان دروازه ای به توسکانی عمل می کند و از خدمات اروپایی از مقاصد مختلف استقبال می کند.

از میلان، می‌توانید به راحتی به فلورانس و پیزا دسترسی داشته باشید.

با اتوبوس

اتوبوس ها یک گزینه زمینی مقرون به صرفه به ایتالیا ارائه می دهند، اما تعداد دفعات کمتری دارند و به طور مشخص کندتر از قطار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *