چطور گل مارگریت (Shastadaisy) را نگهداری کنیم؟
چطور دیزی الوان را پرورش دهیم؟
۱۴۰۰-۰۱-۲۰
راهنمای نگهداری، رشد و پرورش میخک
۱۴۰۰-۰۱-۲۰

چطور گل مارگریت (Shastadaisy) را نگهداری کنیم؟

گل مارگریت یا دیزی شستا (Leucanthemum x superbum ‘Becky’) جز گونه گلهای دیزی ترکیبی است. آنها از چندین رقم دیگر شاستا بزرگتر می شوند و دارای گلهای نمایان و ماندگار هستند که در عرض 3 تا 4 اینچ کشیده شده اند. شکوفه ها به شکل گلبرگ کلاسیک با گلبرگ های سفید در اطراف یک دیسک زرد روشن مرکزی دیده می شوند.

مارگریت یا دیزی شستا بر روی ساقه های سفت و سختی که برگ های سبز چرمی و لنسی دارند ، برخاسته اند. این گلها سرعت رشد سریعی دارند و اگر به آنها اجازه دهید بذرهایشان را بکارند ، می توانند پخش کننده تهاجمی باشند. می توان آنها را در بهار یا اوایل پاییز کاشت.

 

نام علمی
Leucanthemum x superbum ‘Becky’
نام عمومی
Becky shasta daisy
گونه گیاه
Herbaceous, perennial
اندزاه عمومی
3–4 ft. tall, 2–3 ft. wide
نیاز به نورخورشید
Full
نوع خاک
Well-drained
خاک pH Neutral
زمان گلدهی
Summer
رنگ گل
White with a yellow center
سختی 5–9 (USDA)
ناحیه بوم
Hybrid developed in North America
سمی بودن
Toxic to people and animals

 

نگهداری از مارگریت یا دیزی شستا

در صورت فراهم شدن شرایط مناسب رشد ، دیزی های شاستا به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. حتی اگر این گلها نسبتاً بلند رشد کنند ، به دلیل ساقه های سفت و سخت آنها معمولاً نیازی به قلمه زدن ندارند. آنها معمولاً به عنوان حاشیه ، در تخت گلهای مخلوط و در برش باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند (زیرا باعث ایجاد یک گل بریده فوق العاده طولانی می شوند)

هنگامی که گل های گل مروارید شکوفا می شوند ، ایجاد بن بست (از بین بردن شکوفه های خرج شده) می تواند به رشد بیشتر گل کمک کند. بعلاوه ، برداشتن سر گلها قبل از رفتن به بذر از گسترش ناخواسته گیاهان جلوگیری می کند. بعلاوه ، هر دو یا سه سال ، برای حفظ قدرت گیاهان خود ، تقسیم کنید. کافی است کلوخه ای را حفاری کرده و از ریشه آن جدا کرده و تا آنجا که ممکن است سالم نگه دارید. سپس ، توده های کوچکتر را در هر کجا که می خواهید کاشتید.

 

سبک

گل مرواریدهای بکی شستا را در آفتاب کامل بکارید ، یعنی حداقل در اکثر روزها حداقل شش ساعت از تابش مستقیم آفتاب برخوردار باشید. این امر باعث بهترین گلدهی روی گیاهان می شود. با این حال ، در آب و هوای مخصوصاً تابستان های گرم ، مقداری سایه روشن بعد از ظهر می تواند برای گلهای مروارید مفید باشد. اما اگر آنها شروع به لگ زدن می کنند ، این می تواند به این معنی باشد که به اندازه کافی آفتاب نمی گیرند.

 

خاک مناسب

این گلها در شرایطی که زهکشی مناسبی داشته باشند ، از نظر نوع خاک مورد علاقه نیستند. خاکی که برای مدت طولانی مرطوب بماند می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود و در نهایت برای گیاهان کشنده باشد.

 

آبیاری

گلهای دیزی شستا نیاز کم و متوسط ​​به آب دارند و نسبتاً به خوبی تحمل خشکی دارند. در اولین فصل رشد آنها ، به طور منظم به گلهای مروارید خود آبیاری کنید تا خاک آن کمی مرطوب شود (اما اطمینان حاصل کنید که خیس نمی شود). پس از آن ، هنگامی که گیاهان علائم پژمردگی قابل توجهی دارند ، فقط در دوره های طولانی خشکسالی نیاز به آبیاری خواهید داشت.

 

دما و رطوبت مناسب

این گیاهان در مناطق رشد خود از تحمل گرما و سرما نسبتاً خوبی برخوردار هستند. اما دمای بسیار بالا می تواند گیاهان را تحت فشار قرار دهد و از شکوفا شدن آنها جلوگیری کند. به همین ترتیب ، یخ زدگی یا یخ زدگی دیررس در بهار می تواند باعث آسیب دیدن جوانه ها شده و از شکوفایی برخی از آنها جلوگیری کند. یک لایه مالچ در اطراف گلهای گل می تواند به محافظت از ریشه ها در برابر نوسانات شدید دما کمک کند. رطوبت معمولاً مسئله ای نیست که گلهای دیزی شستا از تخلیه خوب خاک برخوردار باشند.

 

کوددهی

دیزی شاستا معمولاً نیازی به کود ندارند مگر اینکه خاک خیلی لاغر داشته باشید. اما استفاده از مقداری کمپوست در خاک در اطراف گیاهان سالانه در بهار مفید است.

 

آیا مارگریت یا دیزی شستا سمی است؟

تمام قسمتهای این گیاهان هم برای افراد و هم برای حیوانات سمی است. مسمومیت می تواند از طریق بلع و از طریق تماس با پوست ایجاد شود.

 

علائم مسمومیت

خوردن گیاه می تواند باعث ناراحتی معده ، استفراغ ، اسهال و ریزش بیش از حد در افراد و حیوانات شود. تماس با پوست می تواند باعث جوش ، خارش ، قرمزی و تورم شود. اگر مشکوک به مسمومیت هستید ، در اسرع وقت با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

 

انواع دیزی شستا

ارقام مختلفی از گلهای دیزی شاستا وجود دارد از جمله:

  • ‘Esther Read’: این رقم دارای گلهای دوتایی سفید خالص (دارای گلبرگ های اضافی) با مراکز زرد است.
  • Silberprinzesschen’: گیاهی جمع و جور است و فقط تا یک پا رشد می کند اما شکوفه های فراوانی دارد که به عرض 3 اینچ کشیده می شوند.
  • Lady Snow Lady ’: این نوع جمع و جور دیگری است که فقط به ارتفاع تقریباً یک پا می رسد و از گلهای گل مروارید سفید کلاسیک برخوردار است که به عرض تقریبی 2.5 اینچ کشیده شده اند.
  • Wirral Pride’: گل های دوتایی این نوع را که قد آن به حدود 1.5 تا 2 فوت می رسد زینت می کنند.

 

آفات / بیماری های شایع

این گلها گاهی اوقات با بیماری قارچی به نام پژمردگی ورتیسیلیوم پایین می آیند که در آن گیاهان به سرعت پژمرده می شوند و گاهی اوقات ابتدا زرد می شوند. توصیه می شود گیاهان مبتلا به این بیماری را از بین ببرید و از بین ببرید. آنها همچنین به لکه های برگ حساس هستند ، یک بیماری قارچی که باعث ایجاد لکه ها و آسیب به شاخ و برگ می شود. این را می توان با یک قارچ کش درمان کرد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *